|
|
|
|---|---|
|
Har en e36 -93 och vill ha bort den fula 4-ekrade och sätta dit en 3-ekers sportratt istället, någon som har erfarenhet om vilka som passar?. Med splines och så?. Min har airbag. Passar en M ratt från en -92 utan airbag? | |
|
Rattar från -94 och äldre passar. På 95orna och yngre är det annorlunda kontakter för tuta och airbag. Jag har byggt in en original airbag-sportratt (treekrad med riktigt emblem i mitten) från en 97a i min, det var lite mek men inte alls omöjligt. Kan ge dig instruktioner om det blir aktuellt. Tänk dig för innan du väljer bort airbagen, den kan vara bra att ha. MVH |
|
|
Jo visst är airbagen bra att ha, men svårt att hitta en bra ratt, jag hörde att en m ratt utan kudde från -92 hade andra spines, så att ratten inte passar. Är du säker på att den passar så jag inte köper i onödan =). fick tag på en m ratt från -98 coupe, den hade inte mässingsskenan för tutan och hade andra splines?!. Om jag köper en nyare ratt som din -97 hade den mässingsringen för tutan?, bytte du sedan bara kontkter för tuta och airbag?.. Mvh henrik |
|
|
Kan i alla fall säga att E30 318iS -88 inte är kompatibel med E36 325i -91. Detta med praktisk säkerhet =) (Vi snackar rattar alltså) 6a - för det är du värd |
|
|
Jag vet inte riktigt vad du menar med "splines", men hur som helst min nya ratt hade inget stift som låg an mot mässingsskenan, därför fick hitta ledaren till denna skena och koppla den direkt till ratten (den har en rulle med kablar i så man kan svänga ratten och fortfarande ha sluten krets för tuta och airbag). Mässingskenan är ledare för endast tutan. Om du vill ha exakta intruktioner för denna procedur så maila mig. Ratten sitter monterad med en stor M22 bult under tutan. Just splines vet jag ingenting om därför kan jag inte säga med 100% säkerhet att den äldre ratten passar. |
|
| Tvärt om skall det vara, stiftet sitter ju i bilen och skenan i ratten. När jag hade kopplat förbi stiftet tog jag bort det. | |
|
Ok tack för svaret, trodde inte att det gick att koppla förbi skenan, splinsen är de i ratten och på stången de måste vara lika för att ratten ska gå att trycka på, men får prova att köpa en ratt och se om det passar. Mailar dig sen om det blir problem =) Henke |
|
|
Ok då vet jag exakt vad du menar, de på min nya ratt passade perfekt. Vet ej hur det är med äldre rattar. MVH |
|
|
Crisse! Du verkar vet mycket om detta, skulle du kunna maila över lite instruktioner till mig? Har själv en 94:a och en nyare 3 ekersratt. Pernilla |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.