AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.648

Iii haaa, Inbyggd knockdetection på M50b25!

Kan gratulera mig själv och andra som skall turbokonvertera M50b25(TU) alltså ni som har motorn med Tecnical Update och VANOS from93>>. Dessa motorer had Tändsystemet DME 3.31 vilket har Dubbla! knacksensorer och sänker tändning vid en ev knackning...:) Turbomotorns fiende nr1! Himla trevligt när man upptäcker sådant godis inbyggt!...

//Martin :-D

"Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna"
andra bilar:Saab900T16@TD04
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

På vilken adress skickar jag blommorna?! :-)
Håller själv på med en M50B25TU. ska jag vara riktigt ärlig så visste jag faktist inte vad TU stod för.

Man lär sig något nytt varje dag!
Trodde alla visste att det var knacksensorer på dom. Om man kollar under insuget så sitter dom skruvade i blocket. Frågan är väl hur flexieblt programmet är för spikningar. Tror inte att det har möjlighet att backa tändningen mer än några grader, men det är ju klart bättre än ingenting.
Har ingen vidare koll på BMW (än) men man lär sig. Tänkte använda sensorerna som ett skydd mha Saabs gamla APC/magnetventil för att styra ner turbotrycket vid knack, nu slipper man joxa med APC boxens k-potentiometer för att få Saabs knacksensor att lira med BMW blocket, så det underlättar om man vill ligga på gränsen.
Appropå detta med vanos och knacksensor. Har alla M50 med vanos knacksensor?

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Kim: din maskin heter nog M54B30 :)

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Du har knacksensor på din bil Kim :)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En kompressor kanske? ;)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
325 med vanos har 2 sensorer. Sänker inte tändningen mycket några grader sen bryter den systemet. men det går ju säkert att bygga till en indikator som blinkar vid spikning och ha det som hjälp.
Sikko: hittat någon lambda?

Sitter det dubbla databoxar i alla M50 med vanos?

SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Lambdan funnen iaf en lambda. Det sitter en box för vanos iaf i s50. Kan även vara startspärr som du tänker på.
fan va bra, ringer dig imorgon

jag tänkte på om kabelhärvan för m50 med vanos har 2 eller om den ena är till automatlåda (inte den motorn jag köpte av dig)

Ni
71
Niklas e34
E39/M-00
e34/525 turbo
Sluta fega med knacksensorer!

Visa användare
28
M3Gt Figge
Bmw M3 GT Replika 94:a
Är det inte billigast att köpa ett vettigt sprut med än gång! och slippa alla problem med spikningar och hål i kolvarna...En ny motor är ju inte billig heller!

KEEP THE THROTTLE
WFO
WIDE FUCKI´N OPEN
någon som vet vilka motorer det är 3-poliga och vilka det är 2-poliga knacksensorer på?

Jag försöker hitta kabelhärva till min 525i motor från -94

ma
106
mak79
525tds touring e39 1997
fullingbusen..

jeg tror det beror på om du har bosch eller siemens dme
fan, finns det ingen prespriktionstid på inlägg på autopower, kolla datom orginalpost,,,
typ 4 år sen jag skrev detta :) får fortfarande mail om tråden
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.