AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
811

Vad säger typgodkännandet?

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Hej,

Det är dax för mig att byta bromsskivor fram och nu har jag varit runt och kollat på ersättningsskivor. Först var jag inne på Brembo max men har nu fått nys på ett komplett par 540 bromsar.
Men när jag nu precis ska slå till får jag höra att om man ändrar något på bilen som inte ingår i typgodkännandet så kan man få problem med SBP som försäkringsbolag vid ev skadeersättning (mao no money!!!).
Det påstås att t.o.m org. storlek, men från annan tillverkare skulle kunna ställa till det?
Hur ligger det till, någon som är bevandrad i ämnet?
Hade ju inte varit fel med lite bättre bromsprestanda men inte så mycket att man inte får ett korvöre vid ev krock!

Mike
Låter som nåt nån "allvetare" bakom disken på BMW skulle kunna säga ( Vi vet väl att det INTE går att byta stereo i en E39a??...... say no more)

Sant är att genom byte av bromsarna är bilen inte längre typgodkänd, ASB tror jag inte bekymmrar sig så mycket så länge det är en förbättring till det bättre...
Volvo har ju t.ex. "Performance paket " till V70 med just bättre bromsar..
Sen är ju frågan om vare sig ASB eller Försäkringsbolaget ens ser skillnad på bromsarna när det "bara" är E39 V8 bromsar ( kanske lite annat om man tar "Porsche paketet " vi talat om innan..)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
He
7
Henrik
528i -99
Intressant. Har för mig att även däck&fälgar ingår. Någon som har koll på vad som egentligen gäller.
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
G-M,

Jo, risken är väl ganska slim, med ett sådant subtilt ändrande som bromsskivor (3 cm i diameter, eller nått) att man skulle råka ut för ett ekonomiskt eftermäle!!!
Vad vet jag, men det kan ju va så att i typgodkännandet (som inte går att få tag på, eller att BMW inte vill lämna ut) också omfattar de större 540 bromsarna precis som man kan se i reg. beviset vilka däckdimensioner som får användas...
Det enda som skiljer enligt BMW:s info är skivorna och oken allt annat har samma serie nr.

Mike
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
För att ett försäkringsbolag eller Bilprovningen vid en kontrollbesiktning ska ha synpunkter på ditt bromsbyte krävs att bilen blir försämrad ur trafiksäkerhetssynpunkt. För att neka dig ersättning vid en olycka krävs dessutom att man kan konstatera att just bromsarna orsakade olyckan.

Men i princip gäller helfordonsgodkännandet även bromskomponenter, så t.ex. vid en registreringsbesiktning kan (läs kan, det är sällan förekommande) andra bromsar än original ställa till bekymmer...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Alla,

Tack för synpunkterna!

Större bromsar blire...

Mike
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.