|
|
|
|---|---|
|
Skall eventuellt köpa en Z3 M roadster -97:a nu i helgen. Dock är det bara en servicelampa till, sedan skall den in står det. Vid vilka miltal skall den servas? Är rätt "grön" på detta. Dumt köpa bilen oservad? Vad kan det kosta tro? | |
| Serviceintervallerna styrs av hur bilen är körd (bensinförbrukning etc), ej antal mil. Kolla servicehistoriken med dokumenterade mil för att bilda dig en uppfattning om tidigare intervaller. En ordentlig ägare byter olja före avställning om det börjar närma sig oljebyte. Kolla även om det är dags för inspektion 1 eller 2. Det är inte gratis på en M, så det kan motivera en prisdiskussion. | |
|
BMW har ju en serviceindikator som visar när bilen ska in på service. Ju färre gröna dioder som lyser desto kortare sträcka är det kvar till service. Lyser den gula ska du omedelbart serva. Lyser den röda har det gått för lång tid. Jag ska lämna in för service när den näst sista gröna slocknat för att ha lite extra marginal. Serviceindikatorn arbetar utifrån din bensinförbrukning så några fasta miltal går inte att säga. Intervallet varierar därför mycket men brukar ligga på 1000-1700 mil beroende på hur man kör. Vet dock inte hur det är på en M. Vart annan service är vanlig oljeservice och där emellan är det Inspection 1 eller 2. Om jag inte minns fel är var fjärde service Inspection 1 och var fjärde service är Inspection 2. Dvs: olja, insp1, olja, insp2, olja, insp1 osv. Inspection 2 är dyrast och omfattar samma saker som Inspection 1 och lite till. /Carl ______ Länk |
|
|
Fan va frågevis du è David. Servicar kan jag lösa åt dej 19" :-) VD med R&D "Vill inte vara som alla andra, och är det inte heller" |
|
|
Tack för info! Endast en grön lampa är kvar till service:en skall göras - läge för prisdiskussion således? |
|
|
Om det är insp 2 som skall göras så tänkt på att den kostar nästan 9000:-....... /B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.