AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
701

Bromsbelägg 518i

Hallojsan!
Köpte nyligen en 518i -87:a där varningslampan för bromsbeläggen indikerar att dom behöver bytas. Den var tänd redan när jag köpte bilen, och senil som jag är glömde jag fråga hur länge den varit tänd.
Nu undrar jag hur långt man vågar köra utan att byta, och var jag kan köpa bromsbelägg till ett bra pris? Kan man möjligtvis byta dom själv, eller är det ett verkstadsjobb?

Tacksam för svar =)

/ Jossan
Enklast är att ta av hjulen och kolla hur mycket det är kvar på klossarna. Om de sedan behöver bytas är det lätt gjort om man är normalhändig.

Spelar nog inte så stor roll var du köper men det behöver ju inte bli på biltema, är nog inte så farligt dyrt med originaldelar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Snåla inte med bromsbeläggen!

Originalbelägg ligger nog mellan 500-600kr.
Att köpa motsvarande kvalitet hos mekonomen eller liknande brukar inte vara billigare.

Bytet är rätt enkelt att göra själv.
Kolla detta mekartips, principen är densamma och delarna är snarlika:
Länk

Du kommer att behöva en 7mm insexnyckel/eller stifthylsa och spärrskaft.
7mm är ingen standarddimension i vanliga insexsatser, men finns att köpa i biltillbehörsaffärer (även hos Biltema).
Annars klarar man sig med vanliga standardverktyg: Ringnycklar och/eller hylsor och spärrskaft, stor platt skruvmejsel etc.

Glöm inte att köpa en ny varningssensor eftersom den är förbrukad i samma ögonblick som den börjar varna första gången.
Kostar under hundralappen hos BMW, och du behöver bara en för vänster frambroms. (sitter ingen sensor på höger framhjul)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag kör med biltemas belägg sedan augusti och det har inte orsakat några problem för mig.Vid bytet kan det vara bra att ha en rejäl skruvtving till hands så att man kan trycka in kolvarna i oket igen
Mvh Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.