AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.115

Virvel i tanken!

Visa användare
10
MAttE9
525iA -90
Tjena!
Tänkte fråga en sak, har en 525 iA -90 och den dricker tamme fasen soppa som nåt jag vet inte vad..
En 80 liters tank kommer jag max 50 mil på, om jag kör slut på bensinen riktigt i tanken.
Tycker själv jag kör väldigt lugnt oså, visst, klart man varvar ur skrället någongång, men så mkt tycker jag inte den ska dra..
Nån som vet nåt? Vad drar era 525 iA ???
mvh
mattias
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
hmm Låter som min M5... Säkert på att du vet vad du har under huven????? Skojar bara..

Förhöjd förbrukning kan bero på många saker. Tex igensatt luftfilter och stift, dålig olja med mera.

MVH
Visa användare
10
MAttE9
525iA -90
hmm. ja jo.. kanske ska byta stift o lite skit.. har jag inte gjort på ett jävla tag.. hmm
in
438
inkognito
E34 535-92
det är ju dessutom vinter, du har en automat dem drar ju lite mer än en manuell. och helst då om man inte låter lådan få lite tid på sig d.v.s att man stampar plattan i mattan från varje rödljus tillexempel. Jga har en manuell 535 och den drar mycket mer nu under vintern än under sommarn.

/Stefan K
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Hej.

Jag mäter min 530 sen jag köpte den, ca 2 år sedan. Den ligger på 1,22 under dessa två år med ca 80% stadskörning.

Den varierar mellan:
Vinter, bara stadskörning 1,44
sommar, långkörning 0,92

Man kanske kunde få ner förbrukningen med smalare sommardäck men vem vill det?

/Gunnar
/Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Låter inte så ovanligt, kallstart automat, vinter, vinterdäck och rejält tung bil. Kan vara helt normalt.

En liten kommentar, ofta så sägar man "igensatt luftfilter", men det påverkar ju knappt alls på en insprutningsmotor med lufmängdsmätare. Den reglerar ju rätt mäng till den luft som faktiskt kommer in. Är filtret nästan totaltäppt fungerar det ju som att man inte kan ge full gas, effekten minskar och man spar bensin....faktiskt.....efetrsom luftymängdsmätare och lambda reglerar efter aktuell luftmängd.

Däremot kan läckage, dåliga stift, fel i motrostyrning osv öka förbrukningen.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Min drar >2 liter/mil när jag pendlar mina 7 km till/från jobbet.
Senaste långturen blev 1.2 och det är mycket mer än tidigare.....misstänker at min tändning inte står helt 100 efter topplyftet då jag bara ögonmåttade fördelaren.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kanske läge att kolla tempgivare till insprutningen?
CO/lambda värde?
FAF
Måsen
0,8-0,9 landsväg, ytterligare ca 2 dl blandad körning

Tycker nog 1,6 låter rätt mycket, iofs hade jag en 24V men det borde inte skilja speciellt mycket ändå.

/Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.