AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.351

SÅ HÄR STALS MIN M3 -96....känn dig aldrig säker!!

Sida 1 av 2
pa
36
pacmax
BMW M3 -96
Bmw har ju enligt de själva de bästa larmen. Och via färddatorn så från -96:orna går det att låsa bilen med en fysiffrig "pin-kod" som det sedan ska vara omöjligt att gå förbi eftersom den koden låser databoxen.

Jag ställde min bil på en parkeringen över en natt, ( hur naiv får man bli? ) när jag sedan skulle hämta den på morgonen så var den borta.

Först tänkte jag att jag måste ställt den nån annanstans den ska ju vara omöjlig att köra iväg med, dessutom fanns det inga spår så som krossat glas på backen.

Efter nån timmes letande efterbilen insåg jag ju att nån hade ändå lyckats få stulit den. Direkt så tänker man jahapp den bilen ser jag inte mer, den är väl redan på väg till nån öststat.

Iaf, två veckor går och polisen ringer säger att de hittat min bil på en parkering i ett område, jag åker dit och finner min bil där, fortfarande varm i motorn. Sätter mig i bilen. Märker att där man normalt har nyekellåset sitter det en STARTKNAPP, och när jag trycker på den så börjar startmotorn gå. Dock startar inte bilen. Letar runt lite i kupén hittar faksikt en vippströmbrytare under under ratten, som man slår till tändningen på och vips så startar bilen. Öppnar motorhuven ser att de dragit en massa kablar i motorrummet för tjuvkopplingen ska fungera.

Kör hem bilen märker att den går inte vidare bra, den drar inte direkt t.ex jämt över registret som de här bilarna är kända för att göra.

Bilen in på verkstaden, efter en vecka ringer de från verkstaden och säger att det är inte min databox som sitter i. utan en -94.ans databox som blev stulen en vecka efteråt min blivit stulen. I -94:ans databox finns inte den här så kallade "pin-koden" och de hade helt sonika snott den bilen i syfte att få igång min med den andra bilens databox. Som ni vet så är det olika motorer i 94.ans mot 96:ans därför bilen gick kasst.

enligt utsago från verkstaden gick stölden till enligt föjande. De har sett bilen, dragit upp bilen på ett släp. Den luckan för dragkroken bak var nämligen borta...Kört iväg den garage, där de försökt tjuvkoppla den, men misslyckats, de måste även haft ett lyft så de kunnat hålla på fiffla UNDER bilen. Efter förmodligen många försök att få igång bilen snor de en annan för dens databox. Därefter får de igång bilen och kör runt med den helt vanligt på gatan, de har inte ens bytt skyltar.

Man tror att de är en liga som snor BMW och sedan säjer dem illigalt till "kompisar" pundar motsvarande. det låg nämligen över 50 ecstasy tabletter i bilen samt nån form av syra.

De kunskap att som dessa människor besitter kan man t.ex lära sig på elprogrammet på gymnasiet och man sedan "hittar" ritning på hur larmsystem och bilens elschema ser ut är det tydligen inte så svårt att få dem igång dem.

Larm i all ära men det bästa säkerhet man kan ha är att alltid ha uppsikt över bilen, inte lämna den på allmänplats utan uppsikt....detkommer iaf inte jag göra i fortstättningen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
HERREGUD!!
kamber
det va grymt gjort alltså ! men tycker ju synd om dig att du får lida, sånt e bull ! men du måste erkänna det va bra gjort =!) hoppas inte detta händer nån! mer ! (men ! som tjuvar så kommer det tyvärr att hända)
ch
212
chris
330 coupé -02
Lider med dig.

Läste liknande i Berlin, det var kriminella element från polen som snodde en Merca 600.
De bytte electronicboxen sedan drog dom iväg och länsade bilen fullständigt.
Sedan ställde dom ut karossen som hittades och efter att försäkringsbolaget gjort sitt "skrotades" bilen.
Killarna köpte karossen på skroten och körde hem den till polen där allt stoppades tillbaka.

Själv funderar jag på att ansluta en kondensator på 10 Fahrad till handtaget.
BMW-Yoda
Det enda som hjälper är garage på inhägnat område med 3-4 talibaner med varsin kalashnikov. Om ens det. Tänk att com här människorna har inget annat att göra (arbetslösa) hela dagarna än att fundera på hur man stjäl bilar snabbast. I sveriga blir du ju inte ens straffad. En kille i våran lilla stad har torskat på två id-byten på bil. Han fick villkorligt båda gångerna, fast andra gången han gjorde det hade han redan villkorligt. Sverige är fantastiskt.

BMW-Yoda
bmwluver
!!!!?!?¤#? Man blir bara så trött o förbannad...
@BeeMWe
Nej fy fan, hur blir det med byte av databox nu då? Du måste väl ha en annan, fixar försäkringsbolaget detta?
Ja lagstiftningen och polisväsendet i sverige måste vara guld för banditerna, Kommer i håg när jag fick rutan inslagen och stereo prylarna stulna ur min 525a
då åkte jag irriterad ner till polisstationen i Sandviken där jag bor klockan var 11 på kvällen,ryckte i handtaget...det var låst, då ringde jag på porttelefonen och efter en stund så svarade dom till min stora förvåning från polisstationen i Gävle!!! .och efter ytterligare några minuter så kom en sömnig polis och låste upp dörren,efter att dom ringt från Gävle och talat om att jag stog utanför,det är ju helt fantastiskt patetiskt tycker jag.. Sen tycker jag att lagstiftningen borde skärpas för bilstölder dom stjäl ju grejer för hundratals tusen,försäkringsbolagen borde ju trycka på lite tycker jag, nu känns det ju som att det är vi som är skyldiga för att nå´n pundare tar våra ögonstenar.
pa
36
pacmax
BMW M3 -96
Japp...ang. databoxen...en sådan är ju unik för varje bil och därför måste en ny tillverkas i tyskland på fabrik lika så måste nya nycklas osv så det kommer ju ta ett tag....

och visst håller jag med...man blir imponerad.

enligt verkstaden så skulle tjuvarna som fixade med bilen hålit på med den minst 3-4 timmar effektift arbete!!

Det är inte enda bilmärket man kan åka iväg med en annan styrbox. Dessutom så är
de flesta chipstrimmade bilar utan startspärr om denna kod sitter i motorstyrenheten.
Hej!

Fråga: Kommer bilen att bli sig själv igen? :-( Hur fan kan man göra så mot en bil. Har folk inga känslor, snyft. Hoppas verkligen att allt löser sig för dig. Jag håller tummarna!

Mvh Tobias
pa
36
pacmax
BMW M3 -96
Ja förhoppningsvis, den ska omlackers och ses över allt som är trasigt ska bytas ut osv...sedan efter det så kommer jag sälja den nu till våren få stå avställd, det tråkiga är ju att den direkt sjunker i värde om den blivit stulen vad jag förståt.

Ang. startspärren, det är alltså ingen "vanlig" startspärr som sitter ut utan en fyrsiffrig kod som man slår i färddatorn, utöver vanliga larmet samt startspärren.
Förstår dig "pacmax" om du vill sälja, det blir ju inte riktigt det samma efter en sån händelse.

Ola

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Någon som testat de rattmonterade extralåsen som
ger sjävriskbefrielse iof kostar 700- 800 men kan kanske var nåt som avskräcker iså fall väl investerade pengar.
MVH

Hasso
Det är ett vedertaget sett att stjäla bla volvo 850/v70 med org larm, man skaffar ett tändlås med el bakstycke och tillhörande motorstyrdon, bryt upp bilen, larmet börjar gå, upp med huven, ryck loss styrdonet, larmet slutar tjuta, sätt i "ditt" styrdon och koppla in ditt tändlås, knäck rattlåset, starta, åk iväg..en skicklig snubbe fixar det på ett par minuter, och vem bryr sig när det slutat tjuta? näe lita aldrig på orginallarm.....
Mi
542
Micke R
328i -98
- pacmax.

Mina sympatier.

Mvh / Micke R
Su
554
SunKi
325i -92
Är du säker på att det inte finns "pin-kod" på äldre? På färddatorn på min 325:a 92:a så finns det "code" funktion så man kan trycka in en kod som förhindrar start utan koden.

av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Det finns kod på min bil också och den är från 85. Men man kan ju undra hur pass effektiv koden är på de äldre bilarna. Det kanske är lätt för en tjuv att starta en gammal bil utan kod?

/Anders
Fy fan!

Det kan inte vara kul att få tillbaka bilen så... egentligen hade det kanske varit bäst att inte fått tillbaka bilen när de gjort så med den? Jag tror att många med mig har känsla för sin bil och vill inte få den "tillfixad" när man hållt den i så bra skick som man kunnat innan!

Men det kanske var tur att bilen hittades? Vissa försäkringsbolag tror tydligen att en bil med startspärr är omöjlig att stjäla...

Pacmax, hoppas att det ordnar sig till det bättre!

Björn Markholm
hoho

fan att folk inte kan sen skillnad på ditt och mitt
Farsan fick sin bil snodd dock ej en bmw men iaf
den stod på en prakering i en stadsliknande stad
polisen fick larm från några grannar att det var något skumt i görningen och tyckte dom skulle åka dit och kolla, för det stod några och slog med hammare och mejsel i dörren, iaf så sa polisen nä det har vi inte tid med och la på. Efter några minuter ringer det en gubbe till oss som via bilregitret fått fram ägaren (vi) och säger att den är på gång att bli stulen så
vi ringer snuten som säger "vi har redan fått in ett tips om vad som föregår" ja men vad fan gör ni då?
ta dom då medans dom fortfande är där, säger ju jag då.
vi har inte tid , nehe tack så mycket fan polisen ska ju hjälpa till ju det tycker jag är dålig stil,

den bilen hittades senare TOTALT FÖRSTÖRD bara för att snuten inte kunde ens kolla polisstationen ligger typ bara 200 m därifrån så hade dom haft kikare så hade dom tom kanske sett skurkarna

Nä man ska fan ta dom själv, men då får man väl polisen på sig pga av det

nä man blir lika förbannad varje gång

Det som inte går med våld
Går oftast med mera våld
sportsbmw
Ursäkta uttrycket men "J_ÄVLA DRÄGG" som inte kan skilja på RÄTT och FEL och MITT och DITT!! :-/

mvh / Rickard!

/// BMW RULES ///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.