AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
908

Effektvinst med ny kamm

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur mycket vinst i % kan man få ut av att byta till trimm kamm?
Har sett att de finns en massa olika modeller men vad ska man inrikta sig på om man använder bilen ganska mycket till vardags och vill att den ska gå bra att köra i stadstrafik?

Hört att om man väljer alltför vass kamm så tappar man effekt på lägre varv...?
jo en vass kam öppna mycket en kort stund den är bättre för bilar med större turbotryck tex medans en slö kam är öppen längre vilket är bättre för sugmotorer som ska orka mycket på låga varv.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Skillnaden mellan en vass kam för sugmotorer jämfört mot turbomotorer är väll snarare att man har högre overlap på en sugmotor. Kombinerar man en vass kam på en sugmotor med väl avstämt insug och grenrör så får man inga större problem på låga varvtal. En effektvinst på runt 10% är inte orimligt vid byte av enbart kam, men det beror helt på vilken motor man sätter kamen i.

///Jesper

BMWCS #5494
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
jag har en väldigt vass sugmotorkam på min turbomotor, vet inte riktigt om jag kan rekommendera detta. Trots att jag har två relativt små aggregat så händer det inget undet 3500-4000, sen blir den ett monster. riktigt ketchup. jag gillar ketchup, men körbarheten försvinner. kan inte åka i en kurva å gasa mig ur utan att ställa upp ordentligt. det är som en damm som brister. först inget å sen för mycket.

har en kat-topp med originalkamm liggandes, får se om den åker i någon gång, när jag ska svänga... :P

TwinTurbo=Twice the fun :D

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
De gäller en original E36 325i motor... M50.

Vad rekommenderar ni att jag ska sätta i för något?
Som sagt körbarheten vid stadskörning bör vara god.
Får jag ut 10% är jag mycket nöjd...
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
du får tyvärr aldrig ut 10% bara på en kam.. du måste göra mkt mer för denna effektökning.
Däremot så får du en roligare motor, enligt mitt tycke.

TwinTurbo=Twice the fun :D

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur menar du med rolig motor?
Vad händer? Jag förstår inte hur de funkar riktigt...
ravve: Låt montera ett Unichip så kan du om du har tur komma upp mot 10% effektöknig med kam.

//David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.