|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag har läst rätt många inlägg om strulande automatlådor. Är det min "tur" nu ? med 4hp22 låda som gått 17' mil. Symptom: När bilen är kall o bara då, låter det lite taskigt, rimligen från automatlådan. Ju kallare desto sämre. Motorn måste upp i ca: 2500-3000 rpm innan den vill växla. Efter 500m-1 km krypkörning är den tyst och växlar OK. Vad är det för fel eg. ? (Bytte olja hos Jarl's Bilservice för några veckor sen ca: 5liter Dextron III). Alla synpunkter o tips läses ! Hälsningar / Per O. i Lund. | |
|
Blev den så här EFTER oljebytet eller??? Isåfall tag kontakt med Jarls Bilservice igen! Bytte dom även oljesilen eller bara oljan? Förresten det är inte på 740:an va?, efter som det är en 4Hp-22. Tror på en rengöring av lådan som första steg, allså få bort all gammal olja genom att pumpa runt ny olja i lådan! Missljudet kan bero på felaktig oljemängd i lådan, skall kollas med varm automatlåda, kör några mil o belasta lådan så oljan blir varm, parkera sedan på en helt plant underlag och växla igen alla växlar en gång, kolla sedan nivån med motorn igång och växelväljaren i läge P. OBS: det tar längre tid för oljan i lådan att bli varm än motorn att uppnå driftstemp. ///Magnus |
|
|
Hej ! Totalt hjärnsläpp ! Det är ju en 5HP30-låda (A5S 560Z). Ursäkta. Japp, Jarl bytte även silen. Det skadar ju aldrig att kolla nivån i lådan, skall göra det idag. Jag har bara haft bilen sen 13/1 i år. Felet har kommit efter hand, inte direkt efter oljebytet. Efter rekomendation ringde jag till Växellådsservice AB i Trelleborg och mannen där sa att troligen måste reduceringsventilen och några kulor bytas samt rengöring. Sen tyckte han att man SKALL ha Shell-olja i den, men det fanns ett alternativ som var likvärdigt (minns inte namnet nu). Reduceringsventilen har modifierats 5 ggr. av BMW efter -93. Detta var inte första lådan han fixade... Tack / Per O. i Lund |
|
|
minn är lika,fast blev sämre efter oljebyte o filter , guldbrun olja i lådan, de fyllde på vanlig ATF olja,gjorde inget sa de rasslar i 5minuter nu tills oljan blivit varm,vilken miss oerhört viktigt med rätt olja o filter,åker på o skölja lådan o byte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.