|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Fanns skottsäkra rutor som option? Eller är han bara väl optimistisk när det gäller dubbelglaset? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! | |
|
Fanns väl bara i Security modellen?! Jag satsar på att det är dubbelglas (vilket lätt kan misstolkas som skottsäkert för en novis). M V H Stephan |
|
|
Vad skall man med skottsäkra rutor till, om inte resten av bilen är det? Lite som att åka motorcykel i iförd bara hjälm och kalsonger... Tror inte ens att security-bilarna och de skottsäkra rutorna får säljas till vem som helst och hur som helst enligt BMW:s regler. Har för mig att det finns ett system där BMW "tar tillbaka" dessa bilar när det blir aktuellt att byta ut dem. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den E32:an har dom vanliga dubbelrutorna bra mot inbrott såg en E32:a med ena skiktet trasigt på en bilskrot helt säkert förvånade tjuvar men har du riktiga fiender krävs det kraftigare skydd en så fanns ännu bättre inbrottssäkrarutor från 1996 på E38 vid lanseringen av M62 motorn har jag för mig där fick journalisterna låna en slägga och gå lös på bilarna rutorna gick inte sönder imponerande! Men ska bilen klara skottlossning krävs B4 klassning som Security/Protectionbilarna har vilka går att köpa för vettiga pengar som den här 540:in Länk Och räcker inte det utan sprängskydd krävs som finns B6/B7 med riktigt tjocka rutor. Länk Mvh Stephan |
|
| det är ju bautarutor på b6/b7 undrar om det finns någon högre klass? | |
|
Varför skulle inte säkerhetsbilarna få säljas till vem som helst? Det är ju inget vapen som kräver nån sorts licens? Det är en hel del skrönor ute ang säkerhetsbilarna men den verkliga anledningen till varför det är så få till salu är väl helt enkelt att det finns så få utav dem? |
|
|
ppeellee, jag läste något om det på en officiell BMW-hemsida. Men minns inte exakt vad som skrevs, och det var på tyska dessutom... Det kan ha varit så att BMW förband sig att ta tillbaka bilarna om ägarna ville det, det är ju en rätt begränsad marknad för den typen av fordon! Men å andra sidan kan BMW ha ett intresse av att inte denna typ av bilar börjar figurera i brottsliga sammanhang och "gangsterkretsar"... det skulle skapa mycket badwill! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
måste bara få lägga till ang begränsad marknad. Såg på discovery här om kvällen ett program om skottsäkra bilar. Tydligen växer den marknaden så det knakar framför allt i sydamerika och asien, mycket p g a alla bilrån i trafiken och dyl. Det verkar som att marknaden, som förr kanske mest bestod av "hotshots" ,numera till stora ddelar består av vanliga människor som är rädda om livet... Det gick att få i stort sett vilken bil som helst skottsäker i lägsta klass till en kostnad från ca $50000. det tål pistolvapen av inte kraftigaste kaliber. Ska det skydda mod tyngre vapen(b6/b7) så blev det dyrt utav helvete, $150000 och uppåt och då ingår inte grundbilen.. ha de/benke, med e21 abstinens... |
|
| Jag tror de är ovanliga för att de är fruktansvärt dyra , sedan skiljer väll motorerna lite , vad jag sett har vissa "säkerhets" bmw lite mer motorstyrka och likadant med mercedes ? | |
|
BMW hade ett system med att "inte sälja till vem som helst" som de flesta andra tillverkarna i alla fall. Vet inte nu. Då berode de på att de vill inte att "fel" sorts köpare köpte bilen. Nu så är det en marknad att göra pengar på som alla andra tillbehör. B4 är "vanligt" för försäljning till Svensson som är rädd för rån i asien och amerika. Att sen Göran P åker/åkte 750 är nog ingen tillfälighet....och har nog inget med utrymmet i baksättet. Då det är väl tilltaget i en 960 Executiv.... |
|
|
När Göran skulle besöka kungen på slottet efter Bruneiuttalandet så anlände han med en S80 och en Svart 540 med extra backljus och hela kitet. Kan kanske ha varit en Protection model!?...Bilen i fråga hade regnr på U.. ... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
En rolig detalj som jag hört, vet dock inte om det är sant mennär Göran var ute å åkte så åkte han ofta 750 för att byta till s80 sista biten.... ibland måste man kompromisa. En annan historia som är rätt kul är en kompis som till mej som köpte en 760 Excekutiv. Bilen var i kanon skick och gick super fint. Det enda som var, va att bilen var slö som fan och drog 2l milen. Polarna renovera allt utan att få ned bensinförbrukningen. Sen en dag så bestämde vi oss för att väga bilen. Vågen stanna på 2500kg med två personer i bilen på 90kg tillsamans och tomm tank. Snacka om förvåning...... Polarn hade köpt en bepansrad bil utan att veta om det? Vart den kom ifrån och vem som hade beställt den tidigare vet vi inte. Det konstiga var att dörrarna var utbyta mot orginal. Att det sen satt hasplåt på den tog vi inte som så konstigt då polisbilar brukar ha det. |
|
|
Jag har sett en BMW säkerhetsbil säljas på bytbil för något år sedan. Kommer inte ihåg vad det var för model bara.. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Det där resonemanget med att inte säkerhetsbilar ska komma ut till fel sorts kunder är väldigt konstigt? Vem avgör vem som är rätt kund? Vem avgör vem som får åka i en säkerhetsbil? Är det BMW eller kanske Staten? Det är ju lite som att säga att ditt liv är inte lika mycket värt som hans så därför får du tyvärr inte köpa en säkerhetsbil även om du har råd? Detta låter inte riktigt vettigt va? Tror nog att det är en ren skröna att inte vem som helst får köpa en säkerhetsbil. |
|
|
ppeellee: Jag och kanske framför allt polisen skulle nog inte vilja att div. bankrånare kan få tag på skott/sprängsäkra bilar. Tänk dig att försöka stoppa en kraftigt bepansrad bil med däck som inte går att punktera full med GHB-påverkade bankrånare med automatvapen.... I en sån situation får man nog vara glad om det bara blir "ett par döda". /Fredrik /Fredrik |
|
|
Efter lite sökande hittade jag en engelsk variant på det tyska dokument som jag läst tidigare: "It is important for BMW that Security cars do not go to the wrong people - either as new or pre-owned. This is why BMW offers purchasers of such cars a buy-back option covering Security vehicles up to 7 years old. Following a thorough technical inspection at BMW's Dingolfing Plant, where all BMW High Security cars are built in the first place, these vehicles then go into BMW's car pool or are sold as pre-owned Security cars to special, selected customers." Källa: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
skottskäkert och skottsäkert vi slog sönder en sån ruta med en sån dom har på mackerna med man tvättar rutan "bara för at testa" och den paja rutan så...=) |
|
Svärd |
Länk Kod nummer 352 = Doppelverglasung = Dubbla glasrutor Kod nummer 357 = Schutzverglasung = Skottsäkra rutor ///Martin |
Paap Reeder |
Hej! Vill minnas att jag sett en annons på antingen automobile.de eller ebay om en skottsäker 750/E32 ca 92-93. Kostade ca 160 Kkr. Vägde visst 2,8 ...eller var det 3,8 ton? Dock tveksamt om en sådan ruta klarar vår 39B till kpist. En AK 5 med 5,56p går dock säkert igenom. MVH /// Paap R |
|
DMI Då får man väl ljuga när man fyller i ansökan om att köpa en säkerhetsbil hos BMW och kryssa i rutan "Icke bankrånare" :)) |
|
|
Den norske statsministeren fikk nettopp 760 , den gamle må tilbake til BMW - Länk Mindre bra er det vel at den ikke er noen vinterbil presis - Länk Mvh carl |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.