AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.270

div 328spöken

Sida 2 av 2
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Eftersom jag själv funderar starkt på en 328 av 96-98 års modell kollade jag i början av veckan med Folksam och enligt den jag pratade med gäller följande för Folksam.

När jag köpte min nuvarande bil kollade jag med Trygg-Hansa eftersom jag hade rabatt genom min facktillhörighet. Kan säga att jag på Folksam fick både bilförsäkring och hemförsäkring billigare än vad bara bilen hade kostat hos TH. Så var det med den rabatten.

Samma premie för svenskt som importerat. Inga krav på märkning av rutor eller omkodning av nycklarna om bilen är under en viss klassning vilket 328:an är. Själv skulle jag nog av ren själbevarelsedrift och god nattsömn koda om nycklarna.

Premie 452:-/månad för helförsäkring vilket jag inte alls tycker är något att säga om.
acey: håller med dig till viss del men det är för många bilköpare stor skillnad att lägga 70 eller 140 på en bil, det är dubbelt upp! Det är faktiskt inte så lite extra även om driftskostnaderna per månad blir liknande om värdefallet för E46 inte räknas med.

Annars håller jag med dig...skall man lägga 130 på en 3-serie bör man helt klart beakta E46 och skippa E36 om man inte vill ha en cabbe eller M3.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Äsch man skall inte lägga till text i efterhand för då kan det bli lite knäppt. Läs andra stycket sist så blir det lite naturligare....
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om E36 är roligare än E46 att köra är i och för sig upp till var och en, men efter att ha haft tre E36 (en 325 och två 328) innan jag skaffade min nuvarande bil så tycker jag E46 är roligare. OK, 330 motorn är underbar och den fanns ju inte till E36, men även chassit är bättre. Vissa hävdar att E46 är understyrd, det tyckte jag också i början, men efter att ha insett att man fick ha lite annorlunda spårval än vad jag var van med från E36, så har det inte varit något problem med understyrning i E46. Tvärtom är den väldigt välbalanserad Dessutom, trots mer motoreffekt, så är 330 bättre på att få ner effekten i marken, när man gasar på ut ur svängarna.
E36 kan i och för sig förmedla mer fartkänsla, E46 maskerar farten bättre, men hellre att det går fort än att ha en illusion av att det går fort, i alla fall enligt mitt tycke och smak.
Men jag kan mycket väl tänka mig att skillnaden i pris mellan E36 och E46 är större än skillnaden i körglädje.
Zebulah: Ja trygg-hansa har jag inte mycket för. Kommer ihåg när jag köpte min första bil en liten Opel corsa -88. Ringde först TH och frågade vad de ville ha för en halvförsäkring... "-4800 i halvåret." svarade killen på andra sidan "-E du dum i huvet svarade jag!" .. då sansade han sig snabbt och kontrade med att de just då hade en speciell opelförsäkring som jag kunde få "- Jaha hur mycket blir det då?" sa jag,.. "-4000" .. då la jag på luren. Ringde sedan upp Länsförsäkringar då ville han ha 1400 i halvåret som första bud.. så det lönar sig att ringa runt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.