AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.271

div 328spöken

Sida 1 av 2
Tjenare!

Har funderat på att köpa bmw ett bra tag nu och känner att det är dax att göra slag i saken.
Känns som 328an är det intressantaste alt. bland de beg. bilarna för mitt behov. Men man hör och läser saker till höger och vänster som gör att man till slut hittar fel och blir tveksam på även de finsate objekt.
Detta är bilen jag skulle vilja ha:

En 328 -96 till 98,2 el 4-dörrars, svart/mörkblå met. Fullutrustad utom läder. SoV däck (gärna fina alu på båda), Svensksåld, full docu, service, kvitton. Samt att den ska max ha gått 13000 mil.

Nu spökena:

Vill helst ha coupe MEN känns som det är vettigare att välja 4dörrars mot coupe därför att:
1. Mer gasglada personer väljer generellt coupe :)
2. Åker rutan ner när man öppnar dörren på en 4dörrars? och isf hur stort problem är det eg med fukt som letar sig in i elhissmotorn? Tänker köra året runt i den, förvaringsplats är dock garage.

3. Hellre köpa av en som är 44 än 24 år gammal.

Sen har vi klimatanläggningen, finns det något sätt alls att kolla konditionen på den när man köper bil.

Känns också som att det det inte finns någon andledning att köpa en bil igenom en bilhandlare. Känns som jag hellre riskerar att åka på en smäll på 30000+ kr igenom privatköp än att ge dom till bilhandlarn i vilket fall som helst.

Skulle kunna tänka mig en tidig e-46 modell men eftersom det isf blir en tidig modell 98 el 99 så känns det som det är mycket mer småfel på den isf än på slutmodellerna på e-36.

Läder.. vill ha del-läder nån som har haft båda en varm sommardag samt kalla vinternätter. Hur stor skillnad gör det om baken eg? :) Vill ju inte bränna upp mig mer än normalt på sommaren om man säger så :)

Är ett M-test obligatoriskt när man köper en bmw eller är det bara om man känner att det är något lurt med milen eller documentationen?

Tacksam för svar från gamla rävar och inbitna bmwägare.
Rutan åker inte ner på limon.
Kliman är bökig. På sommaren är det enklare att kolla. Kommer det kyla och den håller tätt vid provtryckning så får den anses som ok.
Jag har aldrig hört talas om fukt i elmotorerna till hissarna.

Jag har en svart nedlackad e36 limo-96 med delläder, sportstolar, antispinn, fungerande klima och alu på sommar och vinterfälg m.m till salu.
Däremot är den importerad 98 och en långmilare. Priset är därefter. Maila om du är intresserad.
Självklart fullstämplad servicebok. Personligen var limo ett krav när jag satte ut köpesannonser och det ångrar jag inte en sekund.
Import är väl inte så farligt men långmilare är lite värre Vad innebär Limo eg har inte tänkt på det så mycket. Vilka skillnader är det mot "en vanlig.

Tänkte på en annan grej oxå, gäller väl mest äldre bilar antar jag men. Andra bilmärken som man importerar från utlandet kan ju vara 4 växlade även om samma modell säljs/såldes i sverige med 5 växlar ... detta existerar inte i bmwvärlden eller?
problemet med kliman är ofta fläktmotståndet. Det spökade på min och kostar ca 1000kr att fixa. Problemet upplevs att fläkten lever sitt eget liv.
Om du tänker vinterköra bilen är coupen lite jobbig pga av att rutorna åker ner lite, problemet uppstår när fukt fryser till is runt gummilisten vid rutan.
Jag har vitt helläder och det är helt OK på sommaren men rätt kallt på vintern, rövvärmare hjälper men den tar ju ett tag på sig.
Full servicebok är att rekomendera, hellre fler mil är luckor i boken.
Min bil är M-testad och det är verkligen värt det. Jag ska köra ett M-test på nästa bil också.

Lycka till och välkommen till Autopower.se //Harris
Ok. Limo är 4 dörrars, coupe är 2d.
Det skiljer inte något väsentligt på tysk vs svensksålda bilar. Det kan vara lyktspolning, värme i stolarna (vissa) etc. Däremot är import dyrare att försäkra. Lycka till med ditt köp!
Limo= 4dörrar, Sedan
Nej alla bmw har 5växl och uppåt (E36/E46)
Med tanke på att jag är 25 så kanske jag tjänar ganska bra på att köpa svensksålt i försäkringssyfte med tanke på att jag nog får betala en slant där. Tack för tipset det hade jag inte tänkt på faktiskt.

Jaha Limo är inte nått lullullpaket alltså som jag trodde, bra att veta :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Är det verkligen så att försäkringsbolagen har olika premie för import resp. svensksålt? Vissa kanske har det, men knappast alla.
Eftersom det kan skilja en hel del mellan olika bolag, olika försäkringstagare m m så bör du i vlket fall ringa runt och fråga. Skaffa några registreringsnummer (kan du säkert se på utannonserade bilar, eller hos bilfirmor) innan du ringer så går det lättare att få prisuppgifter.
Jag valde mellan en
-svart 328 Limmo sv-såld med klima, farthållare, ASC+T, komfortpaket vs.
-blå 328 Limmo full M3-optik svart skinn, sportstolar, ingen stolsvärme, import
Båda hade gått 13 kmil.

Den senare hade mer lull-lull MEN kostade mig 4 tusen extra i försäkring pga import (detta enl både TH och LF!!). Larm fanns på bägge.
Jag valde den sv-sålda, skinn i all ära men det är något jag kan klara mig utan. Har en tendens att bli rätt svettigt på sommaren...

För rätt pris är naturligtvis allting till salu, således min bil också :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Si
765
Simon01
120dM -08
skiljer det verkligen så mycket i försäkringspremie på importerade och svensksålda? Jag jämförde både sv-sålda och imp. när jag köpte min, och då fick jag fram samma premie, bolaget var LF. Detta var iofs för 3 år sen. 4000:- extra låter ju helsjukt?
Kristoffer: Tack för tipset, 4000 gör det ju helt klart bara det att jag nu väljer bort importerade bilar.

Eftersom utbudet av 328or är ganska stort så ska jag nog först försöka hitta en senior ;) som verkligen vill bli av med bilen och som bor i närområdet (skaraborg). Känns som man kan få lite bättre pris på så sätt :)..

Men om det går trögt så får du nog ett mail innom ett par veckor med tanke på att du har en sån bil jag vill ha.
enl. IF (-03) är/var det 5% påslag på Direktimporter jmf med dirto svensk såld bil

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
LAW och Simon: Det där med försäkringar är lite som lotto ibland beroende vem/vilka man snackar med. Därför kan man inte ta mitt exempel som ett definitivt riktmärke för er, utan det var prisförslaget som jag fick av bolagen.
Premier varierar stort från person till person och f-bolag. Kolla!

Jag rekomenderar alla som letar begagnad bmw att kika både på import och sv-sålda, MEN att i urvalet även kolla upp försäkringspremien för bilen ifråga innan köpet. Detta kan säkert variera mellan företagen.

Vill absolut inte rekomendera dig att inte köpa en importerad BMW (alla BMW är ju importerade...), om du vill ha en välutrustad BMW så får du snarare exkludera de svensk-sålda. Dessa har vanligtvis inte mycket mer än komfortpaket och klima.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Hos dom felsta bolag är det ingen skillnad på import eller sv-såld, det var så förr. Angående milen så ska du kolla på skicket i första hand och milen i andra hand, när jag berättar för folk att min kärra gått 22´+ så tror dom att jag skojar, hur fräch som helst ! så såga inte en långmilare osett e mitt tips.
Vad gäller M-test eller att lämna in bilen för "översyn" på en BMW-verkstad så finns det massor att läsa om du söker. // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag kollade med Länsförsäkringar för min 330i, som jag själv importerat, men den skiljer inte i premie jämfört med en svensksåld. Däremot sade de att det kan vara högre premie på vissa importbilar, om de är speciella i något avseende som påverkar stöldbegärlighet/ersättningsnivåer etc. Min bil är helt i originalskick, fast utrustningslistan är längre än de flesta svensksålda.
Så återigen, använd inte med grova tumregler som import - svensksålt, utan bedöm varje exemplar för sig.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Skillnaden mellan import och svensksåld bil i försäkringssynpunkt är att importbilar ibland krävs på stöldmärkning och omkodning av nycklar. Premien är densamma hos de FLESTA bolag (alla som jag haft kontakt med).
Angående barnsjukdomar på E46 så är det ju inte så svårt att kolla vad som är åtgärdat. Är länkarmar och termostathus bytt så finns den inte såååå himla mycket mer som "normalt" skulle haverera...
En sak är i alla fall säker. Man blir trött i huvet av att bara tänka ordet försäkring och det har ju försäkringsbolagen gjort medvetet för att kunna tjäna massa extra pengar. Känns ju inge vidare men försäkring måste man ju ha så man får väl göra det bästa av situationen.

Jag vet att alla mina frågor förmodligen går att hitta i arkiven på forumet men jag gillar uppdaterade svar när jag ska lägga upp mot halva min årslön på något jag köper.

Det som retar mig mest är killen på jobbet som har exakt den bilen jag letar efter och som man går förbi varje dag :) och nej jag tror inte han vill sälja den tyvärr.
JL
76
JL
316ti Comp. -02
Hej!

Flera försäkringsbolag räknar importerade bilar som "svensksålda" när de varit registrerade 3 år i Sverige. Då många har importerat BMW till Sverige är marknaden övermättad och priserna har därför sjunkit. Det bästa fyndet är, enligt min uppfattning, en importerad bil som haft en ägare i sverige. Prutläge!

Numera skiljer inte premien mellan import och svensksåld men det kan krävas märkning av fönsterrutor och du kan också drabbas av högre självrisk.

MVH Jonas (kör svensksåld, mest för trygghetens skull...är lite feg)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag hade helt klart rekommenderat en E46a. Du kan få en fin sedan för runt 130-150.000 kr. Att lägga till lite extra för att få en E46a är helt klart värt det. E36orna börjar verkligen komma till åren, och det är snarare regel än undantag att de börjat rosta någonstans. Dessutom är säkerheten (aktiv/passiv) bättre på E46, detaljkvalitén högre och formspråket modernare/snyggare. Skillnaden är mycket större mellan bilarna än hålet i plånboken blir. Kan mycket väl tänka mig att e46an kommer vara billigare att försäkra dessutom.

Hoppa över E36orna är mitt tips.
E-46 har klart snyggare inrteör iaf.. utsidan låter jag vara osagt. Jag tror dock att e-36an är roligare att köra än efterträdaren. Dessutom är ju bmw extremt slitstark.. kanske inte i Volvo 740 klassen men vilken bil är det? :)

Jag vill ju helst ha en 328 också och då blir det dyrt med e-46 fast hellre en 316 än en 318 el 320 dock. Fattar inte varför de mellanmodellerna finns eg. de känns rätt så meningslösa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.