AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
685

Vibrationer vid inbromsning

MAC
Hej min 540 touring har börjat vibrera vid inbromsningar efter vinterdäcks byte någon som vet varför???
518i slow mobil
De kan vara obalanserade... De ska helst balanseras varje år. Balansera om dem, kostar inte många kronor...

Kärringar kör Golf. Män kör BMW
BMW M///power
Skivorna kan ha blivigt vinda, men det skall mycket till om det har hänt under vinterdäcksbytet. Annars stämmer nog det som står åvan!

BMW M///power
to
5
tomas523
523i Sedan -97
Jag delar med mig av min erfarenhet i somras efter att ha satt på sommardäcken på min 523i sedan -97, 15.000 mil.

Jag hade KRAFTIGA vibrationer mellan 80-120 speciellt när jag bromsade men även vissa vibrationer när jag körde. OBS! det var helt lungt i ratten vid inbromsning under 80 och 120-230.

Detta visade sig vara en kombination av obalans i däcken som krävde balansering med fingernav innan alla vibrationer försvann (jag har fortfarande ibland en liten släng av ytterst fina vibrationer som jag inte orkat spåra - se idé om vad det är under punkt 5 nedan).

MEN och vad som jag inte kunde förutse var att det också var skivorna som var del av orsaken. Och då inte klassikern med skeva skivor. Det visade sig att skivorna hade rostat på vissa sektorer med inte på andra. Detta gav denna pulserande effekt!

Så om det inte hjälper att balansera rekommenderar jag följande:
1) Balansera om med fingernav eller balanserar med hjulen sittande på bilen. Be dem trimma in ännu finare än när det lyser grönt. Det brukar vara under 5 gram. Det finns oftast inte vikter men de kan bita av dem. Jag fick mina balanserade på ett gram när till slut. (Balansering med vanligt konfäste är inte lika exakt och misslyckades totalt. Ett intressant test är att balansera däcket på en maskin men konfäste och sedan ta loss det och sätta upp det igen - det ger ett helt annat resultat)
2) Hjälper inte detta be dem kolla ovalliteten och skevheten på fälgarna OCH däcken.
3) Kolla igenom framvagnen och se att inga leder sitter löst eller glappar (bilprovningens test är för snällt, man måste veta var man skall bryta för att undersöka)
4) Hjälper inte detta är det dags att byta skivorrna. Jag blev rekommenderad att inte svarva då defekterna brukar komma tillbaka (vet inte hur adekvat rådet är)
5) Hjälper inte detta (vilket det inte gjort helt perfekt i mitt fall är det bara att byta allt i framvagn och bakvang - inte billigt)

Lycka till! (och hjälp mig gärna med mitt vattenläckage ;-)

"Don't groove your waggle - Ben Hogan"

Hälsningar,
Tomas
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Eftersom vibrationerna uppkom när du bytte till vinterdäck är det rimligt att tro att det är ngt med däcken.
Har du kollat så att du fick vinterdäcken på samma ställe som när du tog av däcken i våras ?
Man måste alltid få däcken att snurra åt samma håll, dvs man kan skifta höger fram och höger bak samt vänster fram och vänster bak, däremot aldrig "korsvis".
Vibrationer kan även uppkomma när man skiftar fram och bak.
Balansering är nog rätta åtgärden som våra vänner ovan föreslagit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.