AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.779

Diffbroms vs antispinn

Sida 3 av 3
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Mitt lilla test var bara till för att se om det drev på båda hjulen vilket det gjorde. Jag var inte ute efter att testa hur framkomligheten förbättras med ASC+T, det vet jag ändå.

//Thorssa
Thorrsa: Varför skulle det inte driva på båda hjulen om de har lika hög friktion? Det behövs varken diffbroms eller ASC+t för att båda hjulen skall driva då.
Visa användare
1.981
Thorssa
Även om båda hjulen står på is så kanske de inte har exakt lika hög friktion. Det faktum att 92 kg satt i förarstolen kanske gjorde att det blev olika tryck på bakdäcken, väldigt lite men kanske tillräckligt för att bara det ena bakhjulet skulla spinna. Jag försöker inte förklara något utan konstaterar bara hur det var! Om du inte tror mig så är det upp till dig och du fårt komma med vilka teorier du vill men det kommer inte påverka faktum.

//Thorssa
Visa användare
1.981
Thorssa
Som vanligt så lämnar vi spåret (undrar varför?) så nu lägger jag ner det här eftersom vi inte kommer tillföra någt nytt till diskussionen i form av pajkastning.

//Thorssa
Tråkigt att du uppfattar det som pajkastning när jag frågar om det sätt du prövade antispinnsystemet.

Det jag ville poängtera är att en bil med ASC+t aldrig kommer driva med spärrverkan mellan hjulen som en bil med diffbroms gör. Står ena hjulet på till exempel grus och det andra på asfalt så kommer en bil försedd med ASC+t driva med det hjul som står på asfalten. En bil med diffbroms kommer driva på båda hjulen medan en bil utan något av systemen kommer driva på det hjul som är beläget på det halkigaste underlaget.
AJ
28
AJN
Z4 3.0 -03
Kanske har missuppfattat funktionen hos en diffbroms, men med 25% verkan på diffbromen och ett hjul på is och ett på asfalt borde hjulet på isen få 75% av kraften och det på asfalten få 25% ungefär. Med ASC+T skulle alltså all kraft flyttas till det drivande hjulet på asfalten? Rätta mig gärna om jag missupfattat något.

Har bara ASC+T på min och utan det hade jag inte klarat mig genom vintern, mycket bra starthjälp i isiga uppförsbackar.
AJN: Korrekt uppfattat.
Visa användare
1.981
Thorssa
bjoerck: Det är jag mycket medveten om. Mitt lilla test kvarstår fortfarande som faktum.

Har för mig att det står i instruktionsboken att ASC+T kan på elektronisk väg diffa upp till 25%. Vad de menar med "elektronisk väg" vet jag inte men i vilket fall som helst borde ju då båda hjulen ha drivning när systemet aktiveras. Om man tar exemplet med grus och asfalt så borde ju även det hjulet som står på gruset ha lite drivning.

//Thorssa
Visa användare
1.981
Thorssa
Stämmer detta? "T:et i ASC+T står mycket riktigt för "traction" och är i praktiken en elektronisk differentialspärr. "

//Thorssa
Jag har fått denna uppfattning av ACS+T som den fungerar på min bil:
Den stryper kraften tills hjulet med minst grepp får fäste.

Att den skulle diffa 25% kanske stämmer det vet jag inte, men borde man i så fall inte få fäste som fan om man ställde ena hjulet på asfalt och det andra på is med ASC+T inkopplat för att då borde 25% av kraften ligga det hjulet som har fäste.
Det har jag svårt att tro.

Inga hard feeling thorssa ;) jag tycker bara det är kul att diskutera och lära sig.

MVH // Harris
Länk
Thorssa: Så fort ett hjul vill spinna lös bromsas det och självklart går då drivningen till det andra hjulet. Det hjul som spinner kommer bromsas tills fäste återfås och sedan göra ett nytt försök att driva. Funktionen blir som en diffbroms med den enda skillnaden att en diffbroms driver hjulen medan ASC+t bromsar dem. Lite halvpissig förklaring men jag tror du vet ungefär hur det funkar efter dina empiriska undersökningar.
Visa användare
1.981
Thorssa
Jo jag fattar men är det verkligen bara ett hjul som har drivning hela tiden. Jag tycker det verkar som att båda hjulen kan ha drivning samtidigt i högre grad än när ASC+T är urkopplat.

//Thorssa
Bmw ludde
Det blir ju en form av pulsering, dvs kraften skiftas fram och tillbaka mellan de olika hjulen, så de upplevs som att de driver på båda hjulen?

Ludde: så har jag också uppfattat det om man ska lita på vad experterna säger ovan.
Men jag upplever inte att systemet på min bil jobbar så.
Jag kör alltid med systemet ur för att det är mycket roligare.

MVH // Harris
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.