AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.777

Diffbroms vs antispinn

Sida 2 av 3
Bmw ludde
Jag trycker då inte att antispinn fungerar på som en diffbroms, den stryper ju effekten på motorn, eller ?
japp rätt uppfattat ludde, den stryper motorn och det reducerar körglädjen, därför tycker inte jag det kan jämföras med en diffbroms.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Tack för alla svar.

Så sammanfattningsvis så kan man alltså säga att ASC+T inte ersätter diffbroms. Att ASC+T inte fungerar som en diffbroms bevisas ju genom att rådet är att koppla ur ASC+T om man behöver gunga loss bilen. Tacksam för referenser som motbevisar detta.

Givetvis fyller ASC+T sin funktion men vill jag ha bra framkomlighet (om än med lite dans i bakvagnen) så är det alltså diffbroms som gäller.

"ASC" i högerfoten är underskattat.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Jag har provat att ta mig loss ur djup snö genom att gunga loss bilen, både med och utan antispinn inkopplad, och det var definitivt lättare att gunga sig loss med antispinn inkopplad.

Utan antispinn så börjar ett hjul lätt att spinna, och man får ingen drivning alls istortsett, med antispinnen så får man åtminstonde lite fart så att man får bättre gung.

Sen så är det ju inte lika bra som riktig diffbroms när man ska ta sig loss, men visst fungerar det som en slags diffbroms.
Es
67
Essen
M3 E92 -08
X1 E83 -14
En på jobbet har en Audi S4 (265hk) med fyrhjulsdrift... han kom in helt chockad en morgon. Nya 6-seriebilen med diffbroms hade dragit honom så det stod härliga till trots snömodd och allt vad det heter. Det hade definitit inte gått med enbart antispin.

Nästa chock kom när han försökte kompensera för prestigeförlusten. Han höll på att åka av vägen men klarade det med nöd och näppe. Han kunde bara se hur coupen försvann mot horizonten...
Jag har haft fel. Vid närmare eftertanke bromsar ASC+T över kraften till det hjul som har bäst fäste, ungefär som en diffbroms.
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Hur blir det för mig som har både ASC+T och 25% diffbroms i min Z3-coupé då?
Praktiskt vet jag hur det fungerar.
ASC+T urkopplad på snö och is ger en bil som tar sig fram snabbt och bra men man kan inte släppa koncentrationen för en sekund. Framkomligheten är hyffsad både iväg vid rödljusen och genom den djupa snömodden.
ASC+T inkopplad ger en bil som inte kommer iväg lika snabbt vid rödljusen men som går att köra snabbt i sömnen, totalt avslappnad. Inga överraskande kast genom snösträngar och i modd eller på lite osäkra underlag. Perfekt till vardags. Framkomligheten i snömodd är förvånansvärt bra också.
T som i Traction borde ju inte fungera med en diffbroms. Bromsar den ena hjulet så bromsar den ju hela bakaxeln kan man tycka. Det är i och för sig vad jag upplever den som också, alltså att den bara stryper motoreffekten. Men om Tet bara fungerar i låg fart så kanske det hjälper lite i alla fall. Skulle ju vara intressant att jämföra om jag inte hade haft diffbromsen.
Framkomligeten går nu inte att säga generellt vilket som är bäst ASC+T av eller på, det varierar lite.
Jag tycker dock att ASC+T är helt perfekt, det är bara att välja inspirerat eller vardagligt avslappnat i närheten av andra trafikanter.
Jag skulle ju dock gärna vilja kunna stänga av ABSen i bland också :-(

Kommentar till ovan: Jag har ju väldigt svårt att tänka mig att en fyrhjulsdriven bil på riktigt halt väglag blir frånåkt av en bakhjulsdriven oavsett diffbroms. Om inte Audi har glömt bort allt vad viskoskopplingar och diffar heter villsäga men vad är det då för vits med 4wd.

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Drutten: Det kommer helt an på situasjonen! I vissa fall kan man bara glömme att gunga sig lös med ASC innkoplat. Jag har forsökt; är snöen djup eller galtt nog, så hör du bare knack-vjjj-stopp. Då måste man helt enkelt spinna sig lös.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
När den bromsar det spinnande bakhjulet är det ju självklart att kraft kommer gå till det andra istället. Jag som är så j-vla nyfiken var förstås tvungen att testa lite. Jag ställde mig på en plan där det var ren blankis. Sedan rivstartade jag med och utan ASC+T inkopplat. Utan så spann förstås ena hjulet loss och man kom inte så mycket framåt. Med det inkopplat så hände det imnte heller så mycket pga motorstrypningen men det blev två spår i isen så visst diffar den!

//Thorssa
Thorssa: En bil försedd med ASC+t kommer aldrig "diffa" i bemärkelsen att det driver på båda hjulen oavsett friktion. (Så fungerar endast mekanisk diffbroms). Däremot kommer ASC+t bromsa det hjul som står på halt underlag vilket leder till att all drivning flyttas till det hjul som har högst friktion. Bilen kommer således vara enhjulsdriven.
Visa användare
1.981
Thorssa
Hur förklarar du då att det blev två parallella spår av dubbdäcken i isen?

//Thorssa
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Två parallella spår i isen kan även jag få som saknar både ASC och diffbroms. Det intäffar inte så ofta men när det gör det så är det oftast när underlaget är jämnt, dvs ~samma friktion för båda däcken och man kör rakt fram.
Thorssa: Du får spår i isen eftersom det hjul som är beläget på isen hela tiden söker efter fäste. Hjulet "hackar" sig därför fram för att kontrollera om fäste finns. Någon egentlig drift blir det inte. En bel med mekanisk diffbroms tillåter lika stor drift som spärrverkan är på det hjul som står på isen.
Visa användare
1.981
Thorssa
Jag kan iaf konstatera att utan ASC+T inkopplat så blir det ett spår, med ASC+T inkopplat så blir det två spår. Jag testade vid samma tillfälle på ett och samma ställe.

//Thorssa
Thorssa: Stod båda hjulen på is?
Om jag står med bägge hjulen på is (samma friktion) så brukar båda hjulen spinna utan ASC+T inkopplat om man ska rakt fram.

MVH // Harris
Länk
Harris_85: Ja, det stämmer. Har bilen lika stor friktion för båda drivhjulen så spinner båda om inte friktionen räcker till.

Thorrsa: För att testa ASC+t bör ett hjul ha hög friktion och det andra låg. En bil utan diffbroms eller ACS+t kommer inte ur fläcken då, till skillnad från de bilar som får hjälp av ASC+t eller diffbroms.
har 318 i -97, hur vet man om antispinn finns? måste det finnas ngn lampa el knapp eller finns den bara där? hur märker man att den fungerar?
Mattias090: Det skall finnas en knapp märkt "ACS". Dessutom blinkar en gul indikation mellan hastighetsmätaren och varvräknaren då systemet jobbar.
Visa användare
1.981
Thorssa
Båda däcken stod på is.

//Thorssa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.