AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.778

Diffbroms vs antispinn

Sida 1 av 3
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Om man tar en bil med blankslitna sommardäck och anti-spinn (E36/E46) och ställer den med det ena bakdäcket på hal is och det andra på torr asfalt. Vad händer?

Kommer den spinna på isen, det hjulet bromsas ner och vad händer står man still eller styrs kraften verkligen över till det andra som om man hade en diffbroms?

Är diffbroms onödigt om man har anti-spinn?
Det händer ingenting, antispinn gör bara så att istället för att hjulet står still och spinner så står det still helt istället. Bättre fäste får man inte med antispinn, dock en något säkrare och mindre omständig färd.

____
Reach the door with a breath and a scream.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Greenberg: Ok. Ja det är precis vad jag kom fram till när jag testade på en Audi A3. Testade dock aldrig på min fd. beemer men hoppades att de hade en bättre lösning än Audi =(
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Fel!
Har BMW:n ASC+T, låser den det spinnande hjulet och kraften förs över till hjulet med fäste. Blir som en virtuell diffspärr.
Föregångaren ASC minskade bara på gaspådraget. Läs mer här: Länk Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
rallyante
I rolighetsfaktor & körkänsla så vinner diffbromsen med hästländer.

MVH/ Andreas
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Precis! ASC+T funkar lite som en diffborms! Är kanon!

//Thorssa
hmm nu blev det intressant, har jag nån gammal version av min ACS+T eller? om jag har ASC+T på min bil så är det ju 70% körgjädledödare. Går in på tok för tidigt och stryper motor osv.
Man kör klart fortare genom böjar utan ACS+T. Därför har jag alltid den av... Är det nåt fel på mitt system eller? alla är så positiva över ASC+T.

MVH // Harris
Länk
Jag tror ni gubbkör...
Lycka till att se däckrök i backspeglem med ASC+T på.
Diffbroms går ju inte jämföra med ASC+T. Precis när man vill få ut bakändan lite så går ju in ACS+T och stryper motorn kul? nee
varför har man rwd då? den där knappen borde stå en varning på: "OBS: Kraftigt reducerad körglädje"

MVH // Harris
Länk
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Tjenare!

I min bmw 325 utan asc+t så är det körglädje rakt igenom!
sådana där stryp"hjälpmedel" kan man vara utan vid aktiv körning.

MVh Öberg
Lite offtopic men ändå.. det påminner mig om en kul grej jag gjorde på halkkörningen. De hade lagt på någon oljeblandning på banan för att de inte trodde det skulle frysa på under natten men de misstog sig och det blev verkligen snorhalt. Under testet där man skulle känna på bromsning med och utan ABS så när jag med abs pressade ner bromsen så lyckades jag få ett däck på en torrfläck och det bromsade ju då mycket mer än de andra naturligtvis vilket resulterade i att jag i nästa sekund fick uppleva hur t-shirtarna måste känna sig när man tumlar dem i tvättmaskinen. Rakt in i pappersälgsamlingen snurrade jag och det fläg älgar överallt... som nervös 18åring trodde jag då att det var kört men när jag kom ut ut bilen möttes jag bara av många leenden :) .. en eloge till Kinne kulles halktestteam ;)
hehehe härligt LAW.

MVH // Harris
Länk
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Law: Jag råkade ut för nått liknade härom morgonen fast omvänt, Hade kopplat ut ACS+T och körde tokbrett igenom en "dubbel höger" och just när jag tror att jag är "home safe" så glider vänster bak över ett brunnslock med någon form av ljummet avloppsvatten under........... jisses vilken piruett det blev :-) tur att man var ensam och att det inte gick så fasligt fort. // CB.

För övrigt så tycker jag att ACS+T är ett utomordentligt hjälpmedel i vardagstrafiken.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Jag tror inte att ASC+T har någon diffbromsverkan över huvud taget. Jag har för mig att den enda skillnaden mellan ASC och ASC+T är att +T även bromsar bakhjulen individuellt för att uppnå grepp så fort som möjligt, förutom att den stryper effekten. På ASC stryper den bara effekten och det tar därmed längre tid att få "traction", eller grepp igen.

Jag har läst länkarna som Erik postade och detta bekräftar det jag hört, men den svenska länken är lite förvirrande. Jag tror helt enkelt att den inte är helt korrekt.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Så här berskriver BMW själva tekniken Länk i filmsnutten så talas det om " a sort of differential breaking" // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Med differential braking verkar dom avse individuell bromsning av hjulen och det är korrekt, men betyder inte att kraften från motorn fördelas ut via en diff till bägge hjulen.

Detta blir extra uppenbart när BMW upplyser om att koppla ur ASC+T:n om man kört fast. Det vore ju dumt att koppla bort en diffbroms när man vill ha fäste.
T i ASC+t står för traction. Direkt översatt betyder det drivkraft. Funktionen är att bromsarna hjälper till att hejda hjulspinn i låga hastigheter. Detta fungerar som en form av datoriserad diffbroms. Att bilen fördelar kraften till det drivhjul som har mest friktion märks tydligt vid start i en hal uppförsbacke då bilen ålar sig fram eftersom den ömsom driver på höger som vänster hjul.

På min nuvarande bil har jag mekanisk diffbroms tillsammans med antispinn. Den största skillnaden gentemot ASC+t är när antispinnen stängs av. Mekanisk diffbroms gör bilen konsekvent och mycket sladdvillig. Framkomligheten upplevde jag precis lika bra hos BMW:n med ASC+t.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jag tycker antispinn är bra når man inte är 100% säker på om det är glatt eller inte. Visst skal man inte lita fullt ut på asc dessa systemer, men ni fattar vad jag menar.

Jag gillar inte att asc stryper motorn i en kraftig sving på torr asfalt; då mister demperene holdningen ("attitude"), och bilen blir ustabil!

Jepp, asc (anti-smile-controll) är for flickor.
Hahaha najs Morten "asc (anti-smile-controll)"
Du vet iaf varför man köper en bmw.
"anti-smile-controll" är verkligen sant.

MVH // Harris
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Varför gnälla över ASC (+T), det är trafiksäkert som aktiverat och det går att stänga av om man så vill. Vill man sladda framför korvkiosken är det bara att stänga av....
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det är klart att det måste fungera som en sorts diffbroms.

Om man bromsar det hjul som slirar så kommer ju kraften att fördelas genom differentialen till det hjul som står still, hur skulle det annars fungera?
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
har väl lite olika målgrupper kanske :). en far med 3 barn och fru i bilen kanske föredrar asc framför db
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.