AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.095

Dödsstraff aktuellt i Sverige?

Sida 2 av 3
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag skrev ett SMS i 170 en gång, skulle bara testa. Annars skriver jag aldrig SMS när jag kör.
/Anders
Nja, jag tror inte på ett förbud på nåt så specifikt som SMS-knappning. Helt omöjligt att följa upp, dylika förbud är inte till nån nytta. Isf blir det ju med automatik förbjudet att bruka navi och avancerade bilstereo t.ex. Samma sak med tal i bilen, vare sig det sker mot mikrofon eller barn och passagerare, föraren har kommandot och fullt ansvar för säkerheten när bilen är i rörelse, han måste begripa vad som krävs utan påbud eller förbud. Givetvis är inte ena situationen lika den andra, därför ger ett kategoriskt förbud ingen effekt utan blir ett "överförmyndarverktyg", inget bra.

FP
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Lite halft OT. I morse på väg till jobbet så hamnar jag bakom en liten röd skåpbil. Ligger å vinglar fram och tillbaks på vägen i 30km/h på en 50sträcka. 50-vägen övergår till en 30-sträcka utanför ett dagis, men då är han uppe i drygt 40 istället. Färden fortsätter såhär i ca 5 minuter tills vi kommer ut till en rondell som ansluter till en motortrafikled där det blir 70. kör om bilen och slänger ett öga mot föraren. Han sitter med en tidning över ratten!! Fattar inte vilka idioter det finns..

///Jesper

BMWCS #5494
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Bra skrivet Folke.

håller med dig till 100%. Vi har nog med förbud. Bättre att förbjuda saker som man i så fall kan följa upp och straffa. Problemet, hmmm, är väl att dom sakerna redan är förbjudna.

typ:
fortkörning
fylla
diverse droger

/Anders C
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
J.Dredd:

Jag föreslår att vi förbjuder idioter.....

/Anders C
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Jag ser inte varför det skulle vara negativt med ett förbud. Så länge det inte händer något (olycka eller liknande) så kan det inte bevisas och det är ju inte nödvändigt heller! I de fall där föraren snackar i mobilen och kör kontrollerat, så ser jag inte något problem egentligen.

Om däremot olyckan är framme, så tror jag att ett ev. förbud skulle göra mer skada på den som pratat i mobil och orsakat en olycka. Vilket i mina ögon är bättre än om det bara halkar igenom som ingenting.
Kanske uppstår då problemet att folk som kör kontrollerat samtidigt som de snackar i mobil råkar ut för en tidningsläsare eller liknande och felaktigt drar skulden på sig, men det måste ju givetvis föreligga en vanlig undersökning om vem som är orsak till olyckan.

Annars som Anders C sa: Låt oss förbjuda idioter! :D

/Berga
Börjar bli invecklat tycker jag, varför inte låta sunt förnuft råda? Det finns redan regler att följa som säger att man är skyldig att hålla uppsikt och framföra sitt fordon på ett säkert sätt osv, bland de första "paragrafer" man får läsa i körskolan tror jag.
Sprid hellre fokus lite och belys allt annat skit som förekommer i bilen och vid bilkörning som stjäl uppmärksamhet från föraren. Man kan inte bara ropa på förbud ständigt, det finns ju hur mycket som helst isf.
Visst, förbjud gärna idioter, och varför inte svetsa igen dörrarna på bilarna och kedja fast dom i en betongklump, då händer inte heller några olyckor.

FP
Be
361
Berga

740iA -94
"och varför inte svetsa igen dörrarna på bilarna och kedja fast dom i en betongklump, då händer inte heller några olyckor."

Så sparar vi på moder jord också...

Sunt förnuft är nog bäst, men jag förstår ändå inte varför det ska svida extra om det kommer fram att något sådant ligger bakom en svår olycka.
Numera finns det flera olika varianter av HF som jobbar med blå tand=Bluetooth dvs när du stiger in i Bilen så tar HF över. Några av dessa har även en display OCH röststyrning dvs man slipper både ta blicken och fingrarna från ratten för att svara/ringa mm.

Klart att det inte skulle svida extra men hela grejen enligt min mening är att inte olyckor skall behöva inträffa för att föraren/användaren av bil och utrustning beter sig klantigt. Blir ett slags "syndabockssyndrom" av hela saken, sånt har vi allt för mycket av. Säg att vi har förbud mot mobilanvändning (på pappret), vad blir nästa detalj att fundera på, kanske förbjuda snörskor i bilen? Dumt exempel kanske men varför inte, det har förekommit incidenter med trassel osv. Förbud gör ingen gladare eller bättre bilförare i detta sammanhanget tror jag.
Handsfree till mobilen är absolut inte fel att använda, Bluetooth har funnits i flera år, även med röststyrning och har blivit bättre. Men det finns även nackdelar, ingen yttre antennanslutning, högre batteriförbrukning när BT är tillkopplad, strul med standarder/profiler och ständiga uppgraderingar i HF och mobiler mm.
Konventionell HF ger fortfarande lite bättre egenskaper, ljudkvalité, laddning till mobilen, möjlighet till yttre antenn osv.
Det kommer dock intressanta produkter även med BT-teknik och BMW ligger i framkant med integrering till rattstyrning, MID mm.

FP
folke:

Dom som jag syftar på har s.k extern antenn anslutning

Behövs verkligen laddning nu när tel har passnings tid 150-300h och tal tid 2-4h-?
OK, bra med yttre antenn, jag trodde du menade att man behåller telefonen i fickan eller väskan (dvs man bara sätter sig i bilen utan att behöva ta fram telefonen). Då får man sätta telefonen i en hållare för antennanslutningen och kan ju lika gärna få både laddning och vanlig HF den vägen. Just möjligheten att inte behöva ta fram telefonen brukar framhållas som själva finessen med Bluetooth.
Jomenvisst, laddning kan behövas, bl.a för att BT tar extra ström för sin sändare/mottagare i luren och ett par timmars driftsid eller mindre kan lätt pratas bort på en arbetsdag ibland av t.ex resande säljare och dylika.
Trådlösa headset med BT är annars en stor grej som används rätt mycket även när man sitter i bilen, ev. nackdelar är samma som för fordonsmonterad HF.

FP
folke:

Nix man behåller luren i fickan med möjlighet till yttre antenn bra va.
OK. Då får du förklara hur detta går till. Sladd ner i fickan..:))

FP
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
jag som passagerare blir nästan på livrädd när en bilförare ska ha ögonkontakt hela tiden vid en konversation, så det brukar vara jag som tittar på vägen istället när den andre kör... och min mamma kan ligga på motorvägen i omkörningsfilen och börja sminka sej, då får jag hålla ratten ibland. hur trafiksäkert är det?

Men att överlåta ansvaret till bilförare att bedömma vilket som är livsfarligt är ju livsfarligt. Dagens bilar är ju så säkra, de klarar allt. krockar man så överlever man ju alltid. man kör ju aldrig för snabbt, för bilen klarar av den hastigheten. när det blir under noll grader (i skåne) och det fryser till på natten så kör man fortfarande till jobbet på tie minuter, för bilen klarar ju det. Det finns många som tänker så. Därför blir det trafikkaos (i skåne) så fort det blir nollan och neråt. det finns många bilförare som har en säker bil men som själva inte är säkra. Hur skulle en person som inte vet sin bils gränser kunna bedömma vad som är trafikfarligt? hur skulle de kunna bedömma att mobiltelefonen är trafikfarlig? den tillhör ju inte bilen... personer som inte vet sina och bilens gränser kan inte vara bra bilförare. Men hur många på detta forumet har så bra självdistans att tycka att man är dålig på att köra bil, ärligt? såndana personligheter som jag försöker beskriva, de tror jag inte finns här på forumet. här finns de som tycker om att köra, som vet bilens gränser och möjligen sina egna. de som jag beskriver, ska försöka att inte dra alla över en kam, är förmodligen personer med betydelsefulla jobb som kör med den nyaste tjänstebilen. eller möjligen deras fruar. Så jag tycker att det behövs mer diciplin i trafiken, kanske inte ny lagstiftning, kanske behövs det tjatas mer på trafikskolorna. om det går att tjata mer än vad det redan görs. en kopis körde upp, men mittbackspegeln var felställd, så hon ställde den medan hon körde, hon kuggade för att körledare tyckte att hon skulle stannat, för det tog för mycket uppmärksamhet från vägen. Är det sådant som behövs istället för lagar?

*BMW, inte för man måste, utan för att man lider(?) av tvångstankar*
Be
361
Berga

740iA -94
Det är också en idé, det här med "mer tjat" på körskolan, det är faktiskt inte så illa som man tror som svensk artonåring. Jag vill minnas att jag sa att jag skulle till körskolan någon gång i den här tråden (Jag frågade om det var tillåtet att köra med mobil, svaret var att man får göra det så länge HF används).

Nåväl, det här med körskolans svårhetsgrad. Teoriläraren jag pratade med var inte bara trevlig utan rättfram också, och sa inom 10 minuter, en kvart, att Tyskland har de hårdast ställda kraven i Europa. Och det kan nog stämma:

Praktisk körning (krav)
5 st Landsvägskörningar
4 st Autobahnkörningar
3 st Mörkerkörningar

Teori (krav):
Förstahjälpenkurs (gjorde den idag :D)
12 lektioner med regler, lagar osv
2 lektioner med specialteman

I Sv är det om jag inte vimsar helt, rätt mycket enklare. Jag säger inte att vi måste apa efter Tyskland, men på den här punkten tycker jag att tyskarna har en vettigare inställning.

Nåja... "lite" OT-varning här, men man kanske ska gå till roten med problemet att folk är för ouppmärksamma, dvs. helt enkelt "tjata mer". ;)

Ha det!
Ligger en del i Bergas inlägg här.
En av anledningarna till att jag tycker det är fel med en "punktmarkering" just på handsfree för att prata i mobilen är är av teknisk art. Jag har redan nämnt att det är helt omöjligt att följa upp, därmed meningslöst. Info och sunt förnuft är vad som behövs.
Tag t.ex begreppet handsfree. Räcker det med portabel handsfree, headset osv? Eller måste luren sitta i en hållare och kopplas till bilen, direkt eller via t.ex Bluetooth?. Många lurar har redan talstyrning, möjlighet till högtalande ljud osv, dvs redan inbyggd handsfree mao? Tekniken har alltså redan kommit i kapp den tänkta lagen som skulle bli än mera förfelad.
Många köper lurar för nån hundring eller "gratis" och förtränger att man bundit upp sig hos en operatör i 12-24 månader på en dålig avbetalning. Om man sedan vill låta installer en HF i bilen så drar det lätt iväg till ett par tusenlappar eller mera. Knappast någon är beredd att punga ut detta.
VV har som bekant redan bedömt att det är uppmärksamheten, att tala med annan person osv som är riskmomentet, inte just att hålla i luren, även om detta moment givetvis innebär en risk i sig. En riktig bedömning enligt min mening.

FP
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Ja men jag snackar ju med min kompis som sitter brevid mej när jag kör,snart ochså förbud på det eller??

BMW e lag
Be
361
Berga

740iA -94
"Ja men jag snackar ju med min kompis som sitter brevid mej när jag kör,snart ochså förbud på det eller??"

Ja, kan du inte hålla full koll på vägen så skulle jag nästan avråda dig ifrån det. De flesta andra verkar dock klara det... ;)

Skämt å sido så är jag övertygad om att det stjäl mindre uppmärksamhet att prata med någon i bilen än någon i telefon.
---

Jo, visst är det själva pratandet i telefonen som utgör huvudproblemet, att hålla i något är inte lika illa (hur många blir inte törstiga och håller en burk fanta i handen, med så gott som full koll på vägen?).

Det finns bara EN anledning till att jag förespråkar ett förbud, och det är att det ska finnas en orubblig rättslig bakgrund till ett hårdare straff i händelse av en allvarlig olycka pga. att någon skickat porr-SMS eller tjôtat i mobilen. Givetvis är det helt omöjligt att följa upp att ingen pratar i telefon, än mer omöjligt att stoppa alla som gör det. Men OM...

/Berga
Om finns inte....
Man bör väl inte bygga förbud för att ha nyttan av dom EFTER en olycka heller? Tror inte vi kommer så mycket längre i detta, för mig är det helt tillräckligt med de regler som redan finns som alldeles utmärkt hindrar olyckor pga ouppmärksamhet osv, OM reglerna följs dvs.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.