AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.089

Dödsstraff aktuellt i Sverige?

Sida 1 av 3
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Jag börjar nästan undra...
Länk

Var går egentligen gränsen för mänsklig dumhet?!

Bättre att ha det som i Tyskland där det är totalförbud mot använding av mobiltelefon när man kör.
En liten perentes bara, artikeln handlar om en händelse i Norge...

Fast jag instämmer om förbudet...
Be
361
Berga

740iA -94
Jo... Det gick av bara farten. Kom på det en sekund för sent... Sorry.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Hög tid att dom tar tag i det problemet.
Man kan tro att vissa personer är förälskade i sina mobiler efter som dom sitter och pillar på dom konstant;-)

/Pelle
Berga:

Det är väl inte förbjudet att prata i tel under bil körning om du har HF?

Be
361
Berga

740iA -94
När du säger det så... Det är möjligt att det är tillåtet med HF. Ska förbi bilskolan senare i eftermiddag så jag kan fråga. =)

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns ingen speciell regel som förbjuder telefonprat under bilkörning i sig, med eller utan handsfree. Däremot är det inte tillåtet att ägna uppmärksamheten så mycket åt nåt annat att trafiksäkerheten äventyras. Skulle alltså en olycka orsakas av att någon pratat i mobiltelefon kan han/hon anses varit ouppmärksam och vårdslös...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado:

I några länder i Europa har man förbjudet att prata i telefon OM man inte använder sig av HF.
I danmark är de tex förbjudet att prata i mobil tfn när man kör utan handsfree. Jag känner personer som fått böter :)

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
I Polen är det förbjudet att prata i mobil och köra sen ca 3-4 år tillbaka.

Schnelle fart, Härliche fart.
Om jag inte har helt fel är det förbjudet för någon i bilen att använda mobil i Tyskland?

Mvh Elvis
Elvis så är inte fallet passagerarna får tala i telefon.
Förövrigt så tror jag att Sverige är enda land där det är tillåtet att
tala i telefon utan HF för föraren i Europa i alla fall enl:Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Tycker att det även i Sverige borde vara krav på HF!

Det där med SMS kan man tycka att man skulle klara av utan lagstiftning, Att inte skicka sms samtidigt som man kör bil borde vara självklart men än är inte den sista idioten född så det måste nog till hårda regler här!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
starre: Visst är det så, men om inget annat nämns i frågan förutsätter jag att en fråga om lagar/regler gäller de svenska...

Jag förstår inte hur man kan tillåta telefonprat med handsfree, men inte utan. Det är knappast det att en hand är upptagen med att hålla i telefonen som är problemet, utan den avledda uppmärksamheten själva samtalet leder till.

Jeppe

fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
på tal om krock me mobil så finns det en sida: Länk ni får ju själva avgöra hur seriös denna "tidning" är....
Håller med om att sms under körning år lika berättigande som korsordslösning bakom ratten (har sett detta!!)

Däremot är det intressant att det trots allt finns ett stort motstånd i Sverige mot att införa förbudet med telefonprat utan HF i bilen.

Läste en hårresande artikel för ett tag sedan av en krullig citroen-kåt journalist mupp på aftonbladet som minsann tyckte att det där med mobilprat i telefonen absolut inte skulle förbjudas...då var det ju i så fall lika bra att förbjuda all slags prat under bilfärd. Say no more...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
å andra sidan kan man undra varför man släpper 2 små ungar att själva gå över en sådan stor väg.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kristoffer_L: Jag tror personligen att ett "vanligt" samtal med en passagerare i bilen är farligare än ett samtal i mobiltelefon, oavsett om man använder handsfree eller inte. I ett "vanligt" samtal ingår ögonkontakt och kroppsspråk utöver den distraktion ett telefonsamtal ger. Så till stor del tycker jag "Citroênsnubben" har rätt...

Jeppe

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Norge har förbud mot mobilprat utan handsfree. Vad jag har sett är det lite si och så med efterföljandet. Vi fick i alla fall en handsfreeutrustning monterat illa kvickt i lastbilen när vi började köra Oslolinje, så i alla fall nån som följer den :)

Av vad jag har förstått av det jag brukar läsa av norska nyheter på aftenposten.no verkar mobiltelefonen vara försvårande omständighet vid en trafikolycka, jag har uppfattat det som att politin även kollar om någon telefon har vart använd vid en olycka.

Sex på alla fyra, roligast så!
Jeppe är inne på rätt väg, det är korttänkt att införa ett förbud för mobilanvändning, med eller utan HF spelar faktiskt mindre roll. Det är just engagemanget, att ha tankarna på annat, att analysera svaret osv, dvs vanlig konversation som kan störa, undersökt och bevisat vid flera undersökningar. Därför hjälper inte HF nåt nämnvärt, man måste isf förbjuda all kommunikation via telefon, komradio och även med passagerarna osv. SJ hade nåt sånt tidigare när de körde buss "Samtal med föraren förbjudet" stod det ju i bussarna förr. Trevligt!
Vid en test t.ex visade sig barn som "störde" i bilen vara betydligt mera stressande för föraren än prat i mobilen.
Det är alltid enkelt att införa förbud för det ena eller andra,
isf måste man vara konsekvent och titta på användningen av en mängd annan utrustning i bilarna, inte minst navi, stereo, I-drive och motsvarande. Det är i alla lägen upp till föraren att ha full koll på vägen och sin körning, det är så självklart att det inte behöver nämnas, än mindre behöver nåt förbjudas som kan påverka. Begriper inte bilföraren att han inte kan ta blicken från vägen för att t.ex knappa på telefonen så har han inte i bilen att göra, utan möjligen som passagerare.
Det är ovanstående som VV övervägde när de "gick mot strömmen" och inte införde mobilförbud, bra tycker jag, förbud finns det ändå tillräckligt med.

FP
Be
361
Berga

740iA -94
Ett vanligt samtal är vi vana vid och kan behärska. Det måste inte innefatta ögonkontakt och kroppsspråk. Själv håller jag alltid ögonen på vägen när jag pratar med någon (kan ha med ovana vid körning att göra, det vet jag inte, men så är det iaf). Även händerna är där de ska vara (minst en på ratten). Dessutom skulle jag aldrig få för mig att börja skriva SMS... DET är verkligen vrickat!

Däremot har jag märkt att när man ska prata i mobilen, trycka på knappar osv., så går körningen åt helvete. Har märkt det vid två tillfällen, de enda två där jag pratat medan jag kört. Efter samtalet i ett av tillfällena, "vaknade jag upp" när en långtradare körde om mig på motorvägen... (Detta var i DK, så alla höll inte 110 om man säger så).

Barnskrik i bilen tycker jag man kan filtera bort. Det måste ju inte nödvändigtvis beröra en så länge inte barnet kvävs eller så. ;) Är man dessutom flera i bilen så kan de ägna sig åt barnet och föraren åt vägen.

När folke skrev "Begriper inte bilföraren att han inte kan ta blicken från vägen för att t.ex knappa på telefonen så har han inte i bilen att göra, utan möjligen som passagerare." så MÅSTE ju alla begripa det, men många gör inte det. Därför tror jag ändå att ett förbud mot SMS:ande och pratande kan vara bra - är det dessutom bakgrunden till en olycka måste det i mina ögon ses som väldigt illa.

MVH

Berga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.