|
|
|
|---|---|
|
Undrar om jag behöver byta kardan och ev. andra delar eller om original passar? Mvh. B | |
|
Köper du M3 låda behöver du M3 kardan Köper du 328 låda behöver du 328 kardan SÅ ska det vara om jag kommer ihåg rätt, är nästan hundra. |
|
|
Ok. Så vad skiljer mellan M3 och 328 då för lådan är ju samma. Motorns längd? Mvh. B |
|
|
Längden e samma, men medbringaren på M3 lådan e större än på 325, jag kollade idag. |
|
|
Det där stämmer väll inte??... Ska du köra zf m3 låda ihop med 325 slut växel måste du väll ha 328ans kardan.. Medbringarna på 3.0 m3 (zf) och 328 Lådorna e likadana men medbringarna på m3 slutväxel och 328 är ej likadana... 328ans kardan har "stora" medbringaren till lådan och "lilla" medbringaren till slutvxl. Rätta mig om jag har fel Mvh Limmet |
|
| Limmet har 100% rätt. | |
|
...ja, men det går inte ihop med 325ans kardan... jag har testat. |
|
|
Nej givetvis B1,du måste ha en 328 kardan om det ska var bult-on Mvh Limmet |
|
|
Ok, tack. Så slutsatsen av det hela är att om man vill montera en 5vxl ZF M3 låda i en 325. Så funkar det med 328:ans kardan!? Mvh. B |
|
|
Japp stämmer Mvh Limmet |
|
|
Ok, mycket bra tack! Har inte kollat in ngn kardanstång än. Det är inte så att medbringarna sitter bultade på kardanstången så att man kan byta? Mvh.B |
|
|
Nej, inte på kardanen, men kanske att det gå att byta på lådan... skulle däremot inte tro det... |
|
|
Så längden på själva kardanen är ok då? Tittade på lådan precis. På utgående axel sitter det som en "trekant i metall". På den sitter det bultat en annan typ likadan bit fast i ngn form av gummi. Jag antar att den sistnämnda där är den som kallas för Hardyskiva och dämpar ryck o.s.v. Om längden på kardanen stämmer borde ju den där biten som ser ut att vara av ngt gummimaterial (Hardyskivan) gå att byta... Är jag helt ute o cyklar nu eller ? Mvh. B |
|
|
ja det är du... "trekanten" är medbringaren, och gummi grejjen är hardyskivan. Men blutcirkeln på hardyskivan & medbringaren är större på M3 än på 325. Det går inte att byta bara skivan, för det är samma bultcirkel på kardan och låda... www.reptil.nu |
|
|
På bildelsbasen skriver de ibland bakre o främre halva? Vad menar de med detta? Är det inte bara en stång med fasta medbringare mellan hardyskivorna på diffen och vxllådan? Mvh. B |
|
|
Nej, den är delad på mitten, vid stödlagret. Jag har en teori om att man kan ta den främredelen från M3 och bakre från 325, men kan inte kolla det förrens imorgon, då jag får hem min M3 kardan. www.reptil.nu |
|
|
Ok vad bra, vore jättebra om du ville kolla lite. Hur mycket fick du ge för kardanen? Mvh. B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.