AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.972

Era åsikter om stereo i Z3, tack

Sida 2 av 2
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Beppo: Kolla din hotmailadress.

/Johan
nu glimtar det en Balupunkt DX-R52 med Navi och faktiskt mycket bra ljud. det saknas förfarande bas, till det skulle man behöva offra bagageutrymme, det är jag inte villig att göra men det låter faktisk bra nu. Inget fel på Nokiasteget och högtalarna kan jag upplysa om. DXens 4x50 gjorde susen! Med andra ord: om någon är sugen på BMW Business CD så avyttrar jag den gärna.

Har också tryck i en ny stereo i min - Blaupunkt Daytona.
Länk

Är inte så bra på detta med billjud, men jag tycker att den låter helt OK ihop med originalhögtalarna. Det duger åt mig i alla fall.

Trevligt att kunna spela mp3 också. Man kan ju bränna en CD med sina favoritalbums och köra med den skivan hela tiden. Blir som en fattigmans-CD-växlare skulle man kunna säga ;-)
järnet
Högtalarna är riktigt billigt skräp!
inget fel på högtalarna i Z Coupe. det sa oxå killarna som monterade Navin åt mig. vi spånade lite om hur jag kan få bättre bas och i slutändan som kontaterade han att högtalarna var helt OK och untan baslåda kan man inte få bättre bas i bilen även om man byter högtalarna till dyrare. Dem tycket till och med att slutsteget var relativt OK med tanke att tekniken har ett par år på nacken. Bara den får tillräklig start signal från stereon. det är business CD i kombination med förstärkaren som är inte bra.
to
47
tommel
Z3 Roadster 2,2i -01
R850R -99
R60 -69
Håller med Järnet om att det är skräp, i alla fall de som sitter i roadstern. Små, billiga högtalarelement som förmodligen kostar mindre i inköp för BMW än vad vindrutetorkarbladen kostar.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ljudmässigt kan jag hålla med om att orginal är skräp, men antagligen mest för att drivkällan är för klen.

Högtalarna fram är Infinity Kappa Series 50.2cs vilka jag tror är ganska ok, delningsfiltret är Infinity Kappa 20.2 XP. Diskanterna har jag inte hunnit att demontera än. 1997 var detta ganska bra grejer för att vara orginal skulle jag tro.

De två bakre högtalarna har jag inte heller hunnit plocka bort, de får troligen sitta kvar, men inte inkopplade.

Alpine V12 slutsteget skulle nog varit utmärkt om BMW hade dragit fram det till frontsystemet, det orkar dock inte driva en bas (bas fanns inte i min bil så slutsteget var kopplat ut i luften..?!??)

/Caspar
to
47
tommel
Z3 Roadster 2,2i -01
R850R -99
R60 -69
....fast då har du inte standardhögtalarna i din. Det är de som är skräp. Dessutom är de för små för att över huvud taget ha en chans att ge någon bas. Uttagen (hålen) i plåten är så snålt tilltagna så att det inte går att sätta in större om man inte tar fram en vinkelslip (och vem är sugen på det?). Och, som om det inte vore nog, så finns det absolut ingen dämpning i det som blir själva högtalarlådan, som dessutom är otät på alla möjliga olika ställen. Inte en tillstymmelse till akustiskt tänk utan de har bara tryckt in ett par billiga högtalare för att man ska kunna lyssna på radio.

Urk, det var ett år sedan jag retade upp mig på detta senast.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
tommel: Där ser man.. Det var absolut inte meningen att reta upp Dig. Det var nog det BMW kallade för Hi-Fi på den tiden som satt i, fick känslan att högt suttit i redan vid lev. Bilen är tyskimporterad och dessutom äldre än Din.

Dämpning finns också.. Kanske de la lite mera krut på M bilarna, vem vet.

Nåja, om några dagar kan jag avlägga rapport om 20K i stereo investering var mödan värt...

/Caspar
tommel: fast i och för sig så är detta standard i just alla M och alla coupeer. man kunde välja HK men om jag inte har helt fel var det inte någon prissillnad. dock har jag för mig att slutsteget kan variera beroende på tillverkningsåret och kan även vara Nokia
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Inom kort kommer en länk till mitt bygge som skett under vintern, en komplett uppgradering till Z3 Coupé, för de som är intresserade, med godsaker som att få in 6:or i kickarna utan plåtmoddning och även hur man gör en riktig baslåda av det skämtet som i org.utförande kallas H/K. Nu ligger en sådan anlägging på närmare 35k, men man behöver ju inte använda så dyra komponenter som P9:a och engelska slutsteg. Håll ut! =)
to
47
tommel
Z3 Roadster 2,2i -01
R850R -99
R60 -69
Det är möjligt att HK är bättre, men problemet kvarstår med liten konarea blir det aldrig någon bas. Den lilla HK "subben" i en plastlåda har jag aldrig lyssnat på men den kan knappast vara något att ha. De små högtalarna som sitter bakom stolarna är om möjligt ännu billigare än de som sitter vid golvet. Dessutom säger placeringen av dem allt. En liten skräphögtalare som kanske i bästa fall går ner till 150 Hz och dessutom är riktad rakt in i ryggstödet vittnar inte om att de lagt ner någon möda på ljudet.

Caspar, jag tror inte att det var Hifi ens 2001 då min bil tilverkades :- )

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
tommel: Nej det var definitivt inte HiFi varken -97 eller -01!!

Däremot kallade BMW (tillvals-)paketet för HiFi, liksom de idag har något de kallar för HiFi som tillval till de flesta modeller för något bättre (mindre dåligt) ljud och HiFi Professional för helt ok ljud (dock ej för de pristilläggen).

Självklart kan det inte bli någon bas med 5,25" fram resp 3" bak.
Jag installerar nya grejer (se tråden Helgpyssel), stoppar in MB Quart högt; 5,25" fram och 6,5" bak samt separata diskanter till alla 4 högt. I skuffen landar två 10" basar.

Basarna drivs av ett GAS C2001 slusteg, frontsystemet av ännu ett GAS C2001 och orginalslutsteget (Alpina V12) får driva baksystemet..

Med lite tur ger det lite bättre (nåja mycket bättre) ljud. Frågan är bara om man får in någon bas i kupen då det inte finns några öppningar mellan skuffen och kupen.. :-(

/Caspar
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Caspar: Har jag förstått dig rätt? Att det är orginal monterat Infinity i din bil??
I min sitter det Nokia (kända för att göra bra telefoner i början av 2000-talet)...
Personligen så väntar man på att mina Audiobahn ABC 6003 Q ska levereras till mig från USA snart..
Efter de är monterade så kommer jag att vara nöjd med ljudet.. (Ja självklart så har man baslåda & dubbla steg) Men smaken är ju delad, finns ju folk som köper Skoda oxå =0)

Z MMM Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Anders: Det såg VÄLDIGT orginal ut när jag plockade isär det, men jag skall inte svära på att det var det, jag är ju inte första ägaren av bilen.

De bakre skräphögtalarna var dock Nokia....

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Lite kuriosa. Den nya stereon hade inbyggt LP/HP filter. Till att börja med slängde jag bara in stereon och provade att koppla bort allt under 128Hz och det som blev kvar lät faktiskt hyfsat med mina (kanske orginal) högtalare. Givetvis fattades dock basen.

En en billig variant skulle kanske vara att bara byta stereo till en med filter och en subutgång att driva ett aktivt basrör.. Det skulle man lätt kunna landa under 5K.

Exempel; Sony CDX-F5700 (MP3-CD spelare), Pioneer TS-WX105A (Bastuta) = 4.576 riksdaler hos BRL

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.