|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det sitter idag en Business CD i min och den är jag egentligen nöjd med men med reservation att ljudet är inget att hurra för men det är väl mest fråga om högtalare å andra sidan. Hur som helst: jag tycker att just denna stereo gör sig extremt bra i en Z3, det ser ut som en integrerad del av inredningen men... jag vill ha MP3 kapacitet och möjligen en navi ( blaupunkt, model utan karta men med pil i displayen.) Vad tycker ni ska man dras med originalet som får bilen att framstå mer ortodoxt ren eller kan man satsa på en mer avancerad stereo som dock gör bilen mindre "original" ? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! | |
|
Funderade över det själv. Business-stereon passar ju perfekt med resten av interiören men spelar inte speciellt bra. Jag valde att byta ut min men har självklart kvar den gamla om jag skulle ångra mig eller om bilen skulle säljas i framtiden. Nu sitter där en ganska billig Pioneer Mp3-spelare (5530) med röd belysning i displayen. Tycker den passar in ganska bra och med tanke på hur mycket bättre ljudet blev så är det värt det. Ett tips om du byter: Kolla så du har koden till BMW-stereon innan du plockar ur den.. /Carl ______ Länk |
|
|
jag var aldrig särskilt nöjd med ljudet i min förra z3c , trots något sorts HiFi-paket (dock ej HK). Upplevde att högtalarna bak i taket aldrig bånkade på ordentligt, varpå ljudet blev väldigt tunt. Orkade dock inte gräva vidare i den frågan. Byte av centralenheten kanske hjälper, jag hade oxo Business CD. mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
| Jag har en original BMW stereo utan CD. Funderar på att uppgradera elementen, och skaffa en iRiver eller IPOD med radiosändare, sedan rattar man in MP3-låtarna på en viss FM-kanal. Kul sedan att bilarna intill kan lyssna de med om de rattar in samma kanal.... | |
|
Ironman, är det en standardupplägg? finns det sändar prylar till en iPOD ? kanske rent av skulle funka med en PDA i stället för ipod? då skulle man kunna ha både karta och MP3 och ändå behålla original stereon? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Länk Den borde passa till vilken pryl som helst som har en hörlursutgång. Trist om den har dålig batteritid. Annars hade jag en Sony bilstereo en gång i tiden m line-in på fronten. Svart med orange display. Suck. Ibland går tekniken bakåt.... |
|
Mr Hamann |
BMWs stereo är ju bara crap! Vilket skit! Sätt i riktiga grejor i stället. Det har jag gjort. Dyrt ja, men väl värt pengarna. // Mr Hamann |
|
Jag gjorde ju den tabben att inte kolla upp koden innan jag kopplade ur batteriet... och kan inte hitta koden... var på BMW idag och snackade med dom... och dom sa att dom kunde fixa koden men då skulle man få betala 250kr... det är ju helsjukt...tycker att dom kan bjuda på det när man nu har köpt bilen där... |
|
|
Z3C: jag tycker du ska behålla originalet. det är som du säger: den är liksom en del av inredningen. bättre ljud kan du få om du byter högtalare och skaffar slutsteg. men Business CD är ju en del av din BMW. ChristianS999: verkligen girigt av BMW om du köpte bilen hos dem ;-( |
|
| Har HK i min bil men bytte ut högtalarna o satte in ett dvd navi system. Blev riktigt bra o alpine som gjorde allt var mkt duktiga. | |
|
Appropå stereo & hägtalare å de där... Satte i ett Magnat framsystem kit i söndags för att testa, men inte fan lät de nå bättre =/ Har märkt att det är svårt och äre svårt då äre dyrt att fixa bra ljud i en zäta-trea, så jag tror jag lägger alla mina ljudplander på hyllan... Själv kör jag med en VDO enhet á 4*55 Watt //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
Jag vet att jag har skrivit om detta tidigare men jag kan dra det igen. I min coupé satt det en BMW Business RDS som original med det högtalarpaket som hette Hi-Fi. Hi-Fi paketet innehöll tio högtalare och ingen subbas, alltså ett mellanting mellan grundinstallationen och HK-varianten. 5tum framme vid fötterna, två diskanter i varje dörr, 5tum bak i taket samt en diskant bak i taket också. De här högtalarna drevs av ett Alpineslutsteg som satt i plastlådan bakom passageraren i bagageutrymmet (under denna fanns även utrymme för CD-växlare om en sådan hade varit installerad). Från dom prislistor som jag har kostade det ca 5000kr för högtalarna + ca 10000kr för radion när bilen köptes 1998 (jag köpte bilen år 2000 begagnad). När jag tittade närmre var det 10 stycken högtalare av märket Nokia som jag totalt inte hade velat betala 50spänn för. Alpineslutsteget har bara högnivåingång samt fasta inställningar för fade, balans och liknande. Med andra ord ljudet vara bara skräp och gick inte att justera till det bättre. Högnivå mellan radion och förstärkaren gjorde att brus förstärktes när man ökade volymen, basen var helt utsmetad och odistinkt. Jag ansåg det nödvändigt att bli av med den aktiva förstärkaren och då såg jag ingen möjlighet att ha kvar orginalradion eftersom den inte hade några lågnivåutgångar och bara två högnivåutgångar. Förövrigt, hur kan man ha mage att ta nästan 10000kr för en förklädd Blaupunktradio utan lågnivåutgångar med instruktionsbok daterad 1992 till en bil som såldes 1998??? Jag köpte en bra Pioneer-radio med fyra högnivåutgångar och ett gäng lågnivåutgångar. Jag kopplade Nokia högtalarna direkt mot radions inbyggda förstärkare via passiva delningsfilter som jag hade sedan tidigare. Vilken skillnad! Helt plötsligt fanns det lite bas, det gick att justera ljudet och det lät bättre även i lite högre volymer utan en massa brus. Nu var det högtalarna som behövde en liten uppgradering. Nokia-högtalarna som satt vid fötterna och två diskanter var hyffsade så dom sitter numera bak i taket, dom gör ändå inte så mycket nytta. Resten slängdes, rena skräpet. Ett kit med två mellanregister och två diskanter och passiva delningsfilter inhandlades och sattes fram. Nu har jag alltså åtta högtalare som drivs av Pioneer-radion via passiva delningsfilter. Jag har dessutom lyckats klämma in en Pioneerbazooka i plastlådan i bagaeutrymmet tillsammans med delningsfilterna så där är smäckfullt. Ljudet nu är rätt så bra och hänger med en bit upp i volym men är naturligtvis inte i proffsklass. Fördelen är dock att det inte syns så jag har fått ha grejorna ifred. Vill du provlyssna eller veta mer är det bara att höra av dig Thomas. mvh/ Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
Har köpt en Pioneer 5530 och en Infinity Basslink som jag skall komplettera upp ljudet med i min bil. Kommer att byta ut orginalhögtalarna mot ett DLS ProSlimline kit fram och ett par DLS Classic Coaxialer bakom stolarna. Det får duga i min bil. Slutnotan blir ungefär 10.000:- Mvh Henrik |
|
modano |
man ska väl inte lyssna på musik i en Z3 ?? köp ett riktigt avgassystem istället! ;) allvarligt talat så verkar det vara mycket svårt att få riktigt bra ljud i en Z3... få är de som lyckats.. |
|
beijnoff: den förstärkaren som sitter i svarta lådan bakom passagerarsättet är alltså helt kass? hur skulle ett byte till en sony som i tråden: Länk hjälpa? där i artikeln säger dem att efter byte till en sån så behövdes varken nya högtalare eller byta business CD mot bättre för att få juste ljud. fast referensen där är ju ljudet i en roadster och inte i en coupe.... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Sterion suger! 19" :-) VD med R&D "M ROADSTER" |
|
|
Har aldrig hört en bilstereo som låter bra....... Min kärra var utrustad med Business cd från fabrik, men den pajade och byttes ut mot en pioneer cd som visserligen låter lite bättre, men jag föredrog nog orginalet, den passade ju in bättre i designen. Någon som har en Business CD att sälja? Om inte, var kan man få tag på en? Pris? /B |
|
|
Om ni vill ha vettigt ljud i en Roadster så är ända sättet att trycka in ett 3-vägskit med 6'or fram... det krävs lite ombyggnad men tro mig det är det värt om du har en del tid över. Sen en baslåda i skuffen som tyvärr inte hjälper så mycket som i en "vanlig" bil men det ger ändå det där lilla extra. |
|
|
måste få lov att säga att det låter bra i min bil efter det som gjordes av alpine. |
|
|
z3c 4 ever: Sony uppgraderingen gör säkert viss nytta. Man byter ju ut den i mitt tycke kassa alpineförstärkaren/delningsfiltret som för mig var roten till mycket ont. Dels blir man ju av med den förinställda balansen och faden så att ljudet går bättre att justera med hjälpa av radion. Dels kanske Sonyn är bättre dimensionerad (högre effekt, bättre signal/brus-förhållande) så att man inte behöver dra på så mycket på radion vilket gör att den kan arbeta i ett bättre område där den inte genererar så mycket brus. Sedan beror det ju på vilka högtalare man har, i min satt det ju tio högtalare och Sonyn har väl bara utgångar för fyra men hade man kopplat till dom fyra som var något att ha, två vid fötterna och två i dörrarna så hade det säkert låtit bättre. beppo: Jag har som naturlig följd av att jag bytt grejor en Business RDS som ligger på hyllan och väntar på ny ägare. Svårt att sätta ett pris tycker jag men ge mig ett bud vad den kan vara värd för dig så skall jag överväga det. Jag bor i Stockholm men kan tänka mig att skicka den (frakt som du naturligtvis får betala). Jag har ingen aning om specifikationer på olika årsmodeller på radion, min är alltså från -98. /Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
Beijnoff: Jag tror inte att det ska vara ngn skillnad på våra bilar på den punkten även om min bil är av utförande efter 9904, så den borde väl passa. Däremot så har jag ingen aning om vad en sådan stereo kan vara värd, så du får gärna nämna ett pris och jag skall överväga om jag tycker att det är värt stålarna. just denna månad är det lite knappert med stålar, men nästa månad ser ju ljusare ut. /B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.