|
|
|
|---|---|
yttryck |
fick ett besked hos BMW Sverige att kanmremsbyte på E30 görs vid varannan Inspection II. Alt 4 år eller 8.000 mil. jag har läst på forumet att kamremsbyte+spännrulle ska se alltfrån 4-6 och 8 tusen mils intervaller. min bil har precis gått 6.000 mil.. vill ogärna punga ut med vad ett kamrembyte kostar om det nu inte är nödvändigt.. väntar(chansar)hellre till c:a 7-8 tusen.. /igge |
svintoleffe |
Jag skulle byta vid 4000 mil, för det blir inte skoj om remmen går av. Det brukar kunna hända på m20 motorn vet jag. NO TURBOSHIT-JUST REAL POWER MVH Leffe |
|
Kamremsbyte kostar mellan 600-2000 beroende på om man gör själv eller låter en verkstad göra det.... OM remmen rappar över/går av så börjar kalaset på ca 6000kr men då gör du jobbet själv....Lämnar du iväg det så blir det dyrare... Så valet är ditt. För övrigt finns det inget som garanterar att en ny korrekt monterad rem inte går av men risken e betydligt mindre... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Vad jag vet är det olika intervall för olika motorer. T ex M40-motorn är det 4000 mils intervall på, och det tror jag behövs för när jag bytte rem på min förra bil hade den gått ca 4000 sedan förra bytet och då saknades 3-4 tänder på rad. Det är väl bättre att ta kostnaden för ett kamremsbyte än att behöva renovera toppen efter ett haveri. |
|
|
M40: 4000 mil M20: 6000 mil M10: Kedja M42: Kedja Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| M20 8000 mil har jag alltid fått lära mig. Men men | |
yttryck |
ja, ni ser det känns som jag är tilbaks på ruta 1. alla säger olika. men som det känns så blir det till att byta ganska omgående, den har precis gått 5.900 mil sen bytet och det gjordes i September 2001. kan man innan bytet inspektera kamremmen och se i vilket skick den befinner sig i. jag menar om den hel och fin och utan sprickor. Då bör den hålla till 8.000 mil. Visst remmar är färskvara. isåfall skulle man vara tvungen att byta dessa kamremmar var och annan mil... /igge |
yttryck |
det står i servicehäftet om bytesintervallen sa dom på BMW. jag har inget servicehäfte/bok skulle vara tacksam ifall någon i detta avlånga land har lust att kolla upp vad som står i serviceboken om just kamremsbytes intervall för M20 motor. /Igge |
|
jag bytte min förra sommaren, den gamla hade då gått lite över 6000, typ 6200 mil... även om remmen ser fin ut så skulle jag inte chansa! materialet är ju garanterat utmattat efter 6000 mil och risken för haveri är större än med en fräsch rem OCH spännrulle! MVH Johan K |
|
|
Jag bytte vid 5000 mil på min. --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
svintoleffe |
Jag byter min jämnt vid 4000 mil, för jag vill inte riskera några dyra kostnader. Man göra annat för dom pengarna. NO TURBOSHIT-JUST REAL POWER MVH Leffe |
| Kan bara hålla med svintoleffe, med kamrem är det bara att ta det säkra före det osäkra, går remmen blir det dyrt det är det ända man kan räkna med. | |
|
Jag gissar på att det är denna tråd du syftar på, Länk Jag har kollat upp det hela... Det är så att toppen på M40 motorn är lite fel konstruerad, så att kamaxeln arbetar med dubbelt så hårt tryck än vad den skulle ha gjort annars, detta belastar i sin tur kamremmen (som drar runt kamaxeln) extra mycket, vilket gör att kamremmen slits mycket fort. Utöver denna felkostruktion drabbades även M40 motorn för en felkonstruerad spännrulle (som beskrivs i artickeln). Även om spännrullen är bytt så kvarstår problemet med den felkonstruerade toppen. Under M40 motorns första levnadsår upptäckte BMW snabbt problemet med spännrullen och lät byta ut dessa på alla bilar med M40, däremot så dröjde det ett par år till innan man upptäckte att kamaxelremmen på M40 började gå av i förtid... När artickeln på länken ovan skrevs, var detta problemet med den felkonstruerade toppen ännu inte känd och det är därför som bytes intervallet för kamremmen på M40 anges till 8000 mil i artickeln. När BMW upptäckte felet med toppen på M40 så halverade man bytesintervallet för kamremmen och BMW rekomenderar att man byter kamaxelrem var 4000:de mil. Att låta bytes intervallet passera 4000 mil är i mina ögon lite samma sak som att spela rysk roulett med motorn... speciellt med tanke på felkonstruktionen på M40 motorn. Byta rem kostar ca 1000 kr eller bara drygt två hundra om man gör jobbet själv, att inte byte rem och råka ut för rembrott kostar betydligt mer. En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
|
PÅ M20 är senaste budet 8000mil MEN ifjol var de 6000mil. Källa Gates |
|
|
Varför inte bara kila in på en BMW verkstatt och fråga om kamremsbyte på M20. De vet ju med all säkerhet. Tills vidare lägger jag mitt vad på 8000 mil! |
|
yttryck |
Nej, nu är det färdigtdiskuterat om bytesintervallet. Jag har ringt till flera oberoende verkstäder som servar BMW bilar. och de hänvisar till varannan inspection II d,v,s 8.000 mil eller 4 år. De tyckte oxå då bytet på min motor skedde för 2 1/2 år sen, så fanns ingen anledning att byta vid 5.900 mils körning med befintlig kamrem . jag följer deras rekommendation och byter om 2.ooo mil. jag lovar dock återkomma om jag har oturen att remmen går av innan bytet av den nya,, ni får gärna säga vad var det jag sa, jag tar risken och konsekvenserna.. hälsn igge |
| Jag säger 6000 mil...är nästan helt säker på det! | |
| Jag har precis bytt. och nästa sker om 6000 mil, om jag har kvar bilen då. / Johan | |
Axel |
PÅ min gamla 320touring fick jag beskedet 8000mil eller vart 4år av dåvarande Wendels verkstad som auktoriserd. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.