AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
966

Skillnad 330 manuell VS automat...?

Funderar på att köpa en 330T till sommaren men vet
inte om jag i så fall ska satsa på en manuell eller automat.
Era erfarenheter? Automaten gör ju 0-100 en helvsekund långsammare men samtidigt så föredrar jag automat rent allmänt. Ni som testat både och är det stor skillnad?

Mvh
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
En fråga om tycke och smak.

Jag valde manuell växellåda när jag köpte min 330 Ci för tre år sedan och det har jag inte ångrat. Lådan är så skön att använda att man gärna växlar lite extra bara för nöjes skull. Fast de gånger man sitter och köar i Klaratunneln på eftermiddagarna är manuellt ingen rolig historia... Den där halvsekundens skillnad från 0 till 100 känns ganska akademisk.

I en större bil med mer komfortinriktning hade jag dock tagit automat utan att tveka.

Försök om möjligt att testa båda varianterna och känn efter.

My Bimmer is my mistress
Om du föredrar automat rent allmänt så är de nog inte mycket att välja på såvida du inte hittar en Smg 330.
Jag personligen har inget att anmärka på den manuella lådan, den är smidig och med rätt motstånd.
För mig personligen finns det inte något alternativ till den manuella då jag kräver 100% kontroll.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
s-
142
s-w
330iA Touring -02
Hade jag valt en Ci hade jag utan tvekan tagit en manuell men en Touring så är det automat som gäller för min del. Nu blir jag säkert påhoppad av av alla som gillar manuell men jag tror att det är lättare att sälja en 330iAT än en 330iT.

/s-w
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag har en automat och är mycket nöjd. Som 330 sa, det är mycket skönt att ha om man bor i Stockholm med alla dessa köer. Prestandamässigt skiljer det en halv sekund till 100km/h.
I praktiken tror jag båda bilarna är jämnsnabba, alla kan inte växla tillräckligt bra med en manuell för att klara 6.5s. Med automaten behöver du bara trycka gasen i botten och samtidigt smutta på kaffet. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.