AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.120

vanos eller ej vid turbo bygge

hej skulle nån kuna hjälpa mig i starten av mitt bygge jag har inte nån stor kunskap om bmw jag har varit audi frik så när jag ska börja med bmw är det som att börja cykla igen.
det jag vill veta är
1.vilken motor skulle ni rekomendera av 2.5 litrarna
2.med eller utan vanos
3.turbo
4.komp
5.kammar
6.sprut
7.tändning
8.plenum kammare
9.stift
10.bränsle pump(ar)
vi börjar så dära jag skulle mer än gärna betala en slant till den som kommer med med en exakt beskrivning på nåt fungerande koncept.
jag skulle helst vilja att motor bygget skulle hamna under 60 tusen
Bmw ludde
Bara att invänta vad Bmw-andreas har att säga :=)
mitt tips är skippa vanos det är bara jobbigt att göra om den så du får nytta av den eftersom turbo är tänkt är det bättre med orginalkam och fast kam, sen om du vill högtrycksturbo så bör du sänka kompen och byta vevaxel nya stakar några mm kortare max 5mm kortare och sen ska det vara med fyra skruv överfallet till staken ska ha då får du en väldigt bra balans i kraften till vevaxeln.

kör med ett plenum på ca 2l och sen korta rör till toppen runt 50mm.

sen är det bra om du kör med samma diameter på avgassidan fast byt till bara en dämpare turbon dämpar tillräckligt kan behövas en skiva i röret så det inte är för mycket som kommer ut på samma gång du vill ha rätt motstånd i röret.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
motståndet i avgassystemet ska vara så litet som möjligt på en turbobil. Det är på sugmotorer som det är känsligt. Det där med en skiva i avgassystemet har då aldrig jag hört talas om.

Med din budget kommer du nog inte att komma upp i sådana effektuttag att fyrbultade överfall lönar sig.

Original räcker LÄNGE. Stödgördel kan däremot var apå sin plats om du närmar dig 750-800hk...

TwinTurbo=Twice the fun :D

inte bara nackdelar med att ha Vanosmotorn vid turbokonvertering... se min tråd Länk

//M

"Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna"
andra bilar:Saab900T16@TD04
fr
106
freestyler
BMW 325TIC -92 Limo
fast vanos motorn har mer komp, 10,5. den utan vanos har 10,0
Herregud Max, vad yrar du om? Vevaxeln behöver inte bytas, stakarna ska vara så långa som möjligt, plenumet ska vara större än 2 liter, runners ska vara längre mm. 4-bultade stakar? Vart köper du det? Alla racestakar jag sett har endast varit tvåbultade. Skivan i avgasystemet antar jag att du skämtar om? No offence, men jag hoppas att ditt inlägg var ironi :-)
nej jag var faktiskt helt seriös skiva lägger man in när man kör utan dämpare oavsett turbo eller ej, om man pysslar mycket med lite större motorer så förstår man varför.

vevaxeln byter man om man är seriös så den håller en hög kvalitet man vill ju inte råka ut för vevaxelbrott och om man förstår sig på motorer så förstår man att dom torrisionssvängningar som blir mattar ut stålet i vevaxeln och om du bara drar på mer bränsle och luft så har du en högre belastning på vevaxeln,

sen kör man inte med korta stakar om man vill ha lite vrid men mycket effekt och långa med mycket vrid, om du läser en bok om hur slitage på motorn blir och om motorbyggnad en lite mer avancerad bok än dom som gymnasieelever har och kolla sen igenom lite matrialteknik så förstår du varför jag tycker man ska ha kortar stakar.

4 bultade eller 4 skurv stakar kan man köpa på arrowhead engineering tror jag det heter, både i stål och titan.
4bult är väldigt vanligt i motorer med lite mer prestanda om dom är seriöst byggda, varför jo för att det ska hålla längre och att vevstakens överfall verkligen ska komma plant på axeltappen.
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Max_F:
Ja då ligger du verkligen på höga trimningsnivåer om du kräver 4-bultade stakar. Kraften på staken är främst tryckande från förbränningen så 4 bultar där är onödigt. på uppvägen är det endast kolvens rörelöseenergi som ska hållas emot + lite pumpmotstånd

Längre stakar ger fördel med mindre vinkel mot veven...längre tid i arbetsområdet och mindre slitage mot cylinderväggar.

En turbomotor vill ha lågt motstånd avgassystemet för att få snabb spool och hög tryckskillnad före och efter turbon. det är detta som turbon drivs av.
Max: Då ber jag om ursäkt, men jag anser att allt du skrev är fel. Läs gärna böcker du, jag bygger vassa maskiner i verkligheten istället. Och jag har aldrig sett en 4-bultad stake från någon av alla kända märken som tillverkar smidda stakar.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

max_f: antar att det är arrow precision du menar och enligt deras hemsida finns inga stakar med 4bultar, de sr ut som vilka h-profil stakar som helst, finns i titan och stål.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.