|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det är dags för byte av växellådsolja. Vilken olja bör jag använda mig av? Märke, klassningar? Var köper man den till bra pris? Tack på förhand! Mvh, Kalle _____ Länk | |
|
Jag och min bror använde Castrols SMX-B som vi köpte på Autoexperten (kring 120:- litern), behövs 1.2-1.3 liter beroende på hur mycket du spiller. Ett tips är att köpa en oljesug med en mjuk plastslang som du använder för att spruta in oljan. Var noga också med att rengöra magneten i avtappningspluggen från allt metallspån. Eventuellt kan du behöva en stor insex nyckel (12mm är inte säker) till pluggarna. /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Det är väl 17mm insex nyckel till växellådan? Det är det på min iaf. Ingenting är omöjligt |
|
|
Brorsan skriver bara en massa dynga... nästan :) 17mm insex till pluggen om det nu är samma plugg på din? Detta gäller både avtappning- och påfyllningspluggen. Inte riktigt samma låda på 325i och 320i så jag är inte säker på detta. Att det ska vara Castrol SMX-B fick han ju rätt iaf. Kostade oss 138kr/litern (alltså 276kr för två, vilket behövs) på AD Center (inte Autoexperten men det spelar nog ingen större roll). Det tråkiga är att det bara behövdes 1.25l i min låda, alltså fick man köpa över en halv liter för mycket. Tror dock att det är något mindre till din 1.15l om jag inte minns fel. Du kommer inte undan med att köpa endast en liter iaf. Lycka till... /Johans lillebror :) Mvh, Erik - BMW CS #05162 Min bil: Länk |
|
|
Inte mitt fel att min bil är så snabb att vi hamnade på AD-center istället för Autoexperten ;) Växellådan i din krymplingabil är säkert nåt ihopaplock av diverse renault och engelska moss lådor, så det är inte konstigt att du ska ha mer olja, hälften läcker ju säkert ut! Faktum är att jag tittade i castrols rektabell och där stog det 1.2 liter till 320n. /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Tack ska ni ha grabbar...sluta bråka nu :) ETK säger 1,15 liter, så det litar jag på, med andra ord får jag slänga bort 0,85 liter...trist. Ska kolla på Autoexperten imorgon, ligger ju lämpligt beläget 5 meter från jobb :-D Om de inte ordnar ett trevligt pris till mig så kan jag lika gärna lämna in den, så slipper jag fixa sugdon. Fyll gärna på med mer tips om var man kan köpa juste växellådsolja till min bil! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.