AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.705

318is motorkrasch

Sida 2 av 2
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
jag vet att på mitt sånt "nedre styrkugghjul" gick lagret med överhopp och ventilhaveri som följd.

enkelt att byta. nya packningar och ny vevaxelbult sen är det hyffsat enkelt. byt spännare när du ändå håller på.

/karl

BMW 318is -90,
Si
52
Simeon
525i -90
Vet inte hur det generellt funkar, men i mitt fall behövdes även ett specialverktyg för att ställa kuggarna rätt i förhållande till varandra. Men det behöver inte ha varit orsakat av själva skadan, utan kan ha berott på en tidigare felinställning.
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
på en is funkar en skitbra linjal och två vinkelhakar bra.
funkade fin fint för mig.

kanske kan passa på att ställa fram insugskammen en aning?

BMW 318is -90,
-> gti_charlie, vad innebär "enkelt att byta". Lite olika beroende på vem man frågar :-)

Jag är lite osäker på vilket kugghjul det är. Det lilla som syns tydligt strax under vattenpumpen på den här bilden? (nedanför till vänster på den här bilden, men på motorns högra sida när den sitter i bilen).

Vad kan det "riktiga" namnet på kugghjulet vara? Bra att veta om man t.ex ska söka mer info på nätet eller köpa ett hos BMW.

Lite sega svar från min sida pga semester..
Och här kommer länken till bilden jag hänvisade till i inlägget ovan :-)

Länk
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
har man haynes bok för motorn (alltså boken som eg. är till e36) och tummen aningens bredvid mitten så klarar man det.
tips är att ta kort på kammar och drev och vevaxel innan man tar isär.
jag hade inga problem att få ihop det och hade aldrig gjort sådant på 16V topp innan.

jupp. det är rätt kugghjul du pratar om. minns inte alls vad det hette på BMW-iska.

lycka till!

BMW 318is -90,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.