AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.704

318is motorkrasch

Sida 1 av 2
Si
52
Simeon
525i -90
På motorvägen var det något i motorn som gav upp. Den började smattra kraftigt och förlorade effekt. Det går inte att höra varifrån i motorn som oljudet kommer. Låter lika mycket överallt.
Någon som har en teori eller känner igen det? Befarar att det kan bli rejält dyrt. Det är en 318is -90 som gått 22.000 mil. Nu använder jag den inte, men när jag körde hem den märkte jag att den slukade rejält med bensin. Kring 2 liter.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Låter som du har råkat ut för lite ventilhaveri. Lyft på ventilkåpan och kolla. Tar inte många minuter.

///Jesper

BMWCS #5494
Si
52
Simeon
525i -90
Har kollat ventilerna, inget mätbart spel där inte. Något annat uppslag?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Skrammlar det eller är det mer smattrande?

Om det är smattrande så kan det ju vara någon läcka på insugssidan. Kolla alla slangar.

///Jesper

BMWCS #5494
Si
52
Simeon
525i -90
Ett mekaniskt och metalliskt smatterskrammel som det gör ont i själen att höra. Ungefär som när man sätter ett kort mellan ekrarna på en cykel. Fast annorlunda och värre.
go
145
gorjo
330e -21
Kamkedja/spännare?
Si
52
Simeon
525i -90
Det skulle man kunna tro, men då skulle det väl inte innebära en rejäl effektförlust i motorn?
go
145
gorjo
330e -21
Jo, om kedjan har kuggat över..
Si
52
Simeon
525i -90
Intressant... kanske kan vara något att nysta vidare i. Har du något förslag på lämplig åtgärd? Blir det till att lämna in bilen för att få det fixat, eller finns det någon smart lösning som innebär att man inte behöver riva motorn? Kan jag göra någon koll för att ta reda på om det är kedjan som kuggat?
Eliminator
Hm...Jag hade gjort som gorjo sa...Kolla kedjespännaren om den har säckat å inte spänner kedjan nå mer...Kan ju iof vara bra å byta drev å kedja om den har kuggat över....Men det kanske inte behövs..Beror ju på hur stor skadan är....å om det uppstått nån.

BMW!!
go
145
gorjo
330e -21
Jag är ingen expert på m42, men att ta av ventilkåpan för att se om kedjan verkar slak verkar enkelt. Sen borde det finnas markeringar på kamdrev/topp respektive remskiva på vevaxel som det går att kolla om de stämmer överens, för att på så vis se om det kuggat över. kedjesträckaren borde väl vara åtkomlig från motorns utsida?

Måste ju finnas folk här på forumet som skruvat mycket m42..
Om kedjan kuggat över, är det inte stor risk för ventilsallad på dom där motorerna då?.

annars kanske man kan tänka sig att ett vevlager gått ner sig?.

du hade kollat att inga ventiler var "sneda" ?.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Det sitter ett kugghjul som kamkedjan går över precis ovanför vevaxel på slaksidan.
Det hjulet brukar kunna skära och då slits hela "fästörat" loss från bröstkåpan.....

Jag har köpt två M42 motorer som det har hänt på. Motorn går fortfarande men det rasslar och låter för jävligt!!
Fom. -94 är det kugghjulet utbytt mot en skena.
Så förmodligen har BMW vetat om probelmet och åtgärdat det på nyare modeller.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Si
52
Simeon
525i -90
Det där fästörat, är det någon som kan sättas på plats igen på ett hållbart sätt? Låter som det kunde ha med det att göra. Får se i veckan, bilen är inlämnad. Tradigt sånt här. Någon som eventuellt vill köpa en fin 318is med kass motor? Bra stereo;-)
ormen
om det INTE är kedjan (vilket troligtvis är), men om det inte är den, så hade jag liknande symptom när en insugsventil kröktes (o inte stängde helt) på en M20... det gick effektlöst o drog en massa soppa... bara ett tips...
ormen
glömde: ventilen kröktes så lite att det var omöjligt att upptäcka med blotta ögat, bara om man plockade bort det o rullade iväg det såg man lite vobblande...
Si
52
Simeon
525i -90
Den stora 22" bult som håller bröstkåpan på plats vägrar att ge med sig. Några tips förutom att värma den? Kedjespännaren är okej, men kedjan hänger löst. Verkar svårlöst, det här problemet.
Hur gick det tillslut?
Si
52
Simeon
525i -90
Jodå, till sist löste det sig. Om jag inte minns fel var det så att kedjespännaren hade gett upp. Det hade gjort att kedjen hängde löst och slog mot en styrskena. Det som hade hänt var att kedjan hade slagit sönder styrkedjan som gick i flera delar som fastnade i maskineriet. Men kedjan hade klarat sig oskadd även om den hade kuggat över. Med ny styrskena så löste det sig. Sen när allting fungerade igen så stals bilen, men det är en annan historia.

Simeon
Du skulle inte ha skrivit att du hade en bra stereo :P

Tro om man ska ta å byta den där kedjespännaren.. Verkar vara en svag punkt!

MVH Johan - www.compello.se
Ok, tack för info.
Kedjespännaren har jag bytt i förebyggande syfte.

Nu funderar jag på kugghjulet som Bonje skrivit om ovan. Någon som vet hur krångligt det är att byta det (innan olyckan är framme...)?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.