AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.187

Varför är vita blinkerglas så snygga?

Varför i hela världen anses vita blinkerglas så mycket snyggare än de oranga?
Detta frågar jag mig efter att jag bytt ut mina vita mot just oranga - oj vad fint det blev, och vad billiga de är som begagnade.
Jag är en i och för sig en originaltok men finns det inte nån mer här som anser att det är snyggare med lite färg?
Speciellt om, man som jag, har en silverfärgad bil, så blir det ju alldeles blekt och konstigt med vita blinkers.
Dessutom vet jag från tidigare erfarenheter med mc att den oranga färgen mattas med tiden, vilket medför att man måste byta glödlampor ofta. - Är det kul?
Jag är av precis samma åsikt som dig, trodde jag var ensam om att ha den åsikten men tydligen inte =) Tack för det.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tycker att vita blinkersglas gör sig bättre på vissa typer/färger på bil. Ibland är det rent ut sagt fult med oranga lampor medans det i andra fall kan se riktigt "clean" och rätt ut... På min silverfärgade e46 tyckte personligen att vita glas gjorde sig bättre.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Fy svarte, orange blinkljus är otroligt oestetisk efter min uppfatning. Tror inte det beror på mote, utan det är helt enkelt en farg som i mina ögon stör dom fina linjarna. Dessutan assosierar organge med gamle dager, så det är riktigt omoderne!

Hvis orange blinkljus var en nyuppfinning, så skulle dom havne under galleriet "Varför måste dom?"
Kallemero; Jag måste säga att jag tycker vita blinkerglas nästan undantagslöst är snyggare än oranga. Då pratar jag om moderna bilar från, säg början/mitten av 90-talet och framåt. På äldre bilar anser jag att blinkerglasen ska ha den färg som var aktuell då.

Hur kan du som är originaltok tycka att det är snyggare med oranga än vita glas, det tillverkas ju i princip inga nya BMW med oranga glas idag?

Jens
bmw 320i: Tack

MrMarsupilami: Jasså? Kolla bmw:s hemsida då! Faktiskt oranga glas på nya e46 facelift. Riktigt snygg tycker jag, synd att det är i Tyskland, i Sverige har det väl varit vita i några år nu.

Jag är helt övertygad om att vi får se oranga blinkers igen om några år, trender växlar ju som bekant. Volvo amazon hade helvita blinkers när de kom, sedan blev det oranga med vita parkeringsljus. Likaså var bakljusen helröda och blev delade, nu målar grabbarna helröda bakljus på sina 740...precis som på en gammal amazon...

jag tycker ofta det blir stilrenare med vita blinkers, beror förstås på hur resten av bilen ser ut..
Kallemero; Den senaste faceliften för e46 är ju den för Coupén och den har väl både vita och oranga blinkerglas? Den "gamla" e46-faceliften för sedan och kombi finns väl också med både oranga och vita?

Om du tittar på de nya bilmodellerna som kommit de senaste åren från de märken som ligger längst fram inom design, t ex BMW, Audi och Mercedes, så är det bara vita glas som gäller. Detta gäller även konceptbilar.

Personligen tror jag inte att oranga blinkerglas kommer tillbaka. Tror i sånt fall mer på andra färger/lösningar, t ex att glaset får samma färg som bilen när inte lampan lyser eller kanske bara består av små dioder. Allt beroende på hur olika märken vill designa sina modeller. Tror knappast att de begränsar sig till "vanliga" oranga blinkers i a f.

Jens
Visa användare
52
Mauritz
Billös
Det talas mycket om vita och orangea glas, själv tycker jag att gråa glas (fram) passar utmärkt till min granitsilvermet. "Felet" är bara att vita och gråa glas är så mycket dyrare, man tycker ju att det borde vara billigare att tillverka plast utan färg.
Det är ju faktiskt bara sketen massproducerad plast.

/Mauritz
Eliminator
Jag håller med Mauritz helt! Men det är väl för att företagen vet att det kommer sälja som smör å därför sätter ett pris (som tyvärr vi konsumenter betalar). Men men vad ska man göra...Smakar det så kostar det som dom säger.

BMW!!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tycker en helt orginal vit M3 e36 med orange blinkersglas kan vara riktigt snyggt! Däremot anser jag att blåa och svarta bilar skall ha vita blinkers, orange blir lite tamt på något sätt...

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
mackan325
Dagens i-lands problem?
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Jag tycker vitt är finare/stilrenare i de flesta kombinationer me karossfärg/design.

Vitt är väldigt på modet nu sen ett tag tillbaka.

Orange kommer säkert tillbaka men kommer nog aldrig få den andelen den haft.

Sen är det ju smaksak. Om alla hade kört med orange trots att de fanns vitt så e ja ju inte säker på att ja hade hållt fast vid vitt men nu ha ja sett alla (typ) de kombinationer som finns och till de flesta modeller känns vitt rätt.

Sen kan det ju vara fint med original oxo=) Svårt det där... "Det är olika".

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Det är ju naturligtvis lite av en modegrej. Själv tycker jag att bilen får ett "renare" utseende. Ett orange blinkersglas "sticker ut" mer än ett vitt (eller grått), men det har även med märke/modell samt lacknyans att göra.
Ibland kan ett orange glas passa bättre (dock inte så ofta enligt min mening).
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Det är väldigt beroende på vilken typ av bil och färg på bilen det är. Jag tycker att en blå e39 är riktigt fin med orange blinkers fram. Det bryter av väldigt bra mot färgen. Vita blinkers på en sådan ser mer "urtvättat" ut. Själv har jag vita blinkers på båda mina bilar.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag håller med kallemero, jag tror att många inkl. mig själv byter till vita glas för att nyare modeller har det, och man får ett modernare stuk på bilen. Jag minns i början på 60-talet (1963) när Volvo Amazon fick gula blinkers istället för vita fram och röda bak, man tyckte det var jättefräckt.

BMW CS #5206
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Smaken är som baken...
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Naturligvis e de en trendgrej, jag tycker oftast vita e snyggast (dock ej helvita) men vill själv ha svarta crystal look till min om nu någon har missat det :-). Det beror till 90% på vilken färg bilen har om jag tycker det e snyggt eller ej // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.