|
|
|
|---|---|
Yugge |
Tjenare era M3 lovers Har en väldigt seriös fråga hoppas dom som kan svaret är seriösa med . Funderar på att köpa en M3 96-99 Det jag undrar över vilket ska jag välja manuel eller SMG , vad är skilnaden: accelerationen , bränsle förbrukning , hålbarheten , osv skulle verkligen behöve en korekt svar efter som det handlar om en del pengar . Själv lutar jag åt SMG men vet ej vad tycker NI ??? |
|
Det har varit uppe en hel del diskussioner om detta tidigare så om du söker inlägg om SMG så får du nog fram en hel del.. Jag har själv haft en 98- med SMG så personligen så tycker jag SMG är toppen !! Det verkar oxå som om dom som har haft/har SMG tycker att det är kanon medans dom som bara provkört SMG´n en kort stund inte alls gillar det.. MAO så kräver SMG´n att man kör den en lång stund innan man riktigt kommer underfund med den.. Nackdelen skulle väl vara att den växlar något långsammare än vad man faktiskt kan växla manuellt... Sedan har det väl varit en del haverier som kostat en del pengar men om du som sagt söker inlägg så får du fram mer.. Lycka till med bilköpet !! Mvh Jimmy Ps Vill du veta mer är det bara att maila Ds Länk |
|
|
Har en m3-98, smg. Tycker den e kanon. Men som sagt det tar en liten tid att lära sig att köra med den. |
|
|
Som beg.spekulant på E36 M3 SMG är det mera tekniska saker jag undrar över, som till eksempel hur många sekunder hydraulik-enheten behöver på att bygga upp oljetrycket efter att bilen har stått ett tag? Hur lång tid kan man räkna med att den håller på trycket efter körning? Är det ok att pumparna startar och går i 10-15 sekunder om man stänger av bilen och öppnar dörren efter ca 20 sekunder? Erfarenheter om elektronikproblemer ,oljeläckage eller andra driftstörningar. Tips på saker man borde vara observant på när man kollar på beg.vagnar med SMG, så att man har en möjlighet att göre en bedömning av systemet/bilen. Om man sen gillar konseptet eller ej vill alltid vara individuellt från person till person. Tyvärr handlar dom flesta trådarna om "Manuell vs SMG". På förhand tack. |
|
cane |
På min varierar det där med att bygga upp trycket väldigt mycket.... ibland går det på några sekunder, andra dagar kan det ta en evighet - typ 10 sek. Jag kör dock med ett race batteri med låg kapacitet/låg vikt (10kg), kan vara skälet till att det varierar så mycket från gång till gång. //Sebastian |
|
Jag har ett helt nytt aggregat på min bil, (pajade förra året gick på drygt 18000 o bytta det på bmw) när bilen har stått över natten så tar det mellan 5-10sek innan trycket är uppbyggt men om den bara har stått ca 20 sek så tar det knappt nån tid alls. mvh Stefan |
|
|
Interessant läsning! Stefan, vet du vad som gick sönder? Slutade den bara pumpa eller va det hydrauliken som inte orkade hålla på trycket. Vid vilket miltal hände detta? Kör du mycket bankörning med fullgasväxlingar eller kör du "normalt" på väg? Känner du någon skillnad på växlingarna och kopplingsfunktionen(kökörning) efter bytet? Tacksam om andra med erfarenheter också delar med sig. På förhand tack! |
|
|
Jag köpte bilen alldeles efter att den hade blivit bytt, tur man slapp åka på den smällen själv. Vet inte hur felet uppstod men han sa att han va tvungen att ta bilen på bärgare till verkstaden. Bilen hade gått ca 11100mil och han hade precis ställt på den efter vintern när den gick sönder, Han hade inte kört någon bankörning med den men jag tror den har gått mycket i stan med kökörning. Har själv lite undringar hur kopplingen ska kännas vid typ kökörning och när man kryper sakta fram, tyker det är svårt att köra mjukt då, blir lätt att den greppar med ett ryk som följd. kopplingen funkar annars jätte bra o slirar inget så det kanske är så att SMG:n är lite svårkörd vid krypkörning, någon annan som har erfarenhet av det? Annars är jag jätte nöjd med SMG:n hade en 6-växlad manuell tidigare och jag föredrar SMG:n mvh Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.