AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
999

Torkare stannar inte alls

Torkarna på min 525iT-95 har fått "spelet". Slår på intervall, efter 5-10 intervallslag går den över på konstant medelfart och den går inte slå av. Ibland ger den sig av sig själv, andra gånger måste jag plocka ur säkring 24 för att få stopp på eländet. Det blir värre och värre, igår körde jag en vindrutespolning/torkning och efter det gav den sig inte på flera mil.

Det verkar som om det är värmeberoende, funkar bättre iskalla dagar. Oavstängbar medelfart inträffar både efter intervall, upprepade enskilda torkningar, eller medelfart. Det enda som aldrig påverkas är snabbfart, den går fint.

För mig låter det som relä fel, är det värmeberoende? Hela relä mojjen sitter under baksätet, men behöver man byta allt? Erfarenheter?
at
90
attida
BMW 535i -88 E34
Lyfter...
Har samma fel på min 535 -88. Mina stannar inte heller.
på intervall och narmalläget går dom med normal hastighet hela tiden
på full hastighet går dom på full.

Men hur jag än gör så stannar dom inte förrens jag slår av tändningen. Fortsätter dock direkt när jag slår på tändningen igen...

Finns det relä att byta ut eller GM/RM modulerna sköter allt?
Måste vara ett relä som hängt sig/bränt fast.
al
499
alaska1
118dA-13
Hej!

Inte säkert det är så! Min 328 fick spel, dvs gick som den ville med torkarna och oftast inte alls! För att göra en lång historia kort så böt jag batteri i bilen och ....... allt fungerar perfekt! Förslag! Rengör batteripolerna, ladda batteriet fullt och testa! Fungerar det inte så låna ett bra batteri och testa!

Annars är det nog bara att byta relät!

Trevlig helg!

at
90
attida
BMW 535i -88 E34
kan det verkligen vara så enkelt??

Problemet uppenbarade sig visserligen efter inkoppling av mitt nya monoblock som kräver lite ström...
Men även med stereon avstängd har jag detta fenomen...

Batteriet är ett ganska(ca 3mån) gammalt Tudor 88Ah.

efter inkopplingen av steget lyser även laddningslampan tills man varvar upp motorn några hundra varv...

Men jag upplever att det alltid är bra med ork i batteriet vid typ kallstarter osv...
al
499
alaska1
118dA-13
Som sagt det var mitt problem och lösning, men får du varva upp motorn så skulle jag kolla upp generatorn och laddrelät

at
90
attida
BMW 535i -88 E34
sant!!

Ingen som vet vilka komponeneter som ingår i elsystemet för torkarna så att man vet vad och var man kan felsöka??
su
5
sukken
525i touring -93
Har samma problem på bak torkarn på min 525it går hela tiden,har nu kopplat ur motorn. Verkar vara relät vilket inte verkar vara billigt (på bmw)!!

sukken
at
90
attida
BMW 535i -88 E34
ok. relät? var sitter det??

Under baksätet eller i motor utrymmet??

Finns d ingen bild på nätet som visar vilka relä som gär till vad??
al
499
alaska1
118dA-13
Jag har ju en 91997 års 328 och vad jag förstår finns mitt relä under instrumentbrädan på rattsidan! Någon jag snackade med när jag sökte lösning på mitt problem sa att relät satt på torkarmotorn!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.