AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.271

Bilar som är till salu med skuld!

Bilar med skulder, tänk er för!!!

Jag har precis legat i ett års fejd med en oärlig person som sålde "sin" bil till mig, problemet var bara att han var skyldig en liten bank nåra 100.000 på den när han sålde den till mig.

Jag hade kollat upp allt med bilregister, polis samt även att jag fick ett kvitto på att bilen var helt skuld fri.

Trots detta så fick jag till slut "lösa" bilen...

Då blir man mycket rädd när man ser att det inte finns någon anteckning i annonsen av denna bil att den har en kredit spärr till 2007-09-19 hos Föreningssparbanken Finans. Dessutom har den andra förfalda skulder på 1112Kr

Nu säger jag inte att just denna kille som säljer denna bil här på forumet är en skurk, men jag får kalla kårar då jag ser denna typ av annonser där det som "bonus" är en annan person som "säljer" i annonsen än den som är registrerad ägare ......

Det var nämligen precis så som jag blev lurad, Bulvanen hade dessutom ägarens körkort samt en fullmakt på att han fick sälja den!

Modell BMW 740iA
Årsmodell 1996
Färg Navarraviolettmetallic
Mil 16.700
Kaross E38 (7-Serien)
Automat Ja
Touring Nej
Län Västra Götaland
Stad GBG

Pris

99.000:-
Ev. byte, avbetalning kan ordnas

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Hur kollar man om bilen har en skuld då?

/Erik

///Tänk först, meka sen...
Om du tagit utdrag ur bilreg. så står det ju att banken har återtaganderätt t o m 2007-02-28. Det måste ju ligga i var och ens intresse att ta ett utdrag från bilreg. när man köper bil. Hur kunde du köpa i detta läge?
Upplyser inte säljaren om detta utan är oärlig så kan man ju hamna skuldsatt upp över öronen. Som du skriver så vet du inte hur nuvarande säljare hanterar denna fråga. Har haft kontakt med nuvarande säljare i annat ärende, verkar ok.
Kolla alltid bilreg.
Länk
Yoko, Precis som jag skrivit tidigare så kollade jag upp allt och ingen skuld fanns som hon på bilregistret såg, precis som denna bil så hade den vissa skatte skulder som bilregistret såg, dessa berättade hon om och det var okej.

Man vet inte men KANSKE såg hon inte ÅTERTAGANDERÄTTEN eller så fanns den inte registrerad, den bevisningen ligger hos DIG SOM KÖPER BILEN!

Glöm inte att POLISEN inte kan se om bilen är belagd med skuld eller inte, dom kan bara se om den har skuld i form av SKATT!

Mitt råd är att ALLTID beställa ett fax från bilregistret, samt att ringa till föregående ägare SÄRSKILT OM DET ÄR EN BILFIRMA!

Systemet med att det står återtaganderätt i regbeviset har bara funnits några år, så det står inte med om det är gamla lån. Sen är det väl inte så svårt att ringa föregående ägare. Om det är lån på en bil man ska köpa så kan man göra upp affären och betala in pengarna direkt till långivaren.
Yoko som du skriver så kan man se info om bilen på Webben, men här saknas DET SOM ÄR VIKTIGT!!!! Det MÅSTE tas hem på FAX, inget annat!!!!!

Dessutom så finns ofta ingen mätarställning eller uppgift om dragkrok med på denna typ av fråga....

Om du inte har skrivit ur din fråga så får du dessutom MYCKET svårt att bevisa att du har gjort en fråga, det är just en av de saker som är riktigt jobbigt......

Fordonet du sökt är registrerat på en privatperson. I enlighet med Person-
uppgiftslagen (1998:204) får Vägverket inte publicera personrelaterade
uppgifter på Internet. Därför kan du endast ta del av grundläggande
fordonsdata. Om du vill ha fullständiga ägar- och fordonsuppgifter läs under
rubriken "Vill du veta mer?".

Regnr: TXXXXX
Färg: LILA

Fabrikat: BMW 740 IA

Årsmodell:
Fordonsslag: PB

Chassinummer: WBAGKXXXXX

Upplysningar:

Fordonsdata

Fordonsstatus: I trafik (2004-01-16)

Antal ägare: 6

Datum för första reg.: 2002-09-10
Producentansvarig:

I trafik första gång: 2002-09-19
Yrkesmässig trafik: Nej

Fordonet tillverkat:
Direktimport: Ja

Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej

Tekniska data

Effekt kW: 210
Antal passagerare: 4

Max släpvagnsvikt: 2170

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1120

Max lastvikt: 400

Kopplingsanordning 1:
Kopplingsanordning 2:

Däckdimension fram:
Däckdimension bak: 235/60R16

Kaross: Täckt

T.P.
Du har rätt, men om någon av de tidigare ägare som du ringer säger en sak och sedan visar sig att det inte stämde, HUR skall DU bevisa det???

Som sagt så hoppas jag att just denna kille i annonsen INTE är en skurk. Tänk bara på felet med det Svenska systemet är att DU MÅSTE kunna bevisa att du har ringt, faxat, mailat och ALLT annat INNAN du köpte bilen....

Trots att du, precis somjag kan BEVISA detta så kan du precis som jag förlora målet..... vad gör man då???

Jag fick betala det som han var skyldig på bilen, nu kan jag bara vänta på att han KANSKE någon gång börjar att arbeta i Sverige!

// Bo

Ok, om det inte funnits i registret mer än 2 år tillbaka kan jag förstå, men nu måste man som du säger ta ett faxutdrag el. hemskick på all data man kan få från bilreg. I dagsläget står det om bilen har åtaganderätt från något institut. Så kolla alltid.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Ett bra sätt som jag tillämpar ofta när jag är spekulant är att.
1.Åk och titta på bilen.
2. Är bilen intressant så fatta mobiltelefonen och knappa in regnummret som sms xxx 123 och skicka til 71456.

Inom en minut får du reda på det väsentliga:
Regnummer, vilekn typ av fordon,märke&modell,färg, registrerad ägare+ dennes adress + om det är ett kreditköp eller inte.
Dock får man inte reda på här hur mycket krediten är på

Med vänliga hälsningar Patrik A
mr-bear: om du läser igenom tråden igen upptäcker du att detta bara funkar på kreditköp som är gjorde ca de senaste två åren, äldre krediköp finns inte i registret. Annars är det en bra metod.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
mr-bear: Får ägaren reda på att man har gjort en upplysning?
Patricia: Nej.
Paap Reeder
Hej!
Alla faxutdrag loggas på bilregistret.
Du kan också begära fram logglistan för ditt regnr.
MVH /// Paap R
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Tyvär är det väll så att man som registrerad ägare kan ta bort en återtagande anmärkning ur bilregistret. Vet inte om det är så fortfarande. Men var så för något år sen. Det enda riktiga man kan göra är att ringa tidigare ägare tills man når en bilfirma och få papper på att bilen är skuld fri från deras sida.

Finns tyvär inget riktigt skydd vid privat köp. Utan är en enda stor risktagning. Då utrednings arbetet är allt för omfattande.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Om det står kreditköp då...vad är det för skillnad på kreditköp och när det står återtaganderätt (tyckte att det var nån som nämnde det tidigare)?
Tjena gubbar.

Efter ett års kamp för min rätt till bilen så kan jag berätta att man är riktigt torsk när man köper en bil privat, man är SKYLDIG att:
1. Ringa till bilregistret
2. Kolla ALLA papper även kvitto på att den ÄR HELT fullbetald
3. Ta legitimation på säljaren.
4. Ringa till tidigare ägare och fråga honom om skuld kvarstår.
5. Fundera ut hur du skall kunna bevisa att du precis som jag har gjort ALLA dessa punkter!!!!

Jag hade gjort alla koll plus att säljaren visade upp kvitton på hans betalning i original, jag fick även en kopia på det kvittot.

Trots detta så fick jag efter nästan ett års jobb med advokat lösa bilen från bilfirman där han var i skuld. Det vart en förlikning.

Paap jag kan berätta att loggningen på fax inte existerar, den togs bort för ett år sedan då den kränkte personliga integriteten, jag hade själv beställt fax och trodde att jag kunde bevisa det med "loggen".... det gick inte........

Kort och gått kan jag bara säga att hur man än gör så KAN man ha riktigt med otur, då gäller det att man har ett bra försäkrings bolag som kan ställa upp för i detta fall finns det hur många "moment 22" som helst.

Jobbigt värre blir det om man har "fel" bolag.
1. Du köper bilen, säljaren skall skicka in papper till bilregistret
det "råkar han glömma" då det samma dag det kommer in kommer att bli problem för honom, han kastar det.

2. Du försöker att få försäkring, då säger dom att du inte står på bilen än, med tveksamhet kommer du få "trafik" om du skall ha halv eller hel så krävs det "nyckel intyg" märkning av rutor mm. Nyckel intyget kan du BARA fixa OM DU ÄR REGISTRERAD ÄGARE, det är du inte för skitstöveln har ju inte skickat in ägarbytet....

3. Nu börjar det bli kul.... med trafik så har du INGET RÄTTSKYDD, det blir att betala ur egen ficka och hoppas att du KANSKE vinner processen (för då får du tillbaka dina utlägg)

4. Om bolaget som skulden finns hos inte tycker att du skall ha bilen att köra med under tiden så ansöker dom om KVARSTAD, Bilen blir hämtad och inställd hos kronkalle under HELA processen.

Det gör inget för dig, du har ju ändå inga pengar att tanka för...
Har du sedan otur med allt så kommer du att få en fin nota på 30-40 kr per dag som bilen står där, kan vara 6-12 månader...

Med denna info hoppas jag att ni ALLA tänker er för riktigt noga INNAN ni köper en bil med "dold" skuld på.

// Bo

Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT

Jag tycker att det spelar ingen roll hur situationen är.
Skuld eller inte skuld
Ärlig eller inte ärlig.

Man ska inte betala ett öre tills man är 100% säker på att bilen är 100% fri från skulder.

ALDRIG köpa en bil av någon som inte står som ägare.

Lita ALDRIg på lagen, det går inte att luta sig tillbaka och tro att lagen sköter allt.

DET går inte att Avtala bort något heller.

Ex, du har en bil med kredit. Du säljer den till en handlare.
Total kredit 100 000 kr.
Du får 130 000 för bilen får ett kvitto på 130 000 och handlare påstår att han skall lösa lånet.
Du tar dina 30 och går hem och handlaren betalar inte in skulden. Det är du som får betala den skulden.
Alltås du säljer bilen för -100 000 kr. Detta hände i våran byhåla och det stod i tidningen.

Man ska akta sig för "kredit" ordet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.