|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om det är någon utredning på gång? Kommer dieslar som uppfyller EU4 att få lägre skatt än de som klarar EU3? Mvh Classe | |
|
Den s k utredningen har väl pågått de senaste 4-5 åren utan något händer så dagens regler lär nog gälla ett par år till. //Stephan |
|
|
Claes, Vagtrafikskatteutredningen skall komma in med sitt slutbetankande i slutet av maj iar. Det finns annu ingen information vad detta kommer att innehalla (tro mig - jag har forsokt!). Det narmaste man kan komma ar de spekulationer som finns i tex Teknikens Varld och jamforelser med andra lander inom EU. Av dessa sa verkar det troligt att skatten kommer att forandras sa att nyare dieselbilar kommer att fa lagre skatt an aldre dieselbilar. Hur detta kommer att styras upp ar oklart, men det ar nog inte en helt fel gissning att tro att EU-avgaskraven kommer att ligga till grund for detta (som det gor tex i Tyskland). Nasta fraga blir nog om det kommer att bli olika regler for bilar som registrerats efter nya reglerna tratt i kraft (tidigast 2005 som det verkar) eller om det kommer att galla alla bilar. Min gissning (vilken ar den jag baserat mitt bilkop pa) ar att bilar som atminstone klarar EU4 kraven har god chans att hamna under det nya och troligen formanligare skattesystemet, vilket jag inte tror att EU3 bilar har. Vi far val se vad utredningen sager i maj! //Örjan C |
|
|
Örjan: Jag beställde min 530d den 14/1. Någon vecka efter skickade du över den interna BMW informationen till mig, daterad redan 031030, som säger att det kommer ett partikelfilter under våren. Detta måste ju säljaren ha vetat om men han sa ingenting till mig. Hade han varit riktigt seriös kunde han ju ha tipsat mig om detta. Då kontaktade jag säljaren direkt för att eventuellt skjuta på tillverkningen några veckor. Men eftersom jag då, enligt säljaren, skulle få betala 10 000:- extra för partikelfiltret så struntade jag i det. I förra veckan, 17/2, kommer så ett allmänt infoblad från BMW.se som säger att beställningar innan 1/3 fås till det gamla priset och med partikelfilter. Tror du jag är lite småsur på säljaren nu har du tippat helt rätt. Detta borde någon ha kunnat tala om för mig. Min bil skulle tillverkas vecka 7 och fr.o.m. vecka 10 har alla partikelfilter. 3 veckors diff alltså. Detta kommer kanske att påverka den framtida skatten och då också andrahandsvärdet (för att inte tala om miljön!). Suck. Jag har ringt VD:n på företaget och beklagat mig så får vi se vad han kan göra. Någon som känner sympati? /Classe |
|
|
Hej Claes! Vi satt i samma sits som dig, inget visste något på BMW och när vi så äntligen beställde bilen i December -03 fanns det inte direkt mycket ute om partikelfilter osv... Vår byggdes förra veckan, så den diffade 2 veckor!! Vi skulle också ha betalat 10000 kr för att ändra produktionsdatumet, men men. Tror dock att det kommer att ta längre tid för VV och andra skatte inblandade myndigheter att lägga någon ny avgift på detta, det brukar iaf ta lång tid med statliga myndigheter. Det kanske går att eftermontera ett partikelfilter om nu skatten blir helt åt skogen... Tror dock det kommer att dröja två år innan de nya reglerna träder i kraft. Snart leverans =) Simon |
|
|
Sim: Om jag förstått rätt så går det inte att eftermontera partikelfiltret. Detta står i BMW's information som skickats ut till återförsäljarna. Om man tittar på den totala kostnaden att ha en sådan här bil så spelar skatten inte så stor roll, det är väl mest att det skulle vara irriterande att få betala mer än andra med nästan likadana bilar... Jag lär nog få svårt att "tjäna" in de 10000 jag lade på filtret, men mitt miljösamvete mår i alla fall bättre! //Örjan C |
|
|
Precis oreo! Vad gäller ur ett penga perspektiv tror jag också att det blir svårt att "tjäna in" pengarna. Däremot är det precis som du också säger det fina miljösamvetet, vilket jag gärna vilja ha haft också. Fast den är väl hyffsat ren ändå. Får köra lungt - i Sverige iaf. PS: Ska det verkligen ta sex veckor från att bilen är byggd tills den levereras ?? Tycker det är orimligt lång tid. Bilen står väl på nån parkering i Dingolfing och väntar nu :) // Simon |
|
|
Oreo: Fick inte du bilen med partikelfilter till det gamla priset, 390 000:-? Sim: Min skulle tillverkas v.07 och levereras till mig v.13. Säljaren ringde i fredags och sa att den hade kommit. Jag hämtar min nu på onsdag (v. 10). De har kanske haft inkörningsproblem och ville inte lova för mycket. Jag har beställt min i silvermetallic och ametist läder. Jag har inte sett den kombinationen tidigare mer än på en liten bild så jag lägger ut interiörbilder på Länk för den som är intresserad. |
|
|
Claes, Nej, grundpriset med partikelfilter var 400'. Beställde före 1/3 och slapp därför den andra delen av höjningen i alla fall. Sim: 6v beräknade de för mig, men vi kan ju bägge hoppas att det går lika snabbt som för Claes!! //Örjan C |
|
|
Örjan: Jag ringde runt i förra veckan till några BMW-handlare och frågade om priset. Jodå, beställde jag bara före 1 mars skulle jag få den för 390 000:- inkl. partikelfiltret. Pga detta har jag träffat ett speciellt avtal med säljaren. Jag mailar dig privat om detta. Mvh Classe |
|
|
Uppdatering: Har nu fatt bekraftat att jag far bilen inkl partikelfilter for 390' eftersom jag bestallt fore 1/3! Behover alltsa inte tjana in nagot nu utan far rent miljosamvete for samma pengar tack vare Claes! Tiotusen tack for detta!! //Örjan C |
|
|
Örjan: Det var kul att höra. Nästan så att du är skyldig mig en krogsväng nästa gång du kommer till Malmö. -:) Mvh Claes |
|
|
Claes, Definitivt! Jag far hora av mig nar jag ar soderut nasta gang! //Örjan C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.