|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis gjort en liten tur (200 mil) till/från tyskland med min 525iXt och har ett par kommentarer om bilen som autobahnkryssare. 1. Varför är växellådan så förbannat lågt drevad?! ca 4000RPM i 160km/h och 5000RPM i 200km/h. Stackars motor! Jag trodde att bilen var gjord för sådana hastigheter. 2. Vindbrus. Upp till runt 150km/h låter det inte så mycket. Men efter det så blir det ett förbannat oväsen i kupén. Vägljud och motoljud är inga problem, bara ett infernalikst susande. 3. Stabilitet i högfart. Jag är mycket imponerad! Inga problem att marscha 200km/h. Min gamla E30touring blir skrämmande lätt i baken över 170km/h. Men med E34an är det inga problem, bara att gasa! 4. Bensinförbrukning Något hög, ca 1,1-1,2l/mil. Trots lite trafik och ganska få inbromsningar för långsam trafik. Har E34 högt luftmotstånd? Efersom trafiken och omständigheterna tillät det så försökta jag hålla en marschfast på ungefär 180. Jag har gjort samma tur i min Boxster S och den känns faktiskt både mer komfortabel och betydligt tryggare i höga farter. Den drar dessutom mindre soppa trots, eller kanske tack vare 3,2l motor. // Pontus | |
|
att den drar 1,1 - 1,2 i de farterna tycker inte jag är nåt att "klaga" på..det är ju en relativt tung bil, dessutom med 4wd. Men visst är E34:an stabil i högre farter! |
|
|
Vindbrus är ju ett klassiskt E34-problem som bilen fick kritik för redan när den var ny. 0,99 L/100km drack min 540 från Hamburg till Travemünde, i Autobahnhastighet, en ganska bra siffra tycker jag. MVH, E38B12 |
|
|
Gissar att du har en manuell växellåda. Den manuella har lägre utväxling på högsta växeln, jämfört med automaten. Lite konstig stategi tycker jag. Möjligen ett desperat försök att få lite sportigare karaktär. Jag provkörde både manuell och automatväxlad IX innan jag köpte min, och automaten gick tystare på motorväg. /FB |
|
ormen |
konstigt nog, hade jag inte alls samma vindbrus i min 525 -88 som jag hade i 91:an, men 95:an är mitt emellan... -88:an hade inte de konstiga uppvikta listerna på vindrutan, kan vara en förklaring..... men jag kan ha fel... tycker det är rätt ok med E34 på långfärd på autobahn, det var värre när jag åkte/körde äldre Passat, Mazda 626 mm. |
|
Jag har två korta teorier på vindbruset: Torkararmarna! På min t.ex. är det fel armar, varför dom är justerade till att sitta något för högt upp, och därmed fångar dom vind som tusan! Dock har jag sett flera bilar med "rätt" armar som sitter för högt upp, och borde drabbas av samma elände... Vidare verkar det inte vara helt ovanligt att det snålas på vindrutorna när dom byts, och sätter man i en tunnare, billigare ruta så får man dras med vindljud! - psst, lita inte på ovanstående... ;) |
|
|
0,99 L/100km är en tiondel av normal förbrukning - mycket bra ;-) PeHå |
|
|
FB> Eh...varför är det konstigt med lägre utv på högsta växeln??? Det är ju kanon ju. Kallas för övrigt för överväxel:-) Femmans växel har 0,81 utv, skulle gärna se exempel på lägre utv, tveksam om det finns. På E39 är 5ans växel direktväxel, det däremot är konstigt tycker jag, avsaknad av överväxel allså. O andra sidan är de så snåla i soppa så det kvittar kanske... *BAWORAK* |
|
|
SwanteE> Jag tyckte det var konstigt att högsta växeln för den manuella är 1.00, medan högsta växeln för automaten är 0.74. Hade varit bra med överväxel även på den manuella. Det sänker ju både bensinförbrukning och ljudnivå. (Med lägre utväxling menar jag alltså att motorn går på högre varv vid samma fart när man jämför en manuell IX med en automat IX) /FB |
|
|
Körde en iof kortare repa häromdagen på ca 20 mil. Snittfart runt 150 med marsch runt 170 tidvis. La då märke till följande: Behövde inte höja stereon mellan 120 och 160, obetydlig ljudhöjning. Förbrukningen definitivt under litern, sannolikt under 0.85 dvs lägre än stadskörning. Mycket god högfartsstabilitet. Kan detta ha att göra med att jag har en kombidiesel? Kan tänka mig att dessa två ur ljudsynpunkt "negativa" faktorer kan ha sporrat BMWs tekniker till stordåd på ljudisolerings-sidan? Klämmer man lite under känns det som bilen är gjord av asfalts-skumgummi... Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
fb> JA fast på E34orna är ju 5ans växel 0,81 och inte direkt. Eller skiljer det sig så till IXen så att den har 1.00 på 5an? *BAWORAK* |
|
|
SwanteE> Enligt min intruktionsbok så har: 520i, 525i, 525ix, 530i och 525tds manuell = 1.0 520i, 525i, 525ix, 530i och 525tds automat = 0.74 540i automat = 0.79 /FB |
|
| Skiljer inte även bakaxelutväxlingen mellan manuell och automat? | |
|
fb> Ja lustigt alltså... BMW kanske ändrade utväxlingen på senare årsmodeller då. I min bok, samt BMWs katalog för 5 serien från 89 står det att alla har 0,81 på 5ans växel. *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.