AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.649

Spjällhus, trattar och sådant häftigt?

Sitter i tankar på en BMW 318is med M42 motorn och planerar lite om vad som ska hända med den.
Kikade då på motornord.se och klickade på 'Jenvey spjällhus'.
Såg onekligen intressant ut och efter att ha sett på lite bilfilmer nu där bilar har sådana 'trattar' så kan man säga att insugsljudet är nervkittlande.
Kan någon nu vara snäll att berätta lite mer om dessa saker?
Enkelspjällhus, dubbelspjällhus, storlekar i mm. Allt var det innebär.
Och kan man först och främst ha den på en liten sugmotor, gör det någon nytta?
Har sökt på det men inte fått så mycket kött på benen.

Länk sådant som jag snackar om.

MVH Johan
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Hejsan
Du kan montera dom på en 318is men utan ett riktigt styrsystem så att du får bort lmm´en så kommer du inte få nån större nytta av dom. Om du ska använda den som sugmotor så är det väldigt noga med längden och diametern på dem. Jag och en kompis som håller på och bygger varsin 318is kommer att använda 40mm diameter trattar med en längd på ca 35 cm på det nya insuget, men vi kommer fortfarande att köra med ett enkel spjäll. Vi hoppas på ett trevligt insugsljud iallafall =) Om du kikar här så kan du få se hur trattarna ser ut. Länk
Ok, tack för svaret och lyckat till med bygget!

MVH Johan
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Det var fina trattar :-), ni ska väl inte gömma dem i ett plenum?
Plenum, vad är det för något då?
har sett många och många skriver om dom, men vad gör dom för nytta?

MVH Johan
plenum är själva insugskammaren men plenum/plenumkammare är dess riktiga namn,

plenum är själva delen innan trattarna en samlingskammare för luften sen så går luften vidare till trattarna som ska ha vara exakt lika långa och hela volymen på plenumet skall vara samma volym som cylindervolymen enligt många .
hmm... Låter som om motornord får ta tag i det hela om det blir av ;)
Vet inte varför, men dom har nog lite större koll :D

MVH Johan
det är nog ett bra ställe o vända sig till lite lättare att förklara när man talar med personen och har lite o visa.
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Personligen så skulle jag inte lita alltför mkt på någon som försöker sälja ngt till dig. Klart att han säger att du ska ha just sådana.

Har diskuterat detta med en mkt kompetent motorbyggare (samma kille som portade toppen) och han hävdar att det enda man vinner med att ha separata spjäll är möjligtvis lite bättre gasrespons. Titta på alla trimmade Hondor i USA tex, inte många som kör med sep. spjäll där och dom lämnar 300+. Skulle vara kul o testa att bromsa en motor med enkel spjäll och sen montera sep. spjäll så får man det svart på vitt.
st
251
strypt
525 -92
318is -90

bumse: Tyvärr blir det nog så, fast man kanske skulle ta o göra det i plexiglas ;)
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Ska du ha riktigt vassa kammar måste du ha separata spjäll för att bilen skall kunna gå snyggt på lågvarv.
Länk
Något sådant, visserligen en Honda. men är inte insugsljudet lite sådär halvhärligt ;)

(Slö lina, hostar filmen med min adsl uppkoppling)

MVH Johan
PETER.O
Anledningen till att man använder separata spjäll är
den som FSRacing skriver.Någon effekt ökning blir
det inte av det om inte original spjället är för litet.

Peter
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Aha där ser man. Lite halvvilda kammar ska jag iofs ha får, se om det blir något problem med tomgången då. Å andra sidan kan jag leva med en orolig tomgång sålänge den går som den ska på fullgas =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.