AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.326

Unichip... "Risker" ?

Hejsan!

Har läst en del på forumet ang mappning med Unichip och det verkar ju mycket lovande. Frågan är bara i fall det finns något negativt med Unichip? Har sök runt en massa men hittar inget inlägg där detta diskuteras. Kan det möjligtvis vara så att motorn tar mer stryk av någon anledning när man UNIChippar bilen? Det verkar rätt ologiskt men frågar iallafall då det finns en del experter här!

Tack på förhand!

Mvh Tobias
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Utan att utmåla mig själv som någon expert har jag ett par kommentarer angående förändringar i motorstyrningen.

Förflyttninga av varvstopp kan ju ge oönskade resultat, eller hur?

Det man gör annars vid alla typer av mappningar är att man optimerar bränsle/luft-blandningen vid olika varvtal. Mellan dessa värden gör man mer eller mindre kvalificerade jämkningar. Så ju tätare programmeringspunkter ju exaktare styrning.

Tillverkarnas grundprogrammering är gjord med säkerhetsmarginaler och det är just dessa man justerar. Och så länge det görs av seriösa motorjusterare är det ingen fara.

Har man däremot gjort ingrepp i motorn i form av kamaxlar mm. så kan ny styrning vara ett väldigt bra alternativ där man kan styra bräslet mm. betydligt bättre anpassat mot just din motors förutsättningar.

Det här är mina åsikter och inget som kanske kan kallas för expertutlåtande...

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Ett kort tillägg, bara.

Om jag förstått Unichips idé är det just det att det anpassas mot din bil, med tillhörande mappning. Så på så sätt känns det som en bättre lösning än ett "vanligt trimchip".

Och om man har en motor som är anpassad till ett högre varvtal, med balansering och kanske bättre ventilfjädrar och en i övrigt frisk motor och frisk kamdrivning kan man ju kosta på sig att flytta varvstoppet.

Jag kan berätta att på min gamla 320 från -84 bytte jag kam, avgassystem och ventilfjädrar och hade en frisk motor med ny kamrem. Vid bromsning lämnade den ca. 145hk vid modiga 7850 rpm. Det ylade bra hallen där bromsningen skedde...

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Codriver:Man MÅSTE väl inte höja varvstoppet vid chipning/mappning även om många gör det....
Du har helt rätt i att man "optimerar" luft/bränsleblandning men ja har för mig att man även har möjlighet att justera tändningen.Original skall ju bilarna funka med allt mellan 91-oktanig bensin upp till 98 som högst,eller om det nu finns länder som har ännu högre....De flesta av oss kör minst på 95.Det en chipning/mappning gör är att man "optimerar" motorn efter det bränsle man använder sig av.Ju högre oktantal bensinen har dessto "stabilare" är den o självantänder inte lika lätt varvid man kan justera tändningen aningen närmare övre dödläget,dvs man kan få motorn att gå "renare" med färre "ofullständiga" förbränningscykler...Har för mig att vid Unichippning så "mappar" man vart 200rpm....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Visa användare
73
Pipercross-325i
Bmw 325i-85
Bmw 525i-90
Bmw 318i-88
en liten fråga!!!

vart får man tag på unichip grejer och vart finns det nån som kan mappa dem gött
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Dawwe: Jag får be om ursäkt om jag uttrycker mig oklart, man måste inte flytta varvstoppet, även om det är vanligt. Det är det mest påtagliga vid chiptrimning.

Och när man har ett bättre bränsle med högre oktantal kan man höja tändningen. I princip står all tändning några grader innan övre dödläge och vid höjning av tändningen flyttar man det ännu tidigare.
Anledningen till detta är att själva förbränningen och expansionen i förbränningsrummet har en liten fördröjning och skall helst ske vid det tillfälle då den ger som mest nytta. Vid högre varvtal har man som regel högre tändning av just denna orsak. Inte ovanligt med 30 till 40 grader innan övre dödläge vid lite högre varvtal.

Vet inte om tändningen styrs av unichippet. Om så görs finns naturligtvis en del att hämta även med denna justering. Det är säkert så att de kan programmera mot olika bränslen för att utnyttja grejerna så bra som möjligt.

För mig känns ett unichip som en vettig lösning. Framför allt vid modifieringar.

Pipercross: Vet bara ett ställe och det ligger här i Östersund. JRS-motor heter dom. Länk och där fanns en länk till Unicip Länk
Codriver; Om man tittar på bilden längst ner så ser det ut som att Unichip styr även tändning (ignition): Länk

Såg att priset för mappning är från 5700:- för sugmotorer. Trodde att det skulle vara dyrare, har hört folk som betalt ca 10 000:- i Sthlm-området. Är det någon som gjort detta i Sthlm och vad kostade det i så fall? Ingår det bänkning före och efter?

Jens
I och för sig så sitter ECU:n mellan Unichip och tändningen. Jag förstår inte riktigt om Unichip:et kan påverka ECU:n så att den i sin tur styr tändningen olika.

Jens
Gemini__
Pipercross: Här har du alla återförsäljare för UNICHIP.
----->Länk

Länk
Med andra ord så finns det inga direkta risker med Unichippning? Om man inte höjer varvstoppet dvs. Av det man läst så verkar det ju bara vara positivt... eller?

//David
Visa användare
73
Pipercross-325i
Bmw 325i-85
Bmw 525i-90
Bmw 318i-88
är systemet så självständigt att man kan skippa LMM för jag tängte att jag skulle köra med separata spjällhus, och då har jag hört att det gör ingen större skilnad om man inte tar dän LMM
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
David C1_2.5: Så länge någon som är duktig sköter programmeringen av Unichippet ser jag ingen fara. Har man dessutom en motor som är helt frisk kan man väl tänka sig att flytta varvtalsstoppet också om det är önskvärt.

Pipercross-325i: Om jag förstår det hela rätt är du fortfarande tvungen att behålla i princip hela det gamla insprutningsystemet inklusive luftmängdmätaren. Skall man slopa den behövs förmodligen en "riktig" eftermarknadsmotorstyrning (jobbigt ord!) i stil med Haltec, Hestec, Link m.fl. Kolla hos Dalhems Länk men jag har för mig att Motornord Länk har sålt Link. Lite kostsammare, men med fler möjligheter. Där har du möjligheter att ersätta luftmassemätaren. Då använder du en spjällägesgivare som input-värde istället.
Jag har själv labbat med ett Haltech F9 på en rallybil (V*lv* 240) och vi mappade sprutet själva. Ganska fränt med en bärbar dator och känna hur effekten ökade när man pilade upp soppan...

Visa användare
73
Pipercross-325i
Bmw 325i-85
Bmw 525i-90
Bmw 318i-88
kollade lite på link men det är ju en massa grejer som man inte behöver på pro modellen förutom tändningen och på bas modellen var inte tändningen med, kollade även på haltech men det var ju så himla många modeller, nån som kan rekomendera en bra modell om man inte ska överladda
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.