AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.919

Bygga plenum

Nu kommer jag med en märklig fråga igen. I ett hemmabygge skall jag ha en M20B20, men den är alldeles för hög för att få i. Därför måste jag antingen modda sumpen eller insuget, och det känns som att insuget skulle vara roligast.
Således tänkte jag slänga det insug som går upp ovanpå ventilkåpan, och i stället bygga ett av rostfria rör. Ett grovt rör som plenumkammare, och sedan mindre rör till cylindrarna.
Det grova röret hade jag tänkt göra så långt att alla insugsrören precis skall få plats längs långsidan. Alla insugsrören blir alltså lika långa, även om det förstås blir olika långt från trottelhuset.
Vad tror ni om det? Kommer motorn att gå sämre om jag gör så? Samtidigt kommer jag att byta styrbox till MegaSquirt, och mappa om.
Vad tror ni, kommer det att funka? Vad skall man tänka på när man bygger plenum till en motor som förmodligen inte kommer att få turbo, men möjligen lustgas?
det kommer nog att funka bra som du tänkt. Dom "stora grabarna" bygger ungefär som du beskrev.
Det går att räkna på storlek på plenum och trattarnas längd, men det över lämnar jag till någon som vet hur.

Livet är ingenting för amatörer...
Måste man ha trattar? Vad händer om man bara låter de mindre rören mynna rakt ut i plenumet?
Du måste inte ha trattar men det ska tydligen bli bättre med sådana.

Livet är ingenting för amatörer...
grejen är att det blir en liten virvel vid den skarpa kanten och den virveln kan sänka luftflödet så då kan man lösa det en liten mjukare ingång typ en tratt eller mysko svamp som jag kallar det.
Okay, skall se om jag kan få till något sådant. Finns ju färdiga trattar att köpa, men man kan ju värma rören och banka ut dom lite snyggt också. Trotts allt är det ju inte någon turbomotor som man vill ha ut 300hk+ från...
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Svarva en kona och använd den i en press. Går även att banka men är inte samma kontroll.
det där med en kona i en press är en riktigt finurlig ide men värm gärna lite, men tänk på vilket stål du använder så du inte tar något som är bräckligt så ta ett lagom mjukt stål med en medelhög kolhalt i.
Jag hade tänkt använda rostfritt stål, men det kanske finns olika sorter där också? Eller så kanske man skulle använda vanligt svartstål, och måla i stället. Men när extraktorröret är i rostfritt så ser det snyggt ut om insuget också är det...
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Ingen fara vid måttlig "trattning" i stål och rf(ca 30% på diametern). Och jag tror inte att det ger något att "tratta onödigt mycke"
Och det gör inget om det spricker lite, bara att svetsa.
Rf går utmärkt, det finns bättre och sämre i både rf och svart.

W
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
En kille här har pressat trattar på en kona med vanligt avgasrör. funkar utmärkt och ger närmast fullradietrattar :)
Om man ändå skall svarva en kona så kan man ju lika gärna svarva trattarna.
Jag skulle rekommendera att göra plenum öppningsbart och trattana bultade så att du kan laborera med längden om du vill.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.