AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.020

Jag funderar på att köpa en 328i, är det något att ha?

Sida 3 av 3
iceman: det var nog det bästa du kunde göra. Tänk på att en bil utan s-bok alltid är svårare att sälja i nästa led.
Det finns fler fiskar i havet som någon skrev...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Nu har tydligen pappan ifråga hittat någon form av servicebok till bilen på tyska, den är servad och stämplad i tyskland men ej i sverige under de 4 år bilen vart här... Vådar det gott eller ont tro? Bilen är i alla fall inlämnad nu för att dom ska byta spindellederna...

Bilen är verkligen jättefin... Känner mig bara så osäker... Vill inte köpa ngt skit... Nedan är lite data på den:

Årsmodell: 1996
Miltal: 11 400
Årsdmodell 1996
V6:a på 192 hkr
Montrealblå metallic lack (fin, ej repor, handtvättad)
Svart skinnklädsel
Klimatanläggning (elektronisk)
Fönsterhissar fram
Eluppvärmda säten
Elbackspeglar
ABS bromsar
Larm (Car-Guard)
Stereo med CD/Radio (Sony)
Lilla färddatorn
Vinterdäck på plåtfälg en säsong gamla
Lågprofil sommardäck på 17" 5 ekrade aluminiumfälgar
Vita blinkers bak
Centrallås
Motorvärmare
Kupévärmar uttag

Bilen går väldigt tyst och fint och bra får jag säga... Han har begärt 75.000 kr för den... Vad säger ni killar? Är det ett dumt köp bara för att den inte har servats i sverige tro? Han fixar ju i alla fall spindellederna nu... Sedan hittade ju inte besiktningen något ytterligare fel på den...

Ja.. skriv mer än gärna och berätta vad ni tycker!!!

Mvh Stefan
v6:a ???
to
268
tooon
325ix -07
Har du frågat säljaren varför han själv inte brytt sig om att servicebok fattas? Om han nu skött bilen så bra i övrigt känns det lite halvskummt att han inte ens sett till att dokumentera servicen efter importen.
Visst, han kan givetvis ha servat bilen själv, och gjort det hur bra som helst! Finns många fall då faktiskt en sådan bil är i bättre skick en någon som reguljärt servats hos BMW.

(Många gamla bilmeckarpolare till mig skulle aldrig lämna in bilen på serviceverkstad utan sköter det mesta själv, de vet hur det slarvas även på de bästa verkstäderna ;) )

MEN, vad har DU för garanti och möjlighet som köpare att kolla upp att detta verkligen gjorts?
Fråga efter kvitton på inköp av olja/filter o dylikt som kan styrka det han säger.

Mvh
/ Peter
yttryck
tjena Stefan !

det känns som att du är helt såld på bilen. tyvärr .
Det är alltid bra med objektiva kommentarer av opartiska personer men du vill så gärna ha denna bil.. jag förstår dig.

För att vara säker så kan du väl pruta för vad en ordentlig service dvs Inspection II kostar att göra. Bilen har som du säger gått snart 12.000 mil och då är det dags för en riktig genomgång av bilen.. Låt honom inte avstyra det resonemanget med
" men jag byter ju spndellederna"
det skulle han få göra i alla fall, även om bilen inte var ett försäljningsobjekt. é du med ?
Så mitt tips är: pruta ner till 69-70 tusen med hänsyn till att den inte har någon dokumentation i Sverige.. om dom nu har gjort oljeservice på bilen så borde dom väl ha kvar kvitton från oljeinköp oljefilter , tändstift mm. allt det kan vara en värdehandling speciellt då "servicebok" inte finns....
eller så köper du och chansar att bilen håller och att du då behåller den i såpass många år, att när en eventuell försäljning sker med dåligt 2:a handsvärde p.g.a odokumenterad servicebok
inte gör dig ett dyft..
som sagt..oavsett våra tips o råd så känns det som att du redan har köpt bilen.
lycka till
/Igge

Stefan: Kolla också när s-boken är tryckt så den inte är stulen. Är vanligt att flera falska serviceböcker finns i omlopp.
Kolla när boken är tryckt (om bilen är en 96:a bör boken vara tryckt 95/96, inte senare och inte tidigare!). Kolla även med verkstäderna i tyskland, lika bra att ta det säkra framför det osäkra!
Kolla även så chassinummer i s-boken överenstämmer med bilens.
Om de inte kan styrka att bilen är servad under de 4 åren i sverige skulle jag inte köpt den.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Hej

Ja... jag vet... jag känner mig rätt såld på den, den är väldigt fin får jag säga. Men som ni säger, visst ska jag ifrågasätta varför det inte finns någon dokumentation i sverige för och be om kvitton mm. Sedan att pruta bilen är ju en bra sak att göra just som du säger där Igge pga att det snart är dags för en Insp II.

När man byter spindelleder, byter man oftast båda då eller kan det bara vara den ena man byter? Så att man inte råkar ut för det också senare...

Vad säger ni om att göra så här då? Att man skriver ihop ett juridiskt bindande avtal som man tar med sig till säljaren där det står att jag kommer att M-Testa bilen efter köp och är det så att dom anser att bilen är okej så fortlöper köpen men anser dom att bilen inte uppfyller kraven så hävs köpet. Kan man inte göra en sån sak? Eller be dom följa med till M-Test direkt eller så... Vet inte ens vart det finns testverkstäder och vad det kostar och hur pass lång kö det kan vara... Någon som vet?

Ni får ursäkta mig med alla dessa frågor men jag känner bara att jag vill få olika personers åsikter och detta forum är guld värt för det.

Mvh Stefan
yttryck
Jo Stefan
min bror gjorde en liknande sak när han köpte sin VW Corrado som var en importbil.
han M-testade bilen , det gick på c:a 1500:- och säljaren gick med på att häva köpet ifall den inte skulle uppfylla köparens krav. du kan väl åka in på närmaste M-Testhall, BMW service eller någon liknande institution som håller på med bilgenomgångar. Det som är viktigt i det här fallet är att motorn kompressionstestas, drivlinan kontrolleras, hjulupphängning gås igenom och att eventuella missljud lokaliseras och
klargörs... Rosten är viktig den med. förvisso har den gått i Sverige i 4 år men importbilar står sig oftast i bättre skick än svensksålda i det avseendet. Import eller sv såld med eller utan servicebok så måste man ha i beaktning att det är en 8 år gammal bil.
Jag hade prutat oavsett M-test eller inte.. vill han inte gå ner o pris så köp annat...75' kr är pengar som du kan hitta på nåt annat roligt för.
/igge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.