AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.021

Jag funderar på att köpa en 328i, är det något att ha?

Sida 2 av 3
Jimmyboy: Idag är det nog svårt att få ut mycket mer än 90-95 kkr för en riktigt fin lågmilad 328 E36 96-97. Tyvärr, mer kan man nog inte räkna med om man inte har extrem tur och möter en kund som inte är insatt i prisbilden.
E36 är idag en gammal bil (även om designen enligt mig är en av BMWs mest lyckade pga sin tidlöshet) och E46 börjar trilla nu ned i pris.
Att idag betala mer än 100 tusen för en E36 är på tok för mycket (om det inte är en M3 eller cab).

Harris_85: ASC+T är väl inte skit...min gamla 318 brukade fastna vid rödljus i hala uppförsbackar (trots bra vinterdäck). Skönt att man med ASC slipper stå som ett fån med slirande bakdäck och 25 stressade framhjulsdrivna bilar efter sig :-)
Du kan ju alltid koppla ur den om du känner för det.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Ja visst krille du har rätt där, men jag bor i en rätt plan stad :D
dessutom har vi inga rödljus. håla med andra ord.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Krostoffer_L: Blir så trött på detta nedvärderande som äger rum inne på detta forum. Så du menar på fullt allvar att om tex. jag skulle sälja min 328:a så kommer priset inte att vara mer än 95´. Visst skulle jag kunna sälja min 328:a för 95´men då skulle ju jag vara bra dum anser jag.
Om du har problem att tro mig så kan jag ge dig flera ex. på försäljningar av just 328:or av denna typ som inbringat ett pris över 120´. Har nämligen några kompisar som är försäljare av just BMW.

Vill inte på något sett övervärdera E36:or men ett utalande som ditt håller inte. Kan omöjligt dra alla E36 över dett streck. Skick och mil har nog lite mer betydelse än vad du tror. En bil måste bedömas från fall till fall och inte så som du tror du kan göra!

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Jimmy: jag är absolut inte ute efter att nedvärdera 328 E36, äger själv en och tycker det är en fantastisk bil men man måste samtidigt vara realistisk och titta på prisbilden på annonsmarknaden.

I våras/somras förra året när jag kikade på 328 låg de allra flesta runt 100kkr på privata annonser. Fanns några billigare utan klima och servicebok samt några lite dyrare med full M-optik mm men ingen var så dyr som 120-130kkr.

Som exempel kan jag ge följande:
Gubben jag köpte min 328 av hade tidigare köpt den i januari 2001 hos BMW i Malmö. Han gav då 135 tusen som slutpris (1 tidigare brukare, 9000 mil, 17'', klima komf-pkt mm)...detta ger dig kanske ett ex på vad priserna låg på vid den tiden hos auktoriserade handlare. Räkna därifrån med ett värdefall på mellan 10-15 % per år och du ser vad man hamnar.
I somras gav jag 78' för samma bil när den rullat strax över 12kmil och den var fin förutom en litet dörruppslag på ena bakdörren som gick att "suga ut".

Jag kan inte kommentera dina försäljningsexemplen för du skriver inte vilket år bilarna såldes. Däremot kan jag tänka mig att det finns en grupp människor som är beredda på att betala lite extra för att handla bilen av slipskillen på BMW än av "Kalle-på-hörnet". Att handla privat inger en otrygghet hos en del människor. Men om de regelbundet kan sälja 328 96/97 för 120 efter prut så antar jag att de även betalar bättre i inbyte :-)

Naturligtvis spelar skick och mil en mycket stor roll och klyschan "man får vad man betalar för" ligger det en hel del i, men vad som slutgiltigt bestämmer en bils andrahandsvärde är enkel marknadsekonomi dvs tillgång och efterfrågan. Och tyvärr brukar de allra billigaste bilarna dra till sig flest intressenter medan de riktigt fina upplevs som hutlöst dyra. Därför brukar säljarna av de optimistiskt prissatta vagnarna oftast få gå ned kraftigt i pris för att bli av med dem om de behöver sälja dem.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Ji
2.380
Jimmyboy

Kristoffer_L: Känns som om vi börjar närma oss varandra nu i våra meningsskiljaktigheter. I ditt sista inlägg skriver du ju precis det som jag kortfattat skrev i mitt förra. Kort draget att man inte kan dra alla E36 över ett streck. Nu skriver du att en fulkutr. med m-paket och låga mil i extremt fint skick ligger på närmare 120´än 95´, har jag fel om jag tolkar ditt andra stycke så?

Det va ju liksom bara det jag menade. Finns en del fina 328:or ute på marknaden som är värda runt 120´. Går inte i säljartankar men skulle jag sälja min så hade priset inte varit under 120´ iaf. Du svarade inte riktigt på mitt påstående/fråga ang. vad min bil va värd med dina ögon.

Håller med din ang. klyschan "man för vad man betalar för" och det är oxå det som sätter priset. Sen spelar ju naturligtvis oxå efterfrågan och tillgången stor roll. även om efterfrågan knappast kommer att minska. Jag tror fortfarandeatt en E36 har en stor målgrupp och att den målgrupp som har råd att inhandla och hålla en 328:a är den samma till antalet sett, men har däremot föryngrats med tanke på prisnedgången.´

Mvh Jimmy

jag har aldrig i mitt inlägg hävdat att 120-130' för en fin lågmilad 328 E36 med M-optik är ett rimligt pris år 2004, tvärtom!
Inte heller har jag försökt dra alla 328 över en kam.

De priserna jag har angett är enl mig lämpliga färdigprutade priser, inget annat.

Att år 2004 betala 120-130kkr för en normalanvänd 328 E36:a är snudd på idioti om det inte är en cabbe enligt mig. Oavsett om detta görs hos säljare eller privat.

Det som till allra största delen bestämmer priset är just tillgång och efterfrågan och det är just detta som sänkt andrahandsvärdet rejält på BMW. Om ingen vill ha din fina bil för det pris som du satt i annonsen blir den inte såld och du måste sänka den om du vill bli av med den...svårare än så är det inte.

Lämpligt prisintervall för en E36 328 är enl mig 65-95'. 65 bör en snikutrustad sedan importare kosta, 90-95' för en fullmatad fullservad coupe 97:a med runt 10kmil.
Där får du även en bild av vad jag anser din bil bör kosta...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Ji
2.380
Jimmyboy

Oki då tror jag att jag har förstått dig rätt, även om vi nu är tillbax på ruta ett. Fick även svar på den fråga jag ställde till dig. Tycker det är så märkligt att vissa personer här inne har en så sne syn på verkligeheten och sen kallar det realism, nä vakna...! Inte för att jag är någon född säljare och har försäljning i generna men detta va verkligen både kul och lärorik att höra vad vissa tror att deras och andra bilar är värda.

Vill för övrigt berätta en historia ur verkligheten för dig, om när jag sålde min fd. 325:a -93 , med 19 500mil på mätaren för 79 000kr. Bilen va i otroligt fint skick och va nästan fullutr. Smått stylad med bla. 17", M-3 speglar och en Riegerläpp. Försäljningen ägde rum våren -03. Hade haft annonsen inne ca två veckor vid försäljningen och hade två ev. köpare som kom samma helg och tittade på den samma dag. Både hörde av sig dagen efter och ville köpa. Den första av dessa är nu ägare av denna bil och en lycklig sådan.

Känns inte som om vi kommer längre med denna diskution...
...så ha en bra helg...

Mvh Jimmy

ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Hejsan

Jag va nyss och tittade på denna samt provkörde:

Länk

Den gick bra och såg fin ut, speciellt inredningen. MEN!!! Det va vissa saker som fick mig att backa...

1. Framrutan sprucken, dock ej en 2:a på besiktningen men jag vill ha en hel ruta.
2. Killens fru har backat in i något och fått en buckla i bakluckan som ser illa ut, en 1x1 cm stor färgflaga borta + en buckla.
3. En hel del stenskott i framhuven som han har försökt att bättra på med färgpensel... såg illa ut...

I övrigt såg den bra ut o gick bra men som sagt... 89000:- för den låter mycket eller?

Vad tycker ni?

Mvh Stefan
Stefan: Verkar inte som det varit en familj som har varit rädda om sitt barn :) Jag skulle skippa det men å andra sidan har jag inte sett bilen. En omlackering + ruta är ju inte billigt.

89 låter lite mycket med för ett sånt objekt. Såg en fin 328 hos bmwhandlaren för 95 och då har han lagt på åtskilliga lappar mer än vad den är värd. Alla ni som säger att ni vil ha över 100 .. glöm det säger jag. Får ju en fin e-46 för 120-130..

Ska jag betala mer än 100 för en 328 ska den ha gått mindre än 1000 mil och vart tömd på alla vätskor på vinternhalvåret samt vara vaccumförpackad :)
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Hej LAW

Ja, jag håller verkligen med dig där... Blir nog ingen affär av det. Är det länge sen du såg den där 328:an hos en handlare? Tycker jag tokletar just nu men finner inga speciella bilar... mest Kombi som jag inte vill ha...

Stefan
Ja iceman.. jag har tänkt på det med, fasen vad Touringmodellerna är billiga i jämnförelse..

Jag letar som en tok med och jag blir så trött på alla fantasipriser, samma priser på privatannonserna som på bilhandlarannonsrna med några undantag.. dock inga intressanta undantag dock *suck*
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

En importerad 328i M Coupé -97 för 120' anser jag vara överpris när man ser hur prisbilden ser ut i Tyskland. Importbilar ska ligga lägre eftersom handlare och gemene man är rädd för dom.
Hittar man en entusiast som blir kär i bilen så kanske 120' är möjligt.

Jag är väl medveten om att tyska bilar inte är sämre än svenska (tysktillverkade sådana) och vill själv hellre ha en bil som gått 10' mil i södra tyskland än 10' mil i Stockholmssaltet.
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Hej på er igen... En fråga till!!! :-)

Det finns något som jag har sett som kallas för Inspection II. Vad är det? När görs den? Och är det viktigt att den är gjord? Är den dyr?

Jag har kollat på en bil nu som ligger nära till köp och när jag frågade om detta så såg han ut som ett levande frågetecken, han visste inte vad det va för något!

Tacksam för hjälp!

Mvh Stefan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Serviceschemat på BMW följer schemat: oljeservice - inspection - oljeservice - inspection II.
På E36 brukar det bli ungefär 1500 mil mellan respektive service. Således bör (som grov tumregel) inspection II göras med intervaller om 6000 mil. Senast jag gjorde Inspection II på en 328 E36 låg priset runt 4500 hos aukt. BMW-verkstad. Inspection II är den mest omfattande servicen.
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Okej... Då har jag full koll på det.. Stort tack för din hjälp Nockenwelle.

Jag kommer med all sannolikhet att köpa mig en BMW 328i -96 i morgon för 75.000:- Metallic blå. Svart skinn, AC mm... Såg väldigt fin ut och gick mycket bra. Han som ägde den hade glömt att den skulle ha besiktigats i slutet av Januari, hur man nu glömmer det? Men den skulle besiktigas i morgon måndag så går den igenom UA så slår jag nog till... Måste be om att få kolla serviceboken också...

Står det specifikt någonstan vad som utförs på en service?

Ha det bäst

Stefan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det kan löna sig att ringa runt och få priser på service. Jag bor i Uppsala men jobbar en del i Stockholm, så jag kontaktade några verkstäder, både auktoriserade och icke-auktoriserade i bägge städerna. Skillnaden var uppemot 1500 mellan dyraste och billigaste. Ett tillägg när det gäller service, vissa vätskor skall bytas med jämna tidsintervall, vilket kan innebära att servicen blir dyrare om detta också sker. Det är dock inte några hiskeliga merkostnader vi talar om. Det skall synas en klocksymbol i serviceindikatorn om det är förestående.
Servicepunkter: Länk
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Tack ska ni ha! :-)

Nu har jag precis pratat med pappan till han som ska sälja bilen och han hade nyss varit och besiktigat bilen och fick en anmärkning på spindellederna vilket kostar ca 2500 kr + arbetskostnad att byta vilket han sa att han skulle göra åt mig. MEN när jag frågade mer om servicebok mm så sa han att det va en importbil och att han aldrig hade sett en servicebok överhuvudtaget... Detta får mig lite skrämd faktiskt... Han sa att vi har bytt olja mm på den... Men det är ju bara en del i servicen och boken verkar fattas... Vad gör man? Ska man köpa den ändå eller ska man avvakta tills nästa pärla dyker upp?

Tacksam för svar!

Mvh Stefan
Iceman.. Det låter lite som du får chansa på denna bilen. När det inte finns någon servicebok så bör man genast bli väldigt misstänksam. Fast du kanske har tur, kanske är rena fyndet med .. det är ju det som är så jobbigt med bilköp. Jag personligen skulle inte köpe en utan ifylld servicebok för på så sätt vet man ju att ägaren(na) har brytt sig om bilen. Men om jag var du så skulle jag nog göra ett Mtest eller en konditionsservice hos en BMWverkstad... en besiktning säger ju eg ingenting rena lotteriet eg. Kom också ihåg att det fins många fler fiskar i havet av denna sorten så om du inte är i extremt behov av bil nu på stört så... aja lycka till jag är ju själv ute efter en likadan bil så jag vet hur jobbigt det är :)
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Mmm, jag håller med dig.. Det är svårt... FAAN!!! :-) Men ärligt talat så lägger jag nog ner detta köp... Vill ha en servicebok faktiskt! Som du säger, det finns flera fiskar att välja emellan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.