AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.019

Jag funderar på att köpa en 328i, är det något att ha?

Sida 1 av 3
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Vad ska jag tänka på? Är det en bra bil? Ska det vara automat eller manuell eller spelar det ingen roll?

Tacksam för alla svar... Detta blir mitt första BMW köp och jag kan inte så mycket om bilen ännu.

Mvh Stefan
Hej och välkommen

328 är en i mitt tycke en kalas bil! Motorn är mysig, fint ljud, bra bottenvrid men samtidigt med fin spets.
Den duger både till att cruisa med 5:an i stan eller att leka med på småvägar :-)

Motorn håller generellt mycket hög kvalitet OM servicen är skött som den skall. Därför skall du bara välja ett exemplar med väldokumeterad service, då kan den gå riktigt många mil. Saknas servicebok eller dokumentation, välj en annan bil!
Automat eller manuell är en smaksak, själv kör jag manuell och trivs med det men tror att 2.8 liters sexans karaktär nog borde fungera utmärkt med automaten också.

Vad gäller fel rekomenderar jag dig att använda "Sök" funktionen. Lär finnas mycket att läsa där om 328.
Finns även många viktiga checkpunkter under "Begagnatguiden" till vänster.

Lycka till

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
vilken kaross E36 (den som jag har 91-98) eller E46 (nya karossen 98-)?
man kan väl inget annat än instämma med Kristoffer.

Välkommen till forumet förresten och hoppas att du trivs /Harris
Visa användare
533
Jackass
523i -99
328=UNDERBAAAAR!!!!!!!!!!!! :)
pe
554
perf
320xd e91 -09
Håller med Jackass, rakt av.
"Saknas servicebok eller dokumentation, välj en annan bil!"

är man inte lite less på dom här kommentarerna?, menar.. varför i fridens namn betyder det att nån bytt olja var 1500ade mil att motor är mer välskött, i början kanske serviceboken bör följas, men efter 10.000mil, så byter då jag olja OFTARE än servicen, och sköter min bil bättre än boken visar, prova bilen själv, kör ett M-test, känn hur den känns och gå efter ditt eget huvud, inte om det är stämplat att en bmw mek tagit 1500kr för byte av olja eller inte.

kan tilläggas att min bil har full servicebok, absolut full fram till bara 1000mil bakåt, men jag hade köpt den även om det inte funnits nån sån, vikigaste är att den går bra, och är fräsch, inte vad som står i nån liten bok.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
jokko

det är väldigt viktigt på bilar betydligt dyrare än din.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att göra servicen själv på en bil tycker jag är OK om man kan visa på att bilen är välskött OCH att det finns någon form av dokumentation som styrker servicen (t ex inköpskvitton på slitdelar eller liknande).

Om det gäller lite nyare bilar, bör man tänka på att "saknade stämplar" i serviceboken sänker värdet rätt rejält även om bilens skick är gott.

Att sköta bilen bättre än föreskriven service (tätare oljebyten mm) är ingen nackdel, men se till att dokumentera detta om du skall använda det som ett försäljningsargument senare.
Själv har jag en hel pärm med alla kvitton mm. som har koppling till bilens underhåll! (plus serviceboken givetvis!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
D-diddy
Oja. mycket fin bil. Välj automat om du inte vill ligga och köra aktivt/bana mer än 50% av din tid bakom ratten. Jag har automat och tycker det är så skönt.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
jokko

Har aldrig hävdat att en fullstämplad auktoriserad BMW är per automatik bättre servad än en självservad do OM det inte snålats på reservdelar och olja samt intervall.

MEN, med tanke på utbudet på E36 finns det ingen anledning att idag välja ett tveksamt exemplar med icke dokumenterad service, om det så är i form av kvitton eller bok.
M-test är givetvis att föredra, men är långt ifrån den idiotsäkra garanti som många verkar tro. Detta kan jag intyga av egen erfarenhet.
Du kan ju dra vilken vals som helst för en spekulant att om du servat den bättre än boken men så länge du inte dokumenterar är det inte värt ett skit för ingen mer än du själv vet om det.

BMW utan servicebok eller dokumenterad service hamnar per automatik i "milfifflar divisionen" bland de flesta spekulanter, mig själv inräknad. Därmed inte sagt att alla bmw som saknar s-bok är fifflade eller dåligt skötta!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Hej alla

Och stort tack för alla era tacksamma inlägg/svar... Det var en stor respons man fick vilket känns kul.

Jag ska åka och titta på några bilar kommande helg så får vi se vad som kan finnas. :-) Är lite sugen på en Automat faktiskt... Samt en 328 E36 eller E46... Får se vad som hittas... Har ca 100000 att lägga på bilen så något borde väl gå att hitta hoppas jag!

Stort tack igen!

Mvh Stefan
Iceman: För 100kkr blir det ingen 328 E46, då får du nog lägga till åtminstone 30 till för att få en dåligt utrustad långmilare och ca 40-50 för en mer välutrustad.

För en fin E36a bör du inte betala mer än max 85-90 om den är riktigt fin och milen är låga.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Mmm... misstänkte det... :-)

Vilken årsmodell kan vara bra på en E36:a då för dom pengarna... Det är en djungel detta...
Det skiljer lite mellan varje årsmodell från 95-97, så välj helst en 97a eller 98a. Det får du utan problem för dompengarna.
iceman: 328 debuterade 1995 men skulle valt en 96a eller senare. 97:an har den faceliftade fronten (fulare i mitt tycke dock) samt ASC+T som standard, kanon på vintern.
96 kom galvad kaross samt den digitala klimatanläggningen.
Ingen större skillnad i pris mellan 96/97. Mil, utrustning, sv-såld/import samt skick spelar störst roll.
1998 kom E46 men jag tror det finns en handfull E36 328 -98 men de är inte många då just 328 och 318 var de första E46 att debutera.

Du bör fundera på vilken speci bilen du söker skall ha. Men ett minimum krav är klima, 328 utan detta är mycket svårsålt!! De svensksålda är nästan alltid paketutrustade med klima, farthållare och lite annat godis...det är vanligare med t ex automat, skinn och sportstolar på importbilarna.
Som tur är växer E36or på träd så dte finns en uppsjö att leta bland, lycka till!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Kristoffer_L: Kanske missförstår dig och din text men vad menar du med "För en fin E36a bör du inte betala mer än max 85-90 om den är riktigt fin och milen är låga."

Menar du verkligen att en E36 328 i riktigt fint skick och med låga mil inte skulle vara värd mer än 90´?

Mvh Jimmy
Tänkte bara påpeka att ASC+T är skit! hatar att köra med det på.
Den går in alldesles för tidigt och det är inga problem alls att köra utan, dessutom är det mycket roligare.
Går det få ASC+T av "by default" när man startar bilen?
Ursäkta att det är lite off topic.
Pv
77
Pvt.WoX
Bmw M3 SMG Cupe 1997
ja jag säger bara 328 CAB =) har äge cupe touring

men måste säga att CAB är helt klart bäst....
D-diddy
håller med Pvt.Wox.. Cab kicks ass. ;0)

David

D-diddy
Ptv.WoX: Hur är det, har du inte tagit några bilder på nya bilen?
David.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.