AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.979

Tygmattorna i bilen = tvättmaskin

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Har ju bärs inredning i bilen och har också bärsa mattor = ett helvete.

Dessa blir ju lite sunkiga så hära års. Har fått tvättmani och undrar. Kan man köra dem i tvättmaskinen? Dem var inte så billiga vill jag minnas.

Dem är inte direkt jätte skitiga men lite grådassiga liksom. Eller är det bara att slänga och köpa nya om man kräver bra resultat? Någon som har provat?

Mvh
Kristian
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har tvättat mina flera gånger i tvättmaskin!

Det sliter lite på kanterna, men hittils har mina mattor inte börjat fransa sig.

Kulörtvättmedel och 40 grader har jag använt, därefter torkning i torkskåp i 40 grader.

Har fungerat väldigt bra för mig!
Mina mattor är antracitgrå och känns fortfarande fräscha, även om förarmattan är lite "tilltryckt" där man har gasfotens häl.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Gemini__
Du får dra ner på ölpimplandet i bilen så slipper du bärs-inredning i fortsättningen... =)

Näera, men allavarligt talat så borde det gå alldeles utmärkt att tvätta dessa i tvättmaskinen. Men har tyvärr inte provat, hoppas ngn annan vet.

Mvh:
Thomas

Länk
Gemini__
Menar absolut inte att du skulle dricka bakom ratten, menar givetvis när du sitter bredvid!!

Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Tackar så hemskt mycket, nu ska jag hämta mattorn och sedan in i tvättmaskinen. Gott. Där sparade man några minuters gnugande.

Casanova__ Din lille gulle pöjk :)

Mvh
Kristian

Köp/hyr/låna en sån här mackapär: Länk så går det som en dans att fräschaupp i bilen

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
En liten rekommendation sedan när det börjar bli torrt ute är att använda en helt vanlig sopkvast (PSAVA-kvast (stavning?)) och sopa ur velourmattorna. Funkar extremt bra.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
varför inte satsa på gummimattor när det slaskar, inte så snyggt men praktiskt?!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Resultat efter tvätt = Inte så bra resultat. Blev lite bättre men nu blev dem mera grådassiga överallt Fungerar nog bättre på mörkare mattor.

Mvh
Kristian
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Måste hålla med VillaRosa köp gummimattor och ha på vintern istället! Det är inte så snyggt men extremt mycket mer lätt att hålla rent!

Ett plus är ju att man uppskattar velourmattorna mycket mer sen när man plockar fram dom tillsammans med sommardäcken! :)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Alf von sil>>>testa Turtles klädselsprey. Har använt denna i 2 år med mycket gott resultat. Har själv svarta tygmattor som lätt blir smutsiga och efter en sådan kur är har de hållit sig i det närmaste i nyskick.

/D
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trist att det inte blev så bra!
Men jag har som sagt bara tvättat mina antracitgrå mattor och det fungerar bra...

Vintertid = gummimattor och vinterdäck för min del i alla fall!

Mvh

li
1.959
liste
535i -89
Rekommenderar att man hyr en mattvätt (dammsugare med vatten) hos närmaste golvfirma - har funkat klockrent varje gång för mig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Liste, det är planerat inför vårstädningen lite längre fram!

Tänkte göra en ordentlig storstädning av hela inredningen, med en sådan.

Hur mycket brukar det kosta på ett ungefär?

Mvh

brukar gå på ca 2-300 kronor för en helg med tvättmedlet inräknat, iaf här uppe i storschtaaan umeå ;)

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Då är det ju klockrent att gå ihop några polare och avända en helg till att vårstäda bilen noga.
Fan vad kul, detta ska provas!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Micke, man får dra ihop hela tjocka släktens bilar och alla kompisars och grannars bilar med.
Har man hyrt den på ett dygns bas, skall den få jobba under hela det dygnet...!

Kanske kan öppna drive-tru-mattvätt, så kanske man kan göra ren förtjänst på hyran!? :oDDD

Mvh

li
1.959
liste
535i -89
Ja, 3-400 är väl standardpris för en helg. Kan säga att jag använde en mattvätt i en VW Golf II som inte varit RIKTIGT städad eller rekondad sen slutet av 90-talet och bilen blev riktigt fräsch. Körde framstolar, baksäte och golvmatta - luftkvaliteten i kupén förbättras betydande, för att inte tala om utseendeförbättringen på en klädsel som blivit tvättad för första gången sen bilen var ny...

Jag har tjatat om detta länge, men det är verkligen en bra grej! :)
Man KAN ju passa på att tvätta av vanliga mattor och soffor inne i huset också, som maskinen egentligen är tänkt för.
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Patrik: Vart hyr du mattvätten i umeå??

BMWCS Nr: 4798
kemtvätten på gammlia (mittemot sportstadion)

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.