|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar om steptronic är en svagare låda än en "vanlig"? Har den lättare för att rasa när den kommit upp i milen, eller är det en driftsäker och bra låda att växla med? Erfarenhet eller synpunkter..? Tack på förhand! | |
|
Min har gått 16500 Mil och lådan fungerar utmärkt. ///Coasthunter |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Steptronic är styrprogrammet till lådan, själva lådan är egentligen inte annorlunda än en vanlig automatlåda i den mekaniska konstruktionen. Det finns tre olika lådmärken, med steptronicprogram. ZF-Jatco och GM general motors. Dieslar och alla amerikanska BMW har GM låda mellan EUs bensinare har ZF och japanska Jatco. Inte många defekta lådor några stycken på E39 här i forumet på de 956 dagar som jag har håll på här. ///MVH Hasso Länk |
|
Och låt lådan sköta växlandet, stepfunktionen är kul första dagen du har bilen... Notera att på äldre bilar är step funktionen "bakvänd" dvs nedväxling bakåt uppväxling framåt ( går iof att vända) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Kan också tilläggas, att i BMW:s Steptronic lådor finns en Lifetime olja som man tydligen aldrig ska behöva byta. Skönt! Det är otroligt skönt med Steptronic tycker jag, som en blandning mellan manuell och automat. Om man vill göra en snabb omkörning är det bara att föra växelspaken till vänster och trampa ner, så varvar 540:n våran fint! | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Oljan ska bytas även om den kallas liftime finns ingen olja som varar för evigt, en automats lameller lämnar smuts av slitage i oljan som fastnar i filtret till en del men inte allt. När man ska byta beror på hur bilen körs och hur mycket den får växla. ///MVH Hasso Länk |
| Det var nåt nytt. Då var meken vi pratade med ute o cyklade! När ska man byta ungefär då? Vår 540iA -01 har gått 7500 mil nu. Nästa service är en Oilservice. Det kan kanske bli vid nästa inspection? | |
Var 12 tusende mil kan vara lämpligt- ///MVH Hasso Länk |
|
Mina lammeller på 2 växel var utslitna efter ca 12000 mil detta gick ej att byta eftersom BMW inte säljer reservdelar förrän efter ca 2 år ???!!! Det blev en utbyteslåda för ca 35000:-, Härligt med GM-skit Jag frågade min växelådskille vad han tyckte om jag skulle chiptrimma bilen ,med tanke på växelådans hållbarhet, och han tyckte jag skulle vara glad om den pallade med orginalmotorns hk |
|
| vad som knäcker en automat vad jag förstått det som så är det taskig olja och högt vrid på motorn ju starkare motor desto oftare bör man byta olja i automaten har sett en automat ser utt innuti när oljan inte varit bytt på 50 000mil visserligligen på en lastbil men den lådan var verkligen slut. | |
|
Hämtade pärlan från verkstaden i onsdags efter utförd inspection 2, passade även på att låta dem byta olja, filter osv i automatlådan. Skillnad blev det, inte för att den växlade dåligt innan, men nu är den silkesmjuk igen. Bilen har gått 10500 mil, räknade ut att milkostnaden blir 23.33 öre om man byter var 10000:e mil. 29 öre om man har en annan typ av låda. Värt pengarna helt klart tycker jag. Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Hej. Min går som klockan rullat drygt 20k. mats |
|
|
Tur att Hasso finns här och hjälper alla "vilsna får" hem igen :) Jag byte olja på bilen när den hade passerat 15000 mil, den finns INGEN olja som håller för evigt, trevlig helg på er. ######## # PAJALA # ######## |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.