|
|
|
|---|---|
|
Hej Jahapp..... du kastade 1 utav kattarna in handduken. Började som lätta ryck/kvävningar bit och tidvis, för att slutligen kväva ena motorhalvan helt. Kikade in under bilen och fick se inkommande rör på katten rödglödgat. Undrar vad som orsakat detta......månde trasig lambda?..eller bara helt enkelt utsliten katt? Funderar på att rensa ur bägge kattarna nu, det är en bit kvar till nästa besiktning..... Mvh Skalman | |
| Måste man kapa upp dom helt o hållet då eller???Själv funsar jag på "racekattar" från dalhems för 2500 stycket,va billigt tycker jag. | |
| funderade på en annan sak oxå.Om man tar bort kattarna helt,påverkas lambdavärdet nåt då?dom sitter väl före kattarna? | |
|
Det enklaste sättet att rensa en katalysator som den på 750:n är att helt enkelt krossa innehållet med ett vertyg (lång skruvmejsel, spett eller liknande) och suga eller hälla ur det. Då görs ingen åverkan alls på själva burken och ingreppet blir "osynligt"... Lambdavärdet påverkas i stor grad av katalysatorns funktion. Lambdasonden har egentligen bara en sekundär påverkan på Lambdavärdet, Lambdavärdet ger en indikering om motorns förbränning och avgasreningen som helhet, själva sonden är bara en givare för syremängden i avgaserna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej skalman! Vill hävda att det går att rengöra kattarna rätt enkelt,hade samma typ av ryckningar och värme utveckling såpass att växelspaken blev onormalt varm.Den senaste besiktningen 0306 visade på ett HC på nästan 400,höll på och fixade ett bra tag och det blev inte bättre.Tog ner kattarna,rengjorde(spolade med ett medel som sotarna använder på restaurang ventilation som är tilverkat just för keramik och ädla metaller) Kattarna vägde ca:1,5kg mindre efter den behandlingen. Resultatet blev HC 62,den nya siffran beror på dåliga ventiltätningar men kattarna fungerar.Håller på just nu med projektet tätningar och det extra par kattar som jag oxå "spolat" åker på innan nästa besiktning. Annars kan nog Jackes idé vara vettig kostnads mässigt. Jacke,Lambdorna sitter i ovan framkant på kattarna,men undrar lite själv om det går att koppla så att Lambda funktionen till datorn är obrute, tror Paap kom rätt så långt på sina försök. Mvh Dic. |
|
|
Hej.. Tack för tipsen!..... Blir nog att "ta fram stordonken" och gå lös på innehållet a la Jesperado, vore kul att se om tomma kattar ger någon som helst effekt åt endera hållet. Mvh Skalman |
|
|
Det blir väll inte EPA sound om man tömmer katten på innehållet?!? Skalman |
|
|
Det gjorde ingen effektskillnad alls på min. Ljudet blev något "burkigare", likt det man får med rostfritt avgassystem, men bara en marginell skillnad... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej Ok.. borde dock märka en markant skillnad med helt öppet system VS trasig/blockerad katt. Blir GDS på OK i morrn. Natti natti... Skalman |
|
| men jesperado,om inte lambdavärdet blir korrekt så borde väl inte bilen gå riktigt bra heller då? | |
|
skalman: Jämfört med en dålig katalysator kan det absolut ge en effektökning, min jämförelse gällde friska katalysatorer. Ligger det skit på tvären någonstans i avgasröret blir det en väldig skillnad när man får bort det. jacke: Jag är inte säker på hur du menar, men det låter lite bakvänt. Lambdavärdet får man ju vid en avgasmätning, lambdasonderna är bara syresensorer som insprutningssystemet använder sig av. Dåliga Lambdasonder brukar ge dåliga avgasvärden, men dåliga avgasvärden behöver inte bero på Lambdasonderna. Rensar man katalysatorerna arbetar Lambdasonderna precis som vanligt och motorns gång är oförändrad (bortsett från ev. förändringar i mottrycket t.ex. vid igensatta katalysatorer). Däremot kommer samtliga avgasvärden inkulsive Lambdavärdet att förändras på grund av den uteblivna katalytiska avgasreningen. Motorn går alltså lika bra, men avgasutsläppen blir sämre... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Man måste göra en distinktion mellan lamdavärdet som lamdasonden mäter för motorn styrelektronik och lamdavärdet som bilprovningen mäter fram! Lamdasondens mätvärde av syrehalten i avgaserna påverkar motorns insprutning och påverkar i högsta grad hur bra motorn går. Men oftast sitter lamdasonden innan katalysatorn (det finns bilar som har lamdasond även efter katalysatorn) och då spelar det ingen större roll om själva katalysatorn försvinner eftersom den sitter efter mätpunkten. När det gäller bilprovningens mätvärden, är det en matematisk berärkning av sammansättningen av de gaser som åker ut i avgasröret. En ickefungerande katalysator gör att avgasernas sammansättning inte blir "den rätta" och då får man ett dåligt lamdavärde. Lamdavärdet hos bilprovningen kan även påverkas av ett litet läckage på avgasröret efter katalysatorn. Avgaserna i sig kan vara hur rena och fina som helst, men då hålet suger in fräsch luft blir syrehalten högre i avgaserna än vad de borde vara, och då får man ett dåligt lamdavärde... Mätningen indikerar bara för höga syrehalter (man kan inte säga varifrån syret kommer, bara att det finns där) och då drar man slutsatsen att det kan bero på felaktig förbränning/avgasrening och därför får du en anmärkning på lamdavärdet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| jag fattar ju att man får fel värden på bes om man tar väck dom,det jag undrade över var helt enkelt det johan beskrev,om det påverkar motorns gång.måste ju gänga på kattarna till bes såklart.Det där med avgasläcka fick jag som tips för ett tag sen av en mek på jwr,men när jag skrev det som tips här fick jag lite burop från nåra håll,men nu har jag hört med flera som säger att det e viktigt med tätt avg-system för att klara sbps mätning. | |
|
Det tror jag inte någon säger emot, ett avgasläckage stort som ett knappnålshuvud kan räcka för att få totalt felaktiga avgasvärden... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
oh fifan , såna små hål brukar jag inte ens laga på skrotbilar :-) kanske man skall börja göra det då. Ja trodde man behövde ett hål på minst ett par milimeter för att det skulle bli dåliga värden.... Dic : Jag vill också tvätta mina katter , vet du vad medelet heter eller känner du till något liknande medel eller kan man kanske köra med lacknafta eller thinner eller köra dom i ultraljudstvätten i vanligt vatten ? de måste väll tåla vanligt vatten då de utsätts för mycket vatten i den normala aplikationen. ? Kattschampoo ? :-))) K |
|
|
Hej wadel! Ska se om jag får ihop all info.Fick aldrig nåt namn av sotarn men berättade att medlet tillverkas i Örebro av nån kille som kommit på en miljövänlig formel,sotarna behöver rätt mycket med tanke på hur det brukar se ut i restaurangventilationer.Medlet är unikt i sin konstruktion,vattenlösligt,fräter inte men som sagt löser fetter,sot och oljerester speciellt på rostfritt stål,Mässing,Aluminium och alla typer av keramik.Spädes med 5 delar vatten. Körde två spolningar på mina hemma i duschen och andra gången var skölj vattnet "nästan"rent,täppte till med trasor i ena änden och Lambdahålen,marinerade och skakade i 10 min först. Kan tänka mig att bästa sättet är att kontakta sotarmästaren i ditt eget sotningsdistrikt och lägga upp det som att du behöver hjälp,har ingen aning om kostnader,jobbar ju som köksis så för min del brukar det lösa sig med en lunch. Testade även på mina av bromsdamm skitiga alufälgar och de har alldrig sett så nya ut. Vet inte hur lacknafta och thinner funkar,löser antagligen en del,ultraljud är en intressant tanke har dock ingen som helst erfarenhet av det men är det inte spridare som man fixar på det sättet?Skulle defenitivt testa om jag hade tillgång till en sån. Vatten är nog inget problem med tanke på all kondens som bildas dagligen,torkade dock mina med min dotters hårfön. Hörs Mvh Dic. |
|
|
Jag tvättar allt med ultraljud , funkar kanon , allt blir som nytt. får ringa sotaren och få tag i lite kattschampoo och köra med det i ultraljudstvätten som tvättvätska. det måste bara fungera perfekt. |
|
|
Vad är en ultaljudstvätt? Har aldrig hört talas om det. Hur fungerar den och hur ser den ut? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare! |
|
|
olika , olika och olika. Men en modell rymmer 110 liter vätska och har 16 st element i botten som svänger med 28 khz frekvens , det sätter vätskan i rörelse och smutsen på det man sänkt ner i tvätten "slås" bort på ett mer mekaniskt sätt än med tex. ett avfettningsbad. Ultraljudstvätt är något man inte KAN vara utan om man mekar med saker och en gång fått testa en tvätt , lika otänkbart som att meka bil utan att få använda händerna. okok det GÅR men näe tack... Hela ideen med ultraljudstvätt är att saker skall bli rena snabbt och enkelt utan att man behöver anstränga sig. Används i industrin fört att tvätta allt från elektronik till motordelar. |
|
|
Var får man tag på detta oumbärliga redskap, och vad kostar det? Blir det inte jobbigt att rengöra denna 'balja' då man tvättat något som en katalysator? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.