AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
956

regnsensorn funkar inte eller har ja inte en?

Chrille_M7
hallå jag har nyligen köpt en "ny" bil (E39 -00) min första BMW o enligt förra ägaren så ska där vara regnsensor men om d regnar så startar ju inte torkarbladen desutom e där en stor "klump" uppe i mitten på framrutan som vi ju trodde var regnsensor... måste man ställa in regnsensorn på något sätt?
och hur vet man om man har regnsensor då?

/Chrille
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du måste slå på den, genom att föra spaken ett hack uppåt.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
19
bmwbusen
540ia Touring -99
M3 V8 4.0 -88 Banbil
För upp spaken ett steg, då ska torkaren gå två gånger sen sluta, om det inte regnar ute, slicka på ett finger och sätt fingret på den blåa delen på regnsensorn, om den fungerar skall torkaren nu starta.
Om det inte skulle fungera så får du åka till Bmw så kodar dom in den åt dig, omkodning behövs göras ibland efter man bytt vindruta i bilen, det tar bara någon minut för dom på Bmw att koda in den.

Lycka till
//Busen
bmwbusen: Torkarna skall inte göra två slag när spaken förs till intervalläget! Då är det något galet. Antagligen mjukvaran. Den brukar spöka.

Spaken skall alltid stå i läge för intervalltorkning (första läget uppåt). Därefter måste regnsensorn aktiveras genom att rulla "intervallhjulet". Detta måste ske efter varje start. Torkarna skall inte göra något slag förrän rutan blir våt. Om torkarna ändå slår är något fel.

Regnsensorn är en sann felkälla.
Chrille_M7
bjoerck:
kan man själv reglera farten med "intervallhjulet"?
Inte farten men däremot känsligheten på regnsensorn.
Chrille_M7
tack för hjälpen ska ut och prova direkt
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Jag hakar på en fråga:
Styr regnsensorn även den bakre torkaren? Jag börjar misstänka att programvaran i min sensor behöver återinitieras? då de främre torkarna slår två gånger då jag för spaken till intervalläge och den bakre torkaren inte går alls först men efter 2-3min så sätter den igång i full fart och slutar inte. Om jag "spolar" bakrutan så fungerar torkaren som den ska.

Mjukvaruproblem?

/Fredrik
pu
24
putteprutt
523iA -99
Regnsensorn gör ett slag för att "kvittera" att den blivit aktiverad. Så står det i min instruktionsbok, och så gör min bil.

--/Peter

BMW -- Break My Window
Chrille_M7
men ska regnsensorn styra baktorkarna också... eller?

/Chrille

P.S
tack för hjälpen bjoerck och busen nu vet jag hur den funkar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.