AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.447

kan man förstöra ett slutsteg med förliten plus kabel

is
52
is
325 im 90
hej undrar om man kan förstöra ett slutsteg med för liten stömkabel. det är så att min bas låter konstigt den spelar hela tiden....

har bara en 6 kvadrat kabel.......
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
vadå spelar hela tiden???

---
Min E30: Länk

/Chrille
He
5
Hempa
M3 E30 & 325
Nää du kan inte förstöra steget med en för liten kabel enda felet som kan uppstå är att kabeln smälter. Spelar hela tiden har du nått delningfilter nånstans i steget eller vid sidan annrs kan ju det vara en anledning..
is
52
is
325 im 90
delningsfilter i steget.

det vet jag inte kan det vara sönder eller...........

Javisst kan du köra sönder ett slutsteg med för dålig matningsspänning (klena kablar t.ex). Ett ganska vanlig fel faktiskt, men då blir det ju tyst från förstärkaren.
Hur menar du med att det spelar hela tiden, går inte att stänga av eller?
Delningsfilter sitter det säkert också någon stans, passiva ute vid högtalarna eller aktiva inne i förstärkaren, men inte spelar dessa av sig själv heller.

FP
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
När jag hade stereon igång medans jag mekade en gång så började basen låta rent förjävligt efter ett tag o jag trodde den gått totalt sönder. Visade sig att batteriet började bli dåligt, gick inte o starta bilen. Så nog kan det vara skadligt med för klen matning...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Snarare så är det elementen som tar stryk när det får för lite ström än steget i och med att steget inte längre klarar av och mata ren signal in i elementen...

---
Min E30: Länk

/Chrille
Den varianten förekommer också, men för höga strömmar internt eller självsvängning pga för hög impedans i matningen gör att slutstegen lätt går sönder.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.