|
|
|
|---|---|
|
Har funderat på att installera motorvärmare i bilen, och då DEFA's kontaktvärmare. Har varit en del diskussioner kring detta tidigare (i andra inlägg) och vissa har även sagt att de ska lägga ut bilder på när de gjort installationen själva - men jag hittar inget sådant någonstans, trots evigt sökande här på forumet :( Vill göra det själv, känns som om de antal tusenlappar BMW och andra verkstäder tar går att lägga på annat skojs (som t e x nya fälgar till sommaren ;)) Någon som gjort det tidigare på en M52 och råkat dokumentera sitt slit? / Peter | |
|
Jag har monterat en kontaktvärmare, men inte dokumenterat det tyvärr. Men det är inga konstigheter med att montera den, bort med skydden under motorn bara, och följ monteringsanvisningen som följer med så ska det inte vara några problem. |
|
soderstrom |
hej jag har monterat en värmare på en m52 motor som satt i en 320 i -99 ......gick lätt att göra var bara problemet att hitta vilken värmare det skulle vara vissa motorer heter nämligen M52TU och i detta fall har jag för mig att det skulle vara en sådan värmare som passar till den motorn....men har du bara fått rätt värmare så är det välldigt enkelt att montera den bara bort med plasten under motorn och montera värmare läng ned på blocket på vänster sida.......... |
soderstrom |
"FEL" längst ned på blocket på höger sida var det...................................som bara behöver skruvas fast med en stor bult....... |
|
Tackar! Då blir det en värmare imorgon, kollade med BMW i Solna - DEFA 855 är den värmare som ska passa på M52/TU. Btw, hur fäster du kontaktvärmaren på blocket med bulten du nämnde? (bara nyfiken, antar det finns i beskrivningen) / Peter |
|
|
För att du ska få en uppfattning vad det kostar att få motorvärmare installerat så betalade jag 7800 för att installera på en 330 men det var Defa Warm up. Det sved men det blev riktigt bra:) /s-w |
|
soderstrom |
det ser du direkt hur du skall montera den det följer med en stor bult som du sedan klämmer över på värmaren med ett fäste som följer med.....du märker hur det skall vara........välldigt enkelt |
|
Precis som ovan skribent skriver så är det enkelt att montera blockvärmaren, förgängade fästen finns i motorblocket. Det jag upplevde som svårast i själva monteringen var att dra kupevärmar uttaget, lite bök att komma åt för att få hål i torpedväggen, då det inte fanns ngt förborrat i min 328, men på nyare bilar brukar det finns ett uttaget hål för detta! Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.