AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.123

tvätt efter omlackning..

Apo
jag har en ny lackat motorhuv... hur länge bör man vänta innan man kan tvätta av bilen efter man en omlackning så att lacken inte tar skada.. någon som vet?
Det beror på om lackeraren har haft en såndär härdnings-ugn eller inte. Om de använder sådan har jag hört att det är okay att tvätta direkt.
*novis*

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Har själv nylackad huv. Har tvättat ett par gånger utan problem, mycket vatten och bara låta svampen "glida" på ytan. Har även testat att handpolera väldigt försiktigt på ett diskret ställe där jag hittade en liten repa, gick utmärkt.

Men rekomenderar inget, vill ej förstöra för någon annan.

Ny bild 18 Jan-
Länk
Man rekommenderar 3-4 veckor utan att röra ytan med något.
Att spola av ytan går dock utmärkt.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Polaren som är lackerare säger som wendtan, minst en månad innan man går på med svamp eller liknande. Spola av försiktigt går bra direkt...

____
Reach the door with a breath and a scream.
Vad är det som kan gå snett förutom smårepor om man inte är försiktig?

Ny bild 18 Jan-
Länk
Som jag förstått det så grundar de sig i att allt lösningsmedel måste få avdunsta i fred samt att lacken är något mjukare och inte har härdat riktigt inom de 3-4 veckorna.
Att repningsrisken är större när klarlacken inte härdat ut är ganska självklart.

BMWCS Syd #05392
Länk
wendtan: Det är härdningen man slipper vänta på om man har 'ugn' sade en lackerare jag pratade med. Men jag vet inte...

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Erito: Jag är ganska övertygad om att en riktig värmeugn är väldigt ovanligt hos svenska lackerare. De har bås med 25-35 grader i. De är bara bilfabrikanter som har riktiga värmeugnar där lacken får härda ut ordentligt med hjälp av värme.

BMWCS Syd #05392
Länk
Wendtan:Man brukar använda sig av "riktad infravärme"...De kan bli rejält varmt av såna,tänk bara när du e ute på en krog med dessa infravärmare,o de e ju dessa inte i närheten effekmässigt av vad bilverksatan har kan ja tänka mig...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej...

Wendtan... det är nog ovanligare i dag med billackeringar som INTE har ugn... Det är ett måste för att hinna jobba undan fort nog utan att tumma på finnishen.

En lackbox i ordets rätta bemärkelse, har inbygd "ugn" där du normalt håller ca 60 grader för härdningen.

Kan inte komma på någon i mitt distrikt som är utan ugn...
(Räknar inte med hobby folket)

Mvh
Skalman
Vi var på besök med Bmw Club schweden hod F.b lokaler där de hade lackrum. De pratade aldrig om temperaturer runt 60 grader dock utan de temperaturer jag skriver ovan.

Vad är din syn på tvättning o mekanisk nötning på lacken efter lack? går de att tvätta direkt?

BMWCS Syd #05392
Länk
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej wendtan!

Svar nej..... lacken behöver minst 2 veckor för att få sin hårhet och motståndskraft mot mekanisk nötning.
(Som du skrev)

Dock kan man utan problem skölja lacken med vatten och ingenting annat tämligen omedelbart efter ugnshärdning .
Förusatt att ytan är damtorr.

Ha det Gott "Puts Puts" på er!

Skalman
Jag har låtit lackera dörrarna på bruksbilen, hur ska jag göra med dem, jag vill ju köra bilen, tål dörrarna salt och vatten?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Jabbal.

Jadå....ingen fara, vänta 2-3 veckor så kan du tom använda ett milt avfettningsmedel :)

Ha de.

Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.