|
|
|
|---|---|
|
hej .. jag tänkte att jag skulle skaffa en m3 -96 men har hört att det brukar vara lite problem med den dubbla-vanos. och undrar om det är nån som vet hur man upptäcker att den börjar bli sliten.. | |
|
Det finns massor av information i ämnet här på forumet, sök under "sök inlägg" Välkommen förresten till detta fina forum, det har hjälpt mig massor nu när jag står inför ett m5 köp som med alla goda råd och framhejningar lett mig till ett objekt som jag ska åka att titta på i helgen :) Why not? |
|
| nu har jag letat lite och hittat lite bra information.. så jag får tacka för hjälpen | |
|
Detta är min åsikt............................................................. Ska man ha en 96-99 321hk så ska vanos vara bytt.annars hade jag aldrig köpt bilen(kommer som ett brev på posten enligt mig) Ska man ha 93-95 så kan de låta men de är brukar inte vara några problem. Jag avstog ett köp bara för att de va RR på m3 -96 som var bra skick. mak |
|
|
håller inte med dig, mak. Det är faktiskt långt ifrån alla bilar som behöver byta sin vanos enhet. Jag har iof gjort det men det var enbart pga av att bilen är på garanti så det var lika bra att få bmw att byta. Sök så hittar du info. |
|
| Instämmer. Jag hade inte heller köpt en 3,2:a som inte var bytad. Min var tämligen nybytad när jag köpte den. | |
|
Instämmer INTE. Förutsatt att körning och service skötts rätt tror jag att detta problem är klart överdrivet, och då ofta av folk som aldrig ägt en M3a! Jag hade en RR-vanos i min, fungerade perfekt utan någon som helst läckage eller missljud upp till 11900 mil, då jag sålde bilen. Den nuvarande ägaren har jag kontakt med sedan dess (kompis) och det har inte dykt upp några problem. Och sedan en helt annan liten detalj: Jag ser att många (inte bara du "328-Johan"...) skriver "bytad"? Snälla människor; det heter "bytt"!... __ BMW CS #5221 |
|
|
Ja, nä detta problem finns ju inte. Bara för att DU har haft tur och inte beövt byta innebär ju inte att man inte ska vara väldigt uppmärksam när man ska köpa en 3,2:a för det är nog sådär lagom kul att behöva ta notan på c:a 20k själv. Problemet finns där och personligen vet jag ingen bil som gått, säg över 12k mil som vanosen inte är BYTT på. Någon här med "långmilare" som har org.vanosen kvar, så berätta snälla. Jag tycker absolut att man ska ha med detta fenomen i beräkningen när man ska inhandla 3,2:a, annars kan man lätt bli lissetår [Sani, det betyder ledsen ;) ] Min bil rullade över 10k mil på 2 år (tyder på att den inte är speciellt mycket kallkörd till affären av någon 18-åring direkt) i tyskland. ALLA servicar naturligtvis utförda precis som de ska och vanosen bytades vid c:a 11.500 mil. Den bytades inte för att det var roligt. |
|
| Vad jag har förstått så räcker det med att byta de elektriska magnetventilerna och tillhörande packningar i vanosenheten, under förutsättning att inte hela vanosen har rasat. detta kostar ca 2500 kr. | |
|
På m3 3.0 är det nog ganska vanligt att det är magnetventilerna som spökar om det är ngt strul med vanosen, men på 3.2:an är det nog tyvärr oftast inte så enkelt... Dessa kostar förresten 2000:- per st, alltså 4000:- för bägge. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Vill du va på den säkra sidan så köp inte en bil som vanosen inte är bytt på. Sålda min m3:a när den gått strax över 10 000 mil och det var inga som helst missljud samt att vanosen "funktionstestades" på BMW innan försäljning. 1000 mil senare så fick den nya ägaren byta vanosen, så det kan komma ganska snabbt. Tråkigt, visst, men verkar enligt mej va alltför vanligt. /Andreas |
|
|
Man skall absolut vara väldigt uppmärksam när man köper en M3:a, håller med fullständigt. (Undrar bara om jag fått samma indignerade reaktion av dig Johan om jag inte fällt grammatik-kommentaren?...) :-) |
|
|
Har en kompis som har en importerad 96a som gått en bit över 20000 mil, den har RR-vanos och går klockrent! Vad är det som ger sig i vanosen? Haft isär den på min 3,0a när jag lyfte toppen och det verkar vara tendens till slitage på hydralcylindern i vanosen. /// Fredrik Olsson |
|
| JN, jag har en kompis vars 3,2 fick nya magnetventiler och packningar för 2 500 kr hos bmw för ca 1,5 år sedan. | |
|
blixten: Ok, men jag har aldrig hört om en 3.2:a med detta problem förut, hade däremot problem med dessa på min förra 93:a och då (förra sommaren) kostade de 2000:- st på bmw iaf. Jag bytte dock inte mina utan gjorde rent (mkt ärgat o smuts) o lödde om lödningarna och detta funkade fin fint. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Hej, jag har en fråga angående vanosen, om den börjar bli dålig uppstår det något speciellt ljud, eller märker man det bara på gången i motorn? PB |
|
|
Vanos tickar väl ganska mycket... ///M3 |
|
RafkoM3 |
Det tickar inte från vanosen, det kommer ett allmänt tickande från motorn. Tickande ljudet kommer med stor sannolikhet från spridarna. Tror det e en kombination av spridarna/kedja/hög-kompression som gär att m3 motorn har sitt speciella ljud. M3 motorn har kedja och har ett distinkt rasslande. Nör folk säger att det rasslar i vanosen, så rasslar det egentligen i motorn. Från kamkedjan... Låter oftast mellan 1000-1500 varv, pga spännaren och glidskenor som e slitna, eller en lite uttänjd kamkedja. Länk Länk |
|
Ok, men blir det något speciellt ljud från vanosen när den blir dålig, t.e.x. vid start av motor, eller när motorn är igång? PB |
|
|
Pyset som kan höras från vanosen när man stänger av motorn har jag fått höra vara ett friskhetstecken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.