AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.180

Högtrycksspola bilen varje dag?

52
189
525i_Norrmannen
E39 523i
E36 318i
E34 525i
E30 318i
Dumt? Smart?
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Tycker inte det låter så smart... Var tredje dag låter mycket bättre.. Läste i nån annan tråd att lacken kan ta stryk av högtyck !?
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
högtryck ska det stå
Ja man ska inte gå för nära med munstycket, men varje dag kan inte vara nödvändigt va?

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
ch
11
christian hennström
540ia -93
328ic -96
320ia -89
320i -87
nått jag har märkt med frenetiskt tvättande(5-6g per vecka med högtryckstvätt, är att lister mm som skall täta mot karossen ioch dörrar och sånt blir glesa, vilket kan resultera i vindbrus.
Jag tror att det kan vara smartare att hålla munstycket "på behörigt avstånd" från bilen, förutom dom gånger man vill få den riktigt ren. På så sätt får man ju bort saltet och den värsta smutsen, som blir om man t.ex. bor i Sundsvall..
Jag som, dom dagar jag jobbar, har bilen i varmgarage, ca +15 grader måste på något vis få bort saltet, annars försvinner ju bilen på 3 mån! :)

- psst, lita inte på ovanstående... ;)
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Är det inte så att den allvarligaste rosten kommer inifrån (och även underifrån).

Om man tvättar bilen varje dag kan ju ändå rosten äta upp bilen in-/underifrån om den ex är dåligt rostskyddsbehandlad, (titta på rosthögarna som man möter varje dag).

Om man kör in bilen i ett varngarage, blir det lätt kondens inne i balkar etc, och mot det biter inte tvättande.

En gång per vecka tycker jag att bilen ska tvättas.

(Jag har bilen i varmgarage).

Mvh
Rolf

Black shining beauty
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Varannan vecka har jag haft som policy att tvätta bil oavsett om det behövs eller inte. Varje dag kan ju absolut inte vara bra...? ens med högtryck
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Aldrig fel att blåsa bort smutsen. Ju längre smuts sitter desto större risk att den trängerigenom lackoch korrosionsskydd och börjar rosta underifrån. Dock skall man lösa smuts på rätt sätt. Se bilvårdsavdelningen för mer specifika tips.
ASken
Ja
760
JanF
530i-93
Jag tvättar bilen när den är smutsig eller full av salt, dvs en gång per månad eller två gånger per dag om det behövs.

Kör jag med bilen och den är full av salt så spolar jag av det så fort jag kommer hem (uppepå och under bilen), att låta det ligga och fräta i två veckor är ju som att riva sönder tusenlappar i duschen.

Men det är ju ingen ide att tvätta på macken och sedan köra hem i saltet, då kan man ju lika gärna vänta till våren kommer med tvätt.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Tvätta inte varje dag. Lister och annat tar stryk. Stenskott fläckes upp sakta men säkert. Fukten som fastnar under lister o dylikt gör en bra grund för korrision. Bilen får aldrig torka ur. Inredningen börjar lukta skunk, jo det kommer in fukt i bilen!

Du får kompromissa, för att ha skit sittande i lacken, i underredet eller inklämt under listerna är inte direkt ultimat det heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.