AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.191

Hur stor skillnad blir det med trimkam?

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Om man har tex en 325 med turbo:) hur stor skillnad gör egentligen en trimkam mot en standard, rent effekt mässigt? Själv har jag en turbokam från enem, z45 turbo heter den.
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Jag hoppas t.ex. Bäckis hör av sig i den här tråden om vad han rekommenderar för M20. Men det är en komplicerad fråga, för en kam som gör motorn till en vass sugmotor är inte nödvändigtvis bästa för överladdning också. Bland annat så spelar avgasmottrycket och övertrycket i insuget in, för mycket överlappning gör att du bara trycker genom färskgasen och inte uppnår bästa fyllnadsgrad, eller lika illa att avgasmottrycket är så stort att man inte hinner tömma cylindern på avgaserna.

Det finns betydligt mer utrymme att experimentera på en bil med dubbla överliggande kamaxlar då du kan ställa in avgas och insug var för sig, när det gäller motorer med enkel kamaxel så specialslipar man för turbo-applikation.
Det gäller att hitta den bästa kompromissen.

Ni som tycker att jag svamlar, får rätta mig! :)
det beror ju på lite från kam till kam, men som ixer säger, med rätt föruttsättningar (bra flöde i topp samt till och från topp) så får du mkt mer effekt vid lägre ladd, du kan tex ha lika mkt effekt som olle som laddar 1.4bar medans du bara laddar 0.9bar
vilket medför mindre slitage, kallare insugsluft osv
Jag rekomenderar varmt Enems turbokammar till M20. Ring Janne, hälsa gärna från mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.