AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
929

HUR stor blir efektskillnaden?

St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Jag undrar bara om det går att ta reda på hur stor efekt skillnaden blir om du tar bort Katen.

Jag har hört siffror som 8-10hp men jag själv tror/trodde jag ca EN till TVÅ hästar plus? Kan inte det stämma? Har det mkt med vad det är för bil att göra, någon som vet någon bra "mall" att gå efter?

En i min klass är helt övertygad om att det ska ge 8hp extra utan kat. Men det tror jag inte på. Han kör en Peugot 205 GTi, eller vad dom heter? skit iaf..

Hjälp mig sätta dit han nu ;D
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
På volvo 740 turbo så levererade modellerna fram till 89 182hk... 89 års modell fick katalysator, effekten föll då ner till 156hk!

Fast hur mycket skillnad det gör på en sugmotor vet jag inte;(
Det har diskuterats förut på forumet, prova att söka gamla inlägg. Själv skulle jag nog gå på din linje och tro på max 2-3 hk, om katten är frisk. En dålig kat kan nog däremot strypa mer. Men det beror nog mycket från bil till bil.

____
Reach the door with a breath and a scream.
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Men det är helt olika motorer den ena kallas B230ET och den andra B230FT. Det har ändrats en hel del än bara katten där.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Inte ett skit typ... Testat på många bilar och det jag upplever det som är att dom blir segare på låga varv...

---
Min E30: Länk

/Chrille
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Greenberg, jag har redan sökt, men kanske inte är tillräkligt haj på skriva rätt sök ord. Har du något tips?
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
deejaywasp, okej. men det skulle aldrig gå i en volvobonnes hjärna, han tror att hans 740 ska gå på bakhjul utan katalysator.
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Tänk nu också på att jag snackar om bensinmotorer, för diesel har det väll stor skillnad på?
Länk
Länk
Länk

Sökte på "kat AND effekt", lägger upp 3 trådar här. Det är bara att prova lite olika ord och testa sig fram, för trådar finns det...

____
Reach the door with a breath and a scream.
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Tackar, tackar ;P
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Bara massa tjat i dom trådarna, snälla börja inte tjata om SBP i den här tråden,
men jag vill ha ett mera konkret svar, jag vill kunna ha facit i handen. :D
Ma
83
MardiN
530 -94

327 -89 tic
[Under uppbyggnad]
Jag bytte förra våren kamaxel på min bil till en 284 Dr Shricks, då blev den slöare på låga varv och vaknade först vid ca. 3600rpm! Så jag köpte extraktorgrenrör och byggde ett enkelt 2.5" system UTAN kat.

Jag kan bara säga att det gjorde STOR skillnad på min bil, gjorde några test med att köra uppför E6:an vid hallandsåsen (lång och brant uppförsbacke) innan jag bytte och efter jag bytt!! Det kan bara konstateras att det var mkt stor skillnad. Fast antagligen var det väl kombinationen "kat bort + extraktorrör + enkelt 2.5" som gjorde att det blev så bra.
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Iofs inte bara katen: Länk

Mvh,
Robban
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
ZxD och MardiN, så där stor ökning skulle bara katen ha gett.
men jag skulle vilja säga att tar man bort katten så får lambdan fel värde och går över til fasta värden där det mycket väl kan vara så att den ligger lite mer på gasen just för att hålla motorn igång det är min starka teori och jag är ganska duktig på sprutsystem. speciellt bosch.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Lambdan sitter ju före katten så den har ju ingen aaning om det finns en kat på röret eller ej...
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Modernare bilar har ofta två lambda-sensorer, en på grenröret och den andra monterad på, eller i närheten av, katalysatorn.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Lambda värdet är hur mycket syre det finns i avgaserna och den sitter oftast monterad strax efter grenröret.

Katalysatorn är en burk helt utan slangar och kontakter till resten av motorn (i det flesta fall, finns undantag, el-kattar etc).

Lambda värdet som sonden ger till motorstyrningen har inte ett dugg med om bilen har katalysatorn eller ej, finns flera bilar med lambdasond och utan katalysator.

Personligen tycker jag inte böket med att plocka av och på katalysatorn är värt besväret för kanske 1-2hp och förändrad vridkurva precis som deejaywasp mfl skriver.

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.